کشف مقدار زیادی یخ آب در آتشفشان‌های مریخ



کشف مقدار زیادی یخ آب در آتشفشان‌های مریخ، اطلاعات پیشین پژوهشگران را درباره سیاره سرخ به چالش کشیده و اطلاعات جدیدی را به آنها ارائه داده است.

                                                              

به گزارش صبح ساحل، پژوهشگران سیاره‌شناسی از کشف یک یخ آب بزرگ در سیاره سرخ منظومه شمسی خبر دادند. آنها تکه‌هایی از یخ آب را در مریخ شناسایی کرده‌اند که اندازه آنها معادل ۶۰ استخر مسابقات المپیک است.

 این پژوهش جدید نشان می‌دهد که لایه‌های نازک و در عین حال گسترده‌ از یخ‌ آب در بالای سه آتشفشان از فلات بسیار بزرگ آتشفشانی «تارسیس»(Tharsis) مریخ واقع در خط استوای سیاره کشف شده‌اند.

فلات آتشفشانی تارسیس، رشته‌ای از ۱۲ قله بزرگ است که بلندترین آتشفشان‌های منظومه شمسی ما هستند. این پژوهش نشان می‌دهد یخ آب در آتشفشان‌های «المپوس»(Olympus)، «کوه‌های آسکرائوس آرسیا»(Arsia Ascraeus Mons) و آتشفشان «سرائونیوس تولوس»(Ceraunius Tholus) کشف شده است.

پژوهشگران «دانشگاه براون»(Brown University) در یک بیانیه مطبوعاتی گفتند: براساس محاسبه ما، یخ آب حداقل ۱۵۰ هزار تن آب را تشکیل می‌دهد که در طول فصول سرد روزانه بین سطح و جو سیاره جابه‌جا می‌شود. این معادل تقریبا ۶۰ استخر در ابعاد استخرهای مسابقات المپیک است.

ماموریت‌های «اگزومارس»(ExoMars) و «مارس اکسپرس»(Mars Express) آژانس فضایی اروپا که به دور سیاره سرخ می‌چرخند، بیش از ۳۰ هزار تصویر را از یخ آب ثبت کردند. این تصاویر بعدا توسط گروهی از پژوهشگران بین‌المللی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها