مهارت‌های زندگی؛ هدیه‌ای که باید به فرزندتان بدهید


نویسنده: محیا تکنده

اگر از ما بپرسند که نظرمان در مورد کودکانی که در جوامع امروزی زندگی می‌کنند چیست، بدون تردید با توجه به مشاهدات خود می‌گوییم، کودکان امروزی بسیار باهوش، اما تنبل و بی‌مسئولیت هستند.
 آن‌ها اکثر زمان خود را به بازی‌های کامپیوتری، گشتن در فضای مجازی یا بازی‌های متفرقه می‌گذرانند و مثل بچه‌های قدیم نیستند که به گفته‌های بزرگترها توجه کنند و شرایط زندگی را درک کنند. آیا مشکل از کودکان است؟ خیر! امروزه اکثر والدین بیشتر زمان خود را به کار کردن اختصاص می‌دهند و زمان کمی برای وقت گذراندن با فرزندان باقی می‌ماند. اگر والدین بتوانند مهارت‌های زندگی در عصر کنونی را به فرزندان خود آموزش دهند، کودکان عصر حاضر بسیار منطقی‌تر عمل خواهند کرد. والدین می‌توانند از دادن مسئولیت‌هایی در کارهای خانه شروع کنند. مواجهه با مسئولیت‌های زندگی روزمره برای کودکان تجربه‌ای بسیار آموزنده و یاری بخش است. چرا که از استرس کودکان برای وارد شدن به زندگی واقعی در جامعه می‌کاهد و قدرت ارتباط برقرار کردن با بزرگسالان را در آنان ایجاد می‌کنند.
برای شروع از مسئولیت‌های کوچک و لذت بخش کمک بگیرید. فی‌المثل کودکان از اینکه گمان کنند، به استقلال آنان بها داده می‌شود لذت می‌برند. از آن‌ها بخواهید برای روز خود برنامه‌ریزی کنند. ساعاتی را به مطالعه، بازی و کمک به کارهای  خانه اختصاص دهند و در پایان هر روز با هم درباره‌ی برنامه و شیوه‌ی عملکرد آنان صحبت کنید. انتقاد بیش از حد و تنبیه را کنار بگذارید، چرا که مسئولیت دادن به کودکان یک فرایند زما‌ن‌بر و چند مرحله‌ای است. آنان را بابت کارهای مثبتی که انجام داده‌اند تشویق کنید. جمع کردن میز، مرتب کردن لباس‌ها و تمیز نگه داشتن اتاق را به کودک آموزش دهید و هر روز بابت کارهای کوچکی که در این راستا انجام می‌دهد، او را تحسین کنید و آهسته آهسته مسئولیت‌های بیشتری در حد توان کودک به او واگذار کنید. هنگامی که کودک در مسیر انجام دادن این کارها، یاد می‌گیرد با شما صحبت کند، نیازها و کاستی‌ها را بیان کند و از شما درباره‌ی شیو‌ه‌ی انجام دادن کارها سوال کند، از جهان محصور شده در فضای مجازی فاصله می‌گیرد و شیوه‌ی ارتباط برقرار کردن و حرف زدن را می‌آموزد.
تمام این اعمال، باعث می‌شود کودک دیگر هراسی از قرار گرفتن در اجتماع نداشته باشد، بتواند صحبت کند و مهم‌تر از همه اگر کاری را بلد نیست،درباره‌ی آن از بزرگترها سوال کند. همکاری در کارهای خانه، روحیه‌ی کار جمعی را در او افزایش می‌دهد و در آینده راحت‌تر در جامعه قرار خواهد گرفت. اما نکته‌ای که بسیار مهم است، شیوه‌ی برخورد شما با اشتباهات و کاستی‌های کودک است. اگر فضایی که فراهم می‌کنید، ترس از اشتباه و سرزنش شدن را در کودک به وجود بیاورد، کار را برای خودتان و فرزندتان مشکل کرده‌اید. چنان چه دورنمای این شیوه‌ی تربیتی برایتان سخت و غیرقابل هضم است، از کتاب‌ها و مقالات در حیطه‌ی فرزندپروری یاری بگیرید. همچنین می‌توانید از متخصصان در حیطه‌ی کودک و توجوان سوال بپرسید. به طور کلی این برنامه، زندگی در آینده را برای شما و فرزندتان سهل‌تر خواهد کرد، برای داشتن کودکی مسئولیت‌پذیر و آگاه، باید از همین امروز  شروع کنید. 
 
روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها