بانک جهانی:

تورم مواد غذایی ایران یک سوم شد



بانک جهانی در گزارشی با موضوع تورم مواد غذایی در جهان، نرخ تورم مواد غذایی ایران در چهارمین ماه 2024 برابر با فروردین 1403 را 23.1 درصد اعلام کرد که نسبت به یک سال قبل تا یک سوم کاهش یافته است  تورم مواد غذایی در ایران طی یک سال گذشته روندی نزولی را طی کرده و در این مدت به یک‌سوم کاهش یافته است. در ماه‌های مارس و آوریل تورم خوراکی‌ها در ایران به کانال 20 درصد ورود کرده است. نرخ تورم مواد غذایی در ایران طی ماه مه 2023 برابر با اردیبهشت 1402 بالغ بر 77.5 درصد اعلام شده بود

    

به گزارش صبح ساحل، آمارهای بانک جهانی از کاهش چشمگیر نرخ تورم مواد غذایی در ایران در یک سال اخیر حکایت دارد به طوری که دولت ایران توانست طی یک سال، تورم مواد غذایی را یک‌‌سوم کند.
بانک جهانی از تورم ۲۳.۱ درصدی مواد غذایی ایران در فروردین ۱۴۰۳ خبر داد که این رقم نسبت به یک سال گذشته تا یک‌سوم کاهش یافته است.
بانک جهانی در گزارشی با موضوع تورم مواد غذایی در جهان، نرخ تورم مواد غذایی ایران در چهارمین ماه ۲۰۲۴ برابر با فروردین ۱۴۰۳ را ۲۳.۱ درصد اعلام کرد.
تورم مواد غذایی ایران در این ماه نسبت به ماه قبل ۱.۴ واحد کاهش داشته است. بانک جهانی نرخ تورم مواد غذایی ایران در مارس ۲۰۲۴ برابر با اسفند ۱۴۰۲ را ۲۴.۵ درصد برآورد کرده بود.
تورم مواد غذایی در ایران طی یک سال گذشته روندی نزولی را طی کرده و در این مدت به یک‌سوم کاهش یافته است. در ماه‌های مارس و آوریل تورم خوراکی‌ها در ایران به کانال ۲۰ درصد ورود کرده است. نرخ تورم مواد غذایی در ایران طی ماه مه ۲۰۲۳ برابر با اردیبهشت ۱۴۰۲ بالغ بر ۷۷.۵ درصد اعلام شده بود.

  

رکورد تورم ۲۹۳ درصدی در جهان
در میان کشورهای جهان، آرژانتین رکورددار نرخ تورم مواد غذایی در جهان بوده که نرخ تورم مواد غذایی این کشور در ماه آوریل ۲۰۲۴ برابر با ۲۹۳ درصد بوده که از هر کشور دیگری بیشتر است.
سودان جنوبی با تورم ۱۸۶ درصدی و زیمبابوه با تورم ۱۰۵ درصدی به‌ ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار داشته‌اند. ترکیه نیز با تورم ۶۸ درصدی در رتبه چهارم و ونزوئلا با تورم ۵۸ درصدی در رتبه پنجم از این نظر قرار گرفته‌اند.
   
پیش‌بینی بانک جهانی از رشد ۳.۲ و تورم ۳۵.۳ درصدی اقتصاد ایران در ۱۴۰۳
بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی کرد که اقتصاد ایران در سال‌جاری ۳.۲ درصد رشد کند و نرخ تورم به ۳۵.۳ درصد کاهش یابد. بانک جهانی در جدیدترین ارزیابی خود از وضعیت اقتصاد ایران پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی ایران در سال ۱۴۰۳ (۲۵ -۲۰۲۴) به ۳.۲ درصد و نرخ تورم به ۳۵.۳ درصد برسد.بر اساس برآورد این نهاد بین‌المللی اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۲ رشد ۵ درصد و تورم ۴۰.۸ درصدی را تجربه کرده بود.
در میان بخش‌های مختلف اقتصادی، بخش صنعت پیشرو رشد در سال ۱۴۰۳ خواهد بود. پیش‌بینی شده است این بخش رشد ۴.۹ درصدی را در سال ۱۴۰۳ تجربه کند. رشد بخش خدمات نیز به ۲.۷ درصد و بخش کشاورزی به ۰.۹ درصد در این سال خواهد رسید.
بانک جهانی در ادامه گزارش خود پیش‌بینی کرده است صادرات کالا و خدمات ایران در سال‌جاری ۷.۱ درصد بیشتر از سال قبل باشد و واردات نیز در این سال ۱.۸ درصد رشد کند. تراز حساب‌های جاری ایران نیز همچنان مثبت خواهد بود و به معادل ۲.۷ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۱۴۰۳ خواهد رسید.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها