عربستان سعودی و مالزی در پایان سفر نخست وزیر بیانیه مشترک صادر کردند


نویسنده: عدنان نگاری

عربستان سعودی و مالزی روز یکشنبه در پایان سفر انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی به پادشاهی، بیانیه مشترکی صادر کردند. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در دیدار با ابراهیم در کاخ الیمامه در ریاض، از حمایت مالزی از پیشنهادهای عربستان برای میزبانی اکسپو 2030 و جام جهانی فوتبال 2034 قدردانی کرد. ابراهیم از خدمات پادشاهی به حرمین شریفین و زائران تشکر کرد و از هماهنگی بالای دو کشور برای دستیابی به آسایش زائران مالزیایی قدردانی کرد. در خصوص وضعیت غزه، دو طرف بر لزوم توقف هر گونه تشدید تنش نظامی در اراضی فلسطینی و حمایت از غیرنظامیان تاکید کردند.
آن‌ها همچنین گفتند جامعه بین المللی باید نقش خود را در تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای توقف برنامه‌های خود برای اشغال نوار غزه ایفا کند و نسبت به آوارگی اجباری فلسطینیان هشدار دادند. دو کشور از جامعه بین المللی خواستند تا برای وادار کردن اسرائیل به احترام به قوانین بین المللی تلاش کند و به سازمان های بین المللی بشردوستانه اجازه دهد تا نقش خود را در ارائه کمک های بشردوستانه و امدادی به مردم فلسطین انجام دهند. این کشورها بر اهمیت تشدید تلاش ها برای دستیابی به یک راه حل جامع و عادلانه مناقشه فلسطین و اسرائیل و بازگشت به مذاکرات جدی و موثر برای دستیابی به صلح مطابق با اصل راه حل دو دولتی، قطعنامه های مشروعیت بین المللی مربوطه و همچنین تاکید کردند. ابراهیم همچنین از از سرگیری روابط دیپلماتیک پادشاهی با ایران استقبال کرد. دو کشور بر اهمیت تعهد تهران به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود، همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی و اهمیت مشارکت کشورهای منطقه در هر گونه مذاکرات برای توافق هسته ای تاکید کردند.
دو طرف بر افزایش همکاری ها در زمینه های زیر توافق کردند:
1.انرژی های تجدیدپذیر و فناوری مرتبط با آن.
2.محیط زیست، آب، کشاورزی و امنیت غذایی.
3.ارتباطات، فناوری، اقتصاد دیجیتال، نوآوری و فضا.
4.حمل و نقل و تدارکات.
5.گردشگری پایدار.
6.آموزش عالی، پژوهش، نوآوری و رسانه.
7.بهداشت و حمایت از ابتکارات جهانی برای رویارویی با بیماری‌های همه گیر فعلی و آینده، خطرات و چالش های بهداشتی.
نخست وزير مالزی در گفت و گو با  عرب نيوز:
وقتي عربستان سعودی رهبری فلسطين را به دست می گيرد
تاثير آن قدرتمند است
 نگاهی به عرب‌نیوز
انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی، وضعیت در حال رخ دادن در غزه را دیوانگی خواند و هشدار داد که جهان از نفاق رهبری غرب چشم پوشی نمی کند، زیرا آنها مکرراً تجاوز اسرائیل را محکوم نکرده اند و تشابه های قابل توجهی با تهاجم روسیه به این کشور ترسیم کرده اند. انور روز جمعه در حاشیه اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس و آسه آن در ریاض در گفت و گو با عرب نیوز گفت که درگیری در خاورمیانه آن‌چه را که او تمایل به تضاد و نفاق در سیاست بین الملل می دانست، آشکار کرده است و خاطرنشان کرد که صحبت از حقوق بشر در یک طرف، اما محرومیت از همان حقوق برای دیگران.از طرفی دیگر جای بحث و گفت و گو دارد.
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در سخنرانی افتتاحیه خود در این اجلاس گفت: «همانطور که جمع می‌شویم، از تشدید خشونت‌هایی که غزه امروز شاهد آن است و بهای آن را غیرنظامیان بی‌گناه پرداخت می‌کنند، ناراحت هستیم.» ولیعهد بر لزوم توقف عملیات نظامی علیه غیرنظامیان و ایجاد شرایط برای بازگشت ثبات و دستیابی به صلح پایدار که تضمین کننده دستیابی به راه حلی عادلانه برای ایجاد یک کشور فلسطینی بر اساس مرزهای 1967 است تاکید کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها