راه‌اندازی بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان در چین



بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان که به‌تازگی در سین‌کیانگ چین راه‌اندازی شده است، می‌تواند به‌تنهایی برق مورد نیاز یک کشور کوچک را تامین کند.

                                                              

به گزارش صبح ساحل، بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان در این کشور شروع به کار کرده است. تاسیسات نیروگاه خورشیدی جدید چین با وسعت ۱۳٬۳۳۳ هکتار در صحرای شمال غربی سین‌کیانگ روز دوشنبه به شبکه برق متصل شد. این تاسیسات می‌تواند به تنهایی انرژی یک کشور کوچک را تامین کند.

نیروگاه خورشیدی جدید در منطقه‌ی بیابانی اورومچی، پایتخت منطقه‌ی خودمختار سین‌کیانگ اویغور در شمال غربی چین واقع شده است. این نیروگاه با ظرفیت ۳٫۵ گیگاوات توان نیروگاهی، قرار است هر سال حدود ۶٫۰۹ میلیارد کیلووات‌ساعت (kWh) برق تولید کند. این میزان برای تامین نیاز برق کشورهایی مانند کامرون یا لائوس یا کل نیاز برق ایالت‌های ورمونت یا آلاسکا کافی است.

راه‌اندازی نیروگاه جدید چین در بحبوحه‌ی افزایش سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر در این کشور انجام شد. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) این سرمایه‌گذاری را «فوق‌العاده» توصیف کرده است. این آژانس در گزارش انرژی‌های تجدیدپذیر خود در ژانویه (دی و بهمن) سال ۲۰۲۳ اشاره کرد: «چین در سال ۲۰۲۳، به اندازه کل جهان در سال ۲۰۲۲ [سلول]خورشیدی فتوولتایی (PV) راه‌اندازی کرد.»

راه‌اندازی بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی جهان در چین خبر خوبی برای کسانی است که از زندگی در جهان آخرالزمانی پسااقلیمی هراس دارند. درحال‌حاضر، چین عمدتا به دلیل جمعیت عظیم خود، بزرگ‌ترین عامل انتشار کربن از سوخت‌های فسیلی و صنایع است. ایالات متحده سرانه‌ی آلودگی اقلیمی بیشتری به ازای هر نفر نسبت به چین دارد؛ اما بزرگی جمعیت چین میزان انتشار کربن آن‌ را در مجموع از کل دیگر کشورهای توسعه‌یافته بیشتر می‌کند.

با‌این‌حال، اخیراً علائم نشان می‌دهد احتمالا انتشار کربن در چین به بالاترین حد خود رسیده و اکنون در حال کاهش است. طبق گزارش اکونومیست، در ماه مارس و احتمالا آوریل انتشار گازهای گلخانه‌ای در چین برای اولین بار در ۱۴ ماه گذشته کاهش یافت. در حالی که هنوز زود است با اطمینان اعلام شود، کارشناسان بر این باورند که چین به هدف خود برای رسیدن به اوج انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰ دست خواهد یافت. این بدان معناست که انتشار گازهای گلخانه‌ای بیش از این نقطه افزایش نخواهد یافت و حتی ممکن است کاهش یابد.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده که تا سال ۲۰۳۰ تقریباً نیمی از تولید برق چین از منابع انرژی تجدیدپذیر تأمین خواهد شد. این پیشرفت به دلیل توسعه‌ی روزافزون مزارع بادی و خورشیدی در این کشور است؛ حتی قبل از استقرار نیروگاه خورشیدی جدید، دو واحد از بزرگ‌ترین تأسیسات خورشیدی عملیاتی در غرب چین قرار داشتند.

منطقه‌ی انتخاب‌شده برای تاسیس نیروگاه بزرگ، مکانی بسیار مناسب برای این نوع پروژه‌ها است. منطقه سین‌کیانگ با جمعیت کم، با آفتاب و باد فراوان، به مرکزی برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در این کشور تبدیل شده است. این منطقه همچنین به خاطر منابع غنی نفتی و معدنی، شهرت زیادی دارد.

با اینکه هر دو نوع انرژی سبز و فسیلی در منطقه سین‌کیانگ فراوان هستند، شاید نیروگاه‌های تجدیدپذیر در‌نهایت برنده شوند؛ زیرا چین بارها مصمم شده تا سال ۲۰۶۰ به انتشار کربن صفر خالص برسد. این هدفی است که بدون سرمایه‌گذاری قوی در زمینه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر غیرممکن است. با توجه به آخرین آمار و ارقام، چین ممکن است بتواند به هدف خود برسد.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در سال ۲۰۲۱ در نشست آب‌و‌هوایی ترتیب‌داده‌شده توسط ایالات متحده گفت: «این تصمیم استراتژیک بزرگ [دستیابی به انتشار صفر خالص] به‌خاطر احساس مسئولیت ما برای ساخت جامعه‌ای با آینده‌ی مشترک برای بشریت و  نیاز خود ما به تضمین پیشرفت‌های پایدار گرفته شده است.»

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها