کشف یک جرم جدید در مرکز کهکشان راه شیری



جرم جدیدی که در مرکز کهکشان راه شیری کشف شده، به هیچ کدام از معیارهای سایر اجرام کهکشان شباهت ندارد و دانشمندان را شگفت‌زده کرده است.

                                                                               

به گزارش صبح ساحل، دانشمندان یک جرم مرموز را در مرکز کهکشان راه شیری کشف کرده‌اند که با معیارهای هیچ جرم دیگری در کهکشان مطابقت ندارد.

به نقل از دیلی میل، این جرم امواج مایکروویو را از خود ساطع می‌کند که حاوی غبار و گاز بسیار سریع است. گاز و غبار به سرعت سفر می‌کند و از منطقه بسیار کوچکی در قلب کهکشان راه شیری به حرکت درمی‌آید.

     

ستاره‌شناسان طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها را برای این جرم از سیاه‌چاله گرفته تا ابر در حال فروپاشی و ستاره تکامل‌یافته در نظر گرفته‌اند، اما دریافتند که ویژگی‌های آن به خوبی با ویژگی‌های هیچ نوع جرم نجومی شناخته‌شده‌ای مطابقت ندارد. 

         

پژوهشگران در مقاله این پژوهش نوشتند: مرکز کهکشان ما شامل میلیاردها ستاره، ده‌ها میلیون جرم گازی، یک سیاه‌چاله کلان‌جرم، ستاره‌زایی و یک گورستان وسیع از بقایای ستاره‌هاست. بنابراین، محتمل‌ترین مکان برای یافتن اجرام جدید است. ما در این پژوهش فقط یکی از اجرام جدید را توضیح داده‌ایم.

          

این شیء موسوم به «G0.02467-0.0727» با استفاده از «آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما» یا «آلما»(ALMA) در شیلی کشف شد.

پژوهشگران در ادامه نوشتند: ما چندین توضیح را از جمله جریان خروجی پیش‌ستاره‌ای، جریان انفجاری، ابر در حال فروپاشی، ستاره تکامل‌یافته، ادغام ستارگان، ابر فشرده با سرعت بالا، سیاه‌چاله با جرم متوسط و کهکشان پس‌زمینه برای این جرم در نظر گرفته‌ایم. بیشتر این مدل‌های مفهومی یا با داده‌ها ناسازگار هستند یا به طور کامل آنها را توضیح نمی‌دهند.

               

این جرم در حالی مشاهده شد که پژوهشگران با تلسکوپ آلما مشغول بررسی یک منطقه ویژه در مرکز کهکشان ما موسوم به «منطقه مولکولی مرکزی»(CMZ) بودند. منطقه مولکولی مرکزی با وسعت حدود ۷۰۰ سال نوری، تقریبا ۸۰ درصد از کل گازهای متراکم کهکشان را در بر دارد و خانه ابرهای مولکولی غول‌پیکر و خوشه‌های بزرگ ستاره‌ساز است که به درستی درک نشده‌اند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها