برنامه اپل برای انتشار قابلیت‌های هوش مصنوعی iOS 18 مشخص شد



اپل قصد دارد قابلیت‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی iOS 18 را فقط برای آیفون‌های ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس ارائه کند.

  

به‌گزارش صبح ساحل از تک‌ناک، اپل روی چندین قابلیت هوش مصنوعی برای آیفون ۱۶ و نسخه‌های جدیدتر آن کار می‌کند که انتظار می‌رفت با به‌روزرسانی iOS 18 به مدل‌های قدیمی‌تر نیز برسند. بااین‌حال، مارک گرمن به‌تازگی اعلام کرده است که قابلیت‌های پیشرفته‌تر هوش مصنوعی فقط دردسترس آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس قرار خواهند گرفت و تنها قابلیت‌های اولیه برای آیفون‌های قدیمی‌تر منتشر خواهند شد.

به‌گفته‌ی گرمن، عملکردهای پایه‌ی هوش مصنوعی در iOS 18 روی خود دستگاه اجرا می‌شوند؛ درحالی‌که برای اجرای قابلیت‌های پیشرفته‌تر به توان پردازشی بیشتری نیاز است و این قابلیت‌ها به سرورهای اپل متکی خواهند بود.

بر‌اساس گزارش‌های قبلی، اپل به‌منظور اجرای قابلیت‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی تراشه‌هایی را برای استقرار روی سرورهای خود توسعه می‌دهد. از قرار معلوم این شرکت قصد دارد از تراشه‌های سری M در سرورها برای پردازش هوش مصنوعی استفاده کند.

گیزموچاینا می‌نویسد که ارائه‌‌نکردن قابلیت‌های ابری هوش مصنوعی برای تعداد بیشتری از آیفون‌ها ممکن است به‌دلیل زیرساخت محدود فعلی باشد. سامسونگ و گوگل نیز بسیاری از قابلیت‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی خود را فقط به مدل‌های جدیدتر آورده‌اند.

سیستم‌عامل iOS 18 شامل ویژگی‌های هوش مصنوعی بسیاری است؛ ازجمله خلاصه‌سازی اعلان‌ها (با نام Greymatter Catch Up)، حذف اشیاء از تصاویر، بازطراحی اپلیکیشن یادداشت با قابلیت تبدیل گفتار به متن و خلاصه‌سازی. همچنین، در جدیدترین سیستم‌عامل موبایلی اپل قابلیت‌های جدیدی مانند توانایی باز‌کردن سند خاص، حذف ایمیل، خلاصه‌سازی مقاله و… به سیری اضافه می‌شود.

علاوه‌براین، مارک گرمن می‌گوید ممکن است برخی از قابلیت‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی نیز وجود داشته باشند که مدل‌های آیفون ۱۵ پرو و جدیدتر می‌توانند آن‌ها را مدیریت کنند؛ اما مدل‌های قدیمی‌تر و مدل‌های غیر‌پرو آیفون ۱۵ مجهز به تراشه‌ی A16 Bionic آن‌ها را دریافت نکنند. این قابلیت‌ها نیز ممکن است همچنان به جدیدترین مدل‌ها منحصر باقی بمانند.

ناگفته نماند که iPadOS 18 و macOS 15 نیز برخی از قابلیت‌های هوش مصنوعی را دریافت خواهند کرد. به‌گفته‌ی گرمن، الزامات سخت‌افزاری برای دستگاه‌های مک و آیپد حداقل تراشه‌ی M1 یا مدل جدیدتر خواهد بود؛ بنابراین، دستگاه‌های مک مجهز به پردازنده‌ی اینتل این قابلیت‌ها را دریافت نخواهند کرد.

این موضوعی منطقی است؛ زیرا تراشه‌های اینتل و تراشه‌های Bionic در مدل‌های قدیمی‌تر آیفون، فاقد واحد پردازش عصبی (NPU) قدرتمند هستند که برای اجرای مدل‌های زبان بزرگ (LLM) روی دستگاه مورد‌نیاز است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها