سخنگوی انجمن صنایع لبنی عنوان کرد:

سرانه مصرف شیر در کشور حدود ۷۰ کیلو/ یارانه‌ای برای خرید محصولات لبنی اختصاص یابد



بنابر اعلام برخی از فعالان صنعت لبنیات سرانه مصرف شیر در کشور کمتر از ۷۰ کیلو بوده و این در حالیست که سرانه مصرف شیر در دنیا بیش از ۱۵۰ کیلوگرم می رسد. در همین راستا دولت باید از مصرف کننده حمایت بیشتری کند که این حمایت‌ها می‌تواند در قالب یارانه برای خرید محصولات لبنی باشد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد(فائو) اول ژوئن(۱۲خرداد) را به عنوان روز جهانی شیر نامگذاری کرده تا بتواند به این وسیله اهمیت و نقش این ماده غذایی مفید را بر سلامت انسان ها بر همگان آشکار کند.

بنا بر گفته کارشناسان تغذیه، مصرف شیر برای کودکان ضروری بوده و این ماده مغذی برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها  بسیار مفید است و از طرفی می تواند منبع خوبی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن باشد. سرانه مصرف شیر در دنیا به بیش از ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلو می رسد که این آمار در برخی کشورها تا ۲۰۰الی ۳۰۰ کیلو هم پیشروی کرده است.

بر اساس گزارش انجمن صنایع لبنی مصرف لبنیات بر اساس معادل شیر در کشور از ابتدای دهه ۷۰ تا ۱۳۸۳ روند افزایشی داشته اما از سال ۱۳۹۰ روند نزولی به خود گرفته است. یعنی با وجود روند صعودی تولید لبنیات در کشور در این بازه اما مصرف کاهشی شده است.

در پاسخ به چرایی این کاهش مصرف شیر و لبنیات در کشور محمدرضا بنی طبا - سخنگوی انجمن صنایع لبنی - به ایسنا گفت: سرانه مصرف شیر در ایران به کمتر از ۷۰ کیلوگرم می رسد. یعنی هر ایرانی در سال کمتر از ۷۰ کیلو شیر مصرف می کند. این در حالیست که سرانه مصرف شیر در کشورهای دیگر بر اساس استانداردهای جهانی بیش از ۱۵۰ تا ۱۶۰کیلو است.

وی افزود: البته در برخی کشورها مانند فرانسه، آمریکا و کشورهای اسکاندیناوی سرانه مصرف به بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلو هم می رسد. ‌

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی کشور همچنین افزود:اعداد ذکر شده سرانه مصرف کل محصولات لبنی است که بر پایه شیر محاسبه می شود.

وی در پاسخ به چرایی کاهش سرانه مصرف لبنیات در کشور گفت: کاهش قدرت خرید مردم در کنار افزایش هزینه‌های تولید، از عوامل تأثیرگذار بر کاهش سرانه مصرف هستند.

 

فرهنگسازی درستی نکردیم

بنی طبا تصریح کرد: علاوه بر کاهش قدرت خرید مردم، فرهنگسازی نیز در این بخش نشده است. مصرف محصولات لبنی مزایای زیادی از جمله جلوگیری از پوکی استخوان، جلوگیری از بیماری‌های دهان و دندان، رشد کودک و افزایش میانگین قد نسلی دارد اما فرهنگ‌سازی درستی نسبت به اهمیت مصرف محصولات لبنی صورت نگرفته است.  

 

از مصرف کننده حمایت شود

وی همچنین عنوان ‌کرد: عدم آگاهی کافی مردم نسبت به فواید این محصولات باعث شده که خرید لبنیات برای مصرف‌کننده اولویت اول نباشد و محصولاتی مانند نوشابه گازدار، چیپس، پفک در سبد غذایی مردم جای گیرد.

 بنی طبا با بیان اینکه در حال حاضر در تمام نقاط کشور امکان دسترسی به لبنیات پاستوریزه سالم وجود دارد، گفت:دولت باید از مصرف کننده حمایت بیشتری کند که این حمایت‌ها می تواند در قالب یارانه برای خرید محصولات لبنی باشد.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی همچنین گفت: حذف ارز ترجیحی و رقابتی شدن زنجیره صنعت می‌تواند مشکلات را حل کند. دولت باید ارز ترجیحی را حذف کند و نهاده‌ها با ارز آزاد تهیه شوند. فعالان صنعت نیز می توانند نهاده‌ها را با ارز آزاد وارد و به گاوداری‌ها و کارخانه‌ها بفروشند. از آن طرف نیز منابع آزاد شده از ارز ترجیحی به دهک‌های پایین جامعه تعلق بگیرد.

به گفته وی اصلاح سیاست‌های حمایتی نظیر طرح‌های شیر مدرسه و کالابرگ نیز می تواند در راستای افزایش سرانه مصرف لبنیات در کشور موثر باشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها