هرمزگان، امن‌ترین استان کشور برای سرمایه‌گذاری شناخته شد

تلاش بـرای بهبـود شکاف توسعه‌ای در دو سوی خلیج‌فارس


نویسنده: مصطفی دولخانی

 شاخص امنیت سرمایه‌گذاری یکی از کلیدی‌ترین شاخص‌ها جهت ترغیب فعالان اقتصادی به مقوله مهم سرمایه‌گذاری که از اصلی‌ترین پیش‌نیازهای تولید، کارآفرینی و توسعه است، قلمداد می‌شود. چه آنکه در صورت وجود امنیت سرمایه‌گذاری، ضمانت‌های لازم برای حقوق مالکیت فعالان فراهم شده و باعث رشد اقتصادی مولد خواهد شد.
براساس آخرین داده‌های مرکز پژوهش‌های مجلس و براساس محاسبات انجام شده شاخص کل امنیت سرمایه‌گذاری در ایران که با استفاده از دو مجموعه داده‌های پیمایشی صورت گرفته از میان 5622 نفر از فعالان اقتصادی در سطح کشور همینطور داده‌های رسمی آماری کشوری، استان هرمزگان در میان تمامی استان‌های کشور، به عنوان «امن‌ترین استان برای سرمایه‌گذاری» انتخاب شده است. البته در تحلیل گزارش پیشرو به مولفه های مهمی برمی خوریم که استان ما در بسیاری سرآمد کشور و در مواردی هم در جایگاه‌های پایینتر قرار دارد اما برآیند این مولفه ها نشان می دهد هرمزگان امن‌ترین استان برای سرمایه‌گذاریست. شایسته است مسئولان باتوجه به نقاط قوت و ضعف استان در این گزارش ضمن تاکید بیشتر به نقاط قوت برای رفع نقاط ضعف هم تلاش بیشتری به خرج دهند. البته بر این نکته تاکید می گردد، این دست‌آورد مهم برای استان که علاوه برآنکه مبتنی بر قابلیت‌های ذاتی استان بوده، مرهون تلاش‌های مسئولان استان هم بوده است. دست‌آوردی که اگر به نحوی مناسب از آن استفاده گردد، می‌تواند به عنوان سکوی جهشی برای توسعه استان قلمداد گردد.اتفاقی که با نگاه به پتانسیل‌های بالای استان از قبیل موقعیت ژئواکونومیک ویژه و دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد، زیرساخت‌های ارزشمند بندرگاهی، مراکز صنعتی قابل توجه همینطور سایر زیر ساخت‌ها و به همراه ارزشمندترین قابلیت استان یعنی «نیروی انسانی توانمند»، می تواند فراهم کننده توسعه شتابان در استان شود، امری که اگرچه با تلاش های فراوان صورت گرفته در این راستا و گامهای خوب برداشته شده همراه بوده اما با توجه به قابلیت‌های فراوان استان تا نقطه مطلوب فاصله بسیار است.
  
     
  
شاخص کلی امنیت سرمایه‌گذاری در ایران در بهار 1402
براساس جدیدترین یافته‌های مرکز پژوهش‌های مجلس در شاخص کلی امنیت سرمایه‌گذاری در بهار امسال هرمزگان به شاخص  5.10  از 10(10 بدترین حالت است) دست یافته است. که با نگاهی به رتبه استان در دو فصل قبل یعنی زمستان و پاییز سال قبل که به ترتیب 5.4 و 6.48  بوده، نشان از روند روبه بهبود دارد. البته این روند در کل کشور هم وجود داشته چه آنکه از شاخص های دو فصل قبلش یعنی پاییز  و زمستان پارسال که به ترتیب 6.82 و6.10 بوده به رقم 5.73 رسیده است. اما به نظر می آید استان هرمزگان  روند روبه رشد بهتری داشته.
     
 نماگر «ثبات اقتصادکلان» به عنوان ضعیفترین مولفه استان
در نماگر ثبات اقتصاد کلان که در جدول زیر ملاحظه می کنید در بهار امسال به تفکیک استان های مشخص شده، استان هرمزگان در رتبه هشتم کشور قرار گرفته، هرچند این کمیت در کل کشور وضعیت نامناسبی دارد اما نشان از آن دارد که برای استان باید تلاش مضاعفی در بهبود این شاخص صورت گیرد. همینطور استان ما در کمیت «مصونیت جان و مال مردم از تعرض» دهم در رتبه ششم کشور قرار دارد که اگرچه از25 استان دیگر بالاتر است اما برای بهبود این نماگر هم باید تلاش بیشتری کرد.
  
  
      
 هرمزگان صدر نشین در «فرهنگ وفای به عهد وصداقت و درستی»
با مقایسه جدول تفکیک استانی این نماگر (جدول شماره  6) که مهمترین نماگر(دارای 9 مولفه است) در میان هفت نماگر دیگر استو به عبارت دیگر نیمی از مولفه ها را به خود اختصاص داده است، نشان می دهد که استان هرمزگان صدر نشین در این کمیت بسیار مهم است و نشان از فرهنگ بالای وفای به عهد و صداقت در استان دارد.
البته هرمزگان در شاخص مهم دیگر یعنی«شفافیت و سلامت اداری» هم حائز رتبه اول در سطح کشور است که لازم است در استمرار تقویت این روندها تلاش بیشتر صورت گیرد.
 تلاش همه جانبه،منجربه کسب رتبه نخست امنیت سرمایه گذاری هرمزگان در سطح کشور شد
نماینده وزیر اقتصاد و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی هرمزگان  کسب عنوان امن‌ترین استان برای سرمایه‌گذاری توسط هرمزگان را نتیجه  اهتمام و پیگیری ویژه استاندار و همراهی و همکاری همه جانبه مدیران اقتصادی دانست. دسینه بهبود فضای کسب و کار، حمایت مسئولان استانی از سرمایه‌گذاران، عملی شدن وعده های اقتصادی مسئولان، مشارکت بانک‌ها و موسسات عامل در تولید و اقتصاد برای به ثمر رسیدن طرح‌های سرمایه‌گذاری، اجرای اقدامات زیرساختی برای توسعه اقتصادی ، رفع موانع و مشکلات سرمایه‌گذاران در کارگروه‌های مختلف از سوی دستگاه‌های اجرایی و حذف قوانین مخل کسب و کار در دستگاه‌های اجرایی را از دلایل کسب این موفقیت اعلام کرد.نماینده وزیر اقتصاد در هرمزگان خاطرنشان کرد: "یکی از شاخص های مهم در اقتصاد، امنیت سرمایه‌گذاری است و این شاخص ملاکی برای فعالان اقتصادی برای انتخاب محل سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و نتایج مطالعات و آمارهای جهانی نیز نشان می‌دهد، کشورهایی که فضای سرمایه‌گذاری را برای فعالان اقتصادی امن می‌کنند با افزایش سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی مواجه می‌شوند."
       
عمل‌نکردن مسئولان ملی به وعده‌ها مهمترین مولفه‌ در ناامنی سرمایه‌گذاری
در نظرسنجی میان فعالان اقتصادی به تفکیک استان‌ها، «عدم حمایت مسئولان استانی از داوطبان سرمایه‌گذاری» و «عمل‌نکردن مسئولان ملی به وعده‌های داده شده» مهمترین علل افزایش ناامنی سرمایه‌گذاری بوده است. این در حالی است که از دیدگاه فعالان اقتصادی، «ثبات قوانین و مقررات» و «میزان وفای به عهد در اجرای قرارداد کتبی یا شفاهی در بازار» مناسب‌ترین مولفه‌ها برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری بوده است. گزارش‌های فصلی امنیت سرمایه‌گذاری از این حیث دارای اهمیت هستند که این عامل کلیدی و البته مورد غفلت واقع‌شده در توسعه‌ی اقتصادی را در سیاستگذاری اقتصاد ایران، به گفتمان تبدیل می‌کند. در واقع شاخص امنیت سرمایه‌گذاری و ضمانت‌های حقوق مالکیت فعالان اقتصادی در همه‌جای دنیا با بهبود فضای اقتصاد و سرمایه‌‌گذاری رابطه‌ مستقیمی دارد.
پرواضح است که شاهد قرار گرفتن هرمزگان در منطقه راهبردی خلیج فارس همینطور تنگه  استراتژیک هرمز هستیم و همسایگان جنوبی ما در کورس توسعه با سرعتی بسیار بیشتر از ما در حال رقابتند. این رقابت شتابان اگر به  فاصله زیاد توسعه، باتوجه به سرعت کمتر رشد کنونی ما منجر شود، موجب شکاف توسعه ای در دوسوی شمالی و جنوبی خلیج فارس می‌شود که بالقوه تهدیدی برای امنیت ملی ما هم محسوب می شود اما اگر به آن در قالب«رقابت‌های همکاری محور» نگریسته شود و این چالش را به فرصتی برای خود تبدیل سازیم، می توانیم با اصلاح برخی رویکردها و رویه ها در روند توسعه منطقه به شدت آینده‌دار«خلیج فارس»هم همراه بوده و در قالب همین «رقابت های همکاری محور»، رفاه، آسایش و صلح را برای مردم مسلمان این منطقه به ارمغان آوریم. منطقه ای که به نظر می آید پس از سال‌ها ناآرامی و جنگ و آشوب می خواهد به سمت توسعه و پیشرفت حرکت کند تا خلیج فارس به عنوان یکی از بلوک های قدرتمند اقتصادی جهان آینده تبدیل گردد.  
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها