بازار سرمایه در انتظار اعلام نتایج انتخابات؛

رونق به بورس برمی‌گردد؟


نویسنده: مریم دهقان

قبل از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، علی‌رغم اینکه دامنه نوسان در بورس کاهش پیدا کرده است؛ حجم معاملات و ارزش آن بالاتر رفته و می‌توان گفت که بوی بهبود اوضاع بورس به مشام می‌رسد. شاید علت این موضوع شور‌و‌حال مردم در انتخابات و امیدواری نسبت به بهتر شدن اوضاع بورس در دولت چهاردهم باشد. برای بررسی دقیق‌تر این موضوع به سراغ علی فراقی، کارشناس بازار سرمایه رفته‌ایم تا با ایشان در این خصوص به گفتگو بنشینیم. در ادامه با صبح ساحل همراه باشید.

                                                                          

                                            
 کاهش نرخ بهره اخزا شما را تا چه حد به رشد بورس امیدوار می‌کند؟
نرخ بهره اخزا، با میزان تقاضا در بازار سرمایه ارتباط معنادارای دارد. هرزمان عرضه اخزا زیاد شود؛ شاهد توقف یا حتی عقب‌گرد تقاضا در بازار سرمایه هستیم. این موضوع تا زمانی ادامه دارد که نرخ بهره اخزا نزولی شود و جذابت خود را از دست بدهد. تغییر این پارامتر در بازار به خودی خود می‌تواند موضع افراد فعال در بازار را روشن کند. بر همین اساس و با توجه به کاهش نرخ بهره اخزا می‌توان به رشد بازار امیدوار بود.
                                   
 کلکسیون اتفاقات منفی بهار، تا کجا ادامه دارد؟آیا باید منتظر تابستان سرد بازار سرمایه باشیم؟
با توجه به این که انتخابات در روزهای ابتدایی تابستان، پیش روی بازار سرمایه است احتمالا کلکسیون اتفاقات منفی به پایان رسیده است. اما با توجه به اینکه هرکدام از نامزدها جهت‌گیری متفاوتی نسبت به بورس دارند؛ باید گفت که در کوتاه مدت نتیجه انتخابات می‌تواند هیجانات مثبت یا منفی، به بازار اعمال کند.
 لذا این موضوع به فرد منتخب بسیار وابسته است. اما در قدم بعدی با توجه به جهت‌گیری اقتصادی رئیس جمهور منتخب و اجرای تصمیمات وی در خصوص بازار سرمایه، در میان مدت می‌توان شاهد رونق بازار و نوسانات مثبت در بازار باشیم. 
علی رغم اینکه، هنوز نمی‌توان در خصوص رئیس جمهور منتخب و سیاست‌های وی نظر قطعی داد؛ اما با توجه به دیدگاه‌ نامزدها و عملکرد سابق آن‌ها، می‌توان پیش‌بینی‌هایی را در خصوص جهت‌گیری این افراد حدس زد اما در خصوص میزان هیجاناتی که به بازار وارد می‌شود؛ فعلا نمی‌توان نظری داد چراکه ممکن است سیاست‌های هر نامزد و واکنش بازار به آن 180 درجه با هم تفاوت داشته باشد.
                                               
در حال حاضر پی‌بر ایی بورس نسبت به سال گذشته چه تغییری کرده است؟
در چند ماه اخیر و به‌ویژه دو سال گذشته، شاهد افت محسوس پی‌بر ‌ایی بازار بوده‌ایم. اگر بخواهیم به صورت تک بعدی این پارامتر را بررسی کنیم؛ باید بگوییم که این افت، باعث بالا رفتن جذابیت سرمایه‌گذاری در این بازار شده‌است.
 اما با این وجود به دلیل رشد قابل توجه بازار بدون ریسک در کشور، شاهد سرکوب قدرتمند این جذابیت بوده‌ایم و این موضوع تا به امروز ادامه‌دار بوده است. اینکه کدام یک از نامزدها بر کرسی ریاست جمهوری می‌نشیند بسیار تعیین کننده است. 
چراکه سیاست‌های فرد منتخب به ما خواهد گفت که شاهد ادامه‌دار بودن این رویه خواهیم بود یا اینکه اوضاع بورس بهتر می‌شود و شاهد بالا رفتن جذابیت سرمایه‌گذاری در این بازار خواهیم بود. علت این موضوع نیز رویکرد و دیدگاه اقتصادی فرد منتخب نسبت بورس و تصمیماتی است که در مورد این بازار می‌گیرد. 
            
با توجه به ارزندگی بازار، آیا خرید پله‌ای سهام را توصیه می‌کنید یا هنوز حجم معاملات پایین، مانع رشد بازار است؟
برای افرادی که دیدگاه بلندمدت نسبت به بازار دارند؛ این برهه زمانی ناحیه‌ای جذاب برای خرید سهام است چراکه اکثر سهم‌های پرپتانسیل و بنیادی در قیمت‌های بسیار ارزنده‌ای هستند؛ با این وجود ممکن است باز هم روند اصلاحی بازار ادامه داشته باشد. لذا اگر دیدگاه شما به‌عنوان سرمایه‌گذار بلند مدت است خرید‌های تقسیم شده و پله‌ای که به صورت هدفمند طرح ریزی شده باشد به خوبی می‌تواند سود قابل قبولی برای سرمایه‌گذاران به ارمغان بیاورد چراکه خواه ناخواه حرکت‌های شارپ، همچون دفعات گذشته برای بازار رخ خواهد داد و عملا تاریخ تکرار خواهد شد همانند وضعیت حال حاضر، که در گذشته رخ داده بود.
                 
 آیا پس از برگزاری انتخابات، رونق به بورس برمی‌گردد؟
در خصوص برگشت رونق به بازار پس از انتخابات نمی‌توان به طور یقین نظر داد ولی صرفا یکی از نکات مثبت بازار بازگشت دامنه نوسان به حالت گذشته است که باعث بهتر شدن نقدشوندگی بازار خواهد شد و جذابیت بازار را بالا خواهد برد. 
نتایج انتخابات نیز می‌تواند رونق یا عدم رونق بازار را برای سرمایه‌گذاران مشخص کند و نهایتا باید گفت که سیاست‌‌ها و دیدگاه‌های رئیس جمهور منتخب و تیم دولت جدید می‌تواند مهم‌ترین دلیل رونق یا عدم رونق بازار سرمایه در سال پیش رو و در دولت چهاردهم باشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها