ماندگاري آدم هادر گذشته هويت فرهنگي راحفظ نمي کند



صبح ساحل ، هنری - يک پژوهشگر فرهنگ و هنر گفت: چالشي که امروز با آن روبرو هستيم صرفاٌ محدود به پوشاک نيست بلکه چالش هويتي است، هويتي که از يک طرف مي خواهد اصالت داشته باشد و از طرفي ديگر هويت هايي که مي خواهند آن چيزي که بودند نباشند.مي خواهند به مثابه پيشرفت و ديگر بودن، ديگري که توسط رسانه ها ترويج مي شوند باشند. در حالي که اگر بتوانيم اعتبارها و ارزش هاي فرهنگيمان را بيان کنيم، مي توانيم «مني که مي خواهم تبديل به ديگري شوم» را حفظ کنيم. از اين «من «نبايد خجالت کشيد و فراري بود بلکه بايد به آن افتخار کرد و در زيبا ساختن آن تلاش کرد و بهره برد.رضا دبيري نژاد در گفت و گو با ايسنا، در خصوص ريشه يابي فرهنگ پوشاک مردم هرمزگان گفت: هنوز کسي در اين زمينه کار نکرده است، اما اگر پوشاک مردم هرمزگان به مثابه نشانه هاي موجود و به عنوان يک پديده فرهنگي تلقي شود، مي توان با وضعيت موجود و تطبيق آن با نشانه هاي موجود بر روي اين پوشاک تحليل کرد که چه حوزه و گفتمان ديگري بر روي آن تأثير گذاشته، که از طريق آن  بتوان نشانه هاي وارداتي را ريشه يابي کرد.اين کارشناس موزه داري با اشاره به آن چه که امروز به عنوان نشانه و شاخص پوشاک فعلي هرمزگان ديده مي شود، ذکر چند ويژگي را ضروري خواند و افزود: پوشاک اين منطقه را نمي توان داراي يک سبک تلقي کرد و با آن که نوعي تکثر و تنوع در شرق و غرب استان و جزاير ديده مي شود اما  شباهت ها و شاخص هاي مشترک  دارند.وي تنوع در پوشاک مناطق مختلف استان هرمزگان را داراي ابعاد چند گانه و شاخص هاي مختلف دانست و بيان کرد: تنوع در شاخص هاي قومي و تکثر قوميت هاي تکميل شده روي منطقه، اعم از مناطقي که با کرمان، بوشهر  و جزاير که  با  خليج  همجوار  و در ارتباط  بوده ، همه بر فرهنگ تأثيرگذاشته اند.دبيري نژاد در ادامه اضافه کرد: شرايط اقليمي و طبيعت منطقه از ديگر موارد تأثيرگذار بر اين فرهنگ بوده است و لباس با الهام از مواد و متريالي  که در آن منطقه وجود داشته  شکل گرفته است. اين کارشناس ميراث فرهنگي موقعيت چهار راه جغرافيايي اين منطقه که محل تردد و عبور بوده را مهم ترين ويژگي هرمزگان عنوان کرد و گفت: براي مثال وقتي جزر اتفاق مي افتد، تپه هاي ماسه اي که در کنار ساحل شکل مي گيرند محصول موج هايي است که به ساحل آمده اند، اثرشان را گذاشته و رفته اند و نمي توان گفت از کجا آمده و يا به کجا بازگشته اند.وي تعاملات اقتصادي، تجاري و حضور اقوام مختلف از جمله هلندي ها، پرتقالي ها، آفريقايي ها، عرب ها، انگليسي ها، فرانسوي ها، هندي ها، در اين خطه را بي تأثير در فرهنگ ندانسته و اظهار کرد: سلطه هاي سياسي، نظامي در اين منطقه و از سمتي ديگر رفت و آمد هاي تجار منطقه به زنگبار، هند، چين، بخشي از فرهنگ را با خود آورده اند .اين پژوهشگر فرهنگ و هنر ضمن تأکيد به نبودن اين تأثيرات فرهنگي به شکل گرته برداري و تقليد صرف، خاطر نشان کرد: محصول خاص ايجاد شده حاصل تلفيق فرهنگ هاست که ويژگي هاي بومي نيز داشته و نمي توان دقيقاٌ تفکيک کرد که کدام قسمت از کجا وارد شده است.دبيري نژاد به وجود فرهنگ ايران به صورت پايه و به عنوان هويت مرکزي در فرهنگ هرمزگان  اشاره کرد و يادآور شد: مرز نشيني و نشستن در ساحل، زمينه گفتگو با فرهنگ هاي ديگر را داشته  و داد و ستد شکل گرفته است و از آنجايي که نشانه هاي فرهنگي را گرفته و مجموع آن را جذب  کرده، رنگ و بويي ايجازي به آن ها داده است.وي درمورد تغييرشکل يافتن اين فرهنگ تصريح کرد: اين پيوستار فرهنگي و تداوم فرهنگي باعث شده در طول زمان حرکت کرده و ديگر شکل گذشته را نداشته باشد.چنان چه امروزه تأثير رسانه هاي جمعي و يا تجارت هاي جديد و تغييرات همسايه هاي مرزي را در فرهنگ بومي مي توان ديد.مدير مسئول موزه ملک تهران  پوشاک بومي که امروز ديده مي شود و تجارت هايي که اتفاق ميافتد، بازارهاي جديد که پوشاک جديدي را در منطقه مرسوم مي کنند، را عامل ايجاد تقابل توصيف کرد و افزود: نمود سريال هاي کره اي و سريال هايي که از رسانه ها  پخش مي شود  حتي  در صنايع دستي منطقه به نوعي حضور پيدا کرده و با نام هاي ديگر شناخته مي شوند.رضا دبيري نژاد در خصوص حفظ فرهنگ ديرينه و اصالت گفت: وقتي صحبت از حفظ فرهنگ مي شود منظور حفظ هويت فرهنگي است.اشتباهي که اتفاق مي افتد اين است که فرهنگ را با جلوه هاي مادي آن مي شناسيم ، پوسته و ظاهر تحت تأثير ماهيت و هويت فرهنگ هستند اما فرهنگ برابر با شکل مادي نيست بلکه جوهر امري است که مي تواند در قالب هاي مختلف قرار گيرد و مدام خودش را بازسازي کند.وي  فرهنگ را بدون توليد تازه و به روز را رسيدن به يک انسداد گفتماني  و پايان مرز فرهنگ عنوان کرد و افزود: هويت فرهنگي در واقع همان چيزهايي است که فرهنگ را در درون خود با يک پايه حفظ مي کند و مهم اين است که خصلت ها و آنِ فرهنگي را تشخيص داده و ادامه دهيم .دبيري نژاد در ادامه بيان کرد: سوءتفاهم پيش آمده اين است که فکر مي کنيم بايد حفظ فرهنگ و هويت فرهنگي عين به عين صورت گيرد، مثل اين است که مي خواهيم آدمها را در گذشته حفظ کنيم اين در حاليست که زندگي همواره پويا و در حرکت بوده و حاصل جديد دارد.اين پژوهشگر در رابطه با تغييرات فرهنگ گفت:  فرهنگ هرمزگان امروز با ده يا بيست سال گذشته مقايسه مي شود و اين تغييرات با ديدن محصول چالش هاي جديد اجتماعي نگران کننده بوده و به نظر مي آيد که هويتمان  از دست مي رود، اما بايد گفت اين تغيير به مثابه از دست دادن هويت نيست چرا که اين زمان در مقابل فرهنگ ايراني با قدمت چند هزار ساله عددي نبوده و فرهنگ هميشه با دگرگوني روبرو بوده است اما آن چيزي که اصيل(اصالت به معناي پيوستار) بوده ماندگار شده است.به گفته رضا دبيري نژاد خصلت هاي فرهنگي از جمله  آنهايي که به عنوان ويژگي ها و همخواني هاي فرهنگي  در پوشاک تجلي داشته بايد عيان و بازگو شود که چطور اين تجربه ها شکل گرفته است  و از طرفي به  توليد کنندگان کمک مي کند که بدانند چگونه از اين ويژگي ها بهره گرفته و براي توليد پوشاک جديد به مثابه نشانه هاي جديد در تداوم جريان فرهنگ باشند.رضا دبيري نژاد در پايان افزود: چالشي که امروز با آن روبرو هستيم صرفاٌ محدود به پوشاک نيست و چالش هويتي است، هويتي که از يک طرف مي خواهد اصالت داشته باشد و از طرفي ديگر هويت هايي که مي خواهند آن چيزي که بودند نباشند.مي خواهند به مثابه پيشرفت و ديگر بودن، ديگري  که توسط رسانه ها ترويج مي شوند باشند. در حالي که اگر بتوانيم اعتبارها و ارزش هاي فرهنگيمان را بيان کنيم  و در مقابل چالش هايي که مي خواهيم خودمان نباشيم، مي توانيم «مني که مي خواهم تبديل به ديگري شوم» را حفظ کنيم. از اين «من «نبايد خجالت کشيد و فراري بود بلکه بايد به آن افتخار کرد و در زيبا ساختن آن تلاش کرد و بهره برد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها