شرایط دشت‌ها و سفره‌های زیرزمینی هرمزگان بحرانی اعلام شد:

کشف 3000 چاه غیرمجاز در هرمزگان با هدر رفت میلیون مترمکعبی آب / کاشت محصولات آب بر، زنگ خطر جدی برای استان


نویسنده: سامیه طهورنیان

پس‌ازآنکه شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان خبر از کشف 3000 چاه غیرمجاز در هرمزگان داد، اعلام کرد: علاوه بر این سه هزار چاه، 527 چاه دیگر سال گذشته پلمپ شده که با انسداد آن از هدر رفت 11 میلیون مترمکعب آب تنها در یک سال جلوگیری شده است.
       
  
طبق گزارش سه‌شنبه 5 دی‌ماه، روزنامه صبح ساحل و بر اساس داده‌های طرح «احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان»، افت شدید سطح آب زیرزمینی، برخی از دشت‌های هرمزگان را بحرانی کرده و در حال حاضر 56 دشت هرمزگان به‌عنوان دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی اعلام‌شده است. یکی از دلایلی که سطح آب‌های زیرزمینی را به این حال‌وروز کشانده، برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های هرمزگان است.



طبق جزییات این طرح از 43 محدوده مطالعاتی این استان، تعداد 28 محدوده مطالعاتی ممنوعه و یا ممنوعه بحرانی بوده است. به عبارتی از 74 دشت موجود در استان هرمزگان 56 دشت معادل 75 درصد!» ممنوعه یا ممنوعه بحرانی بوده و تنها 18 دشت آزاد هستند. انسداد و پلمپ 527 چاه در سال گذشته باعث شده بیش از 11 میلیون مترمکعب در ذخایر آب استان صرفه‌جویی شود. هم‌اکنون 3000 چاه غیرمجاز در هرمزگان وجود دارد که مشخص نیست با انسداد آن‌ها از هدر رفت چند میلیون مترمکعب آب، صرفه‌جویی می‌شود.
  

  

  
گفتنی است که برخی از کارشناسان به کاشت سالانه میوه‌های آب بر چون هندوانه، خیار، گوجه و بادمجان و انواع ملون که برداشت آن به بالای 20 تن در سال می‌رسد معترض هستند؛ زیرا استان هرمزگان حدود دو دهه است که درگیر خشک‌سالی است، چاه‌های شرق هرمزگان به خاطر الگوی کشت اشتباه، خشک‌شده‌اند، بسیاری دیگر نیز در حال خشک شدن هستند که در آینده صدمات جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست و کشاورزی خواهد زد.

 

تصویر آرشیوی است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها