شناسایی ۱۱ بیمار مبتلا به تب دانگی در بندرلنگه



مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد که ۱۱ بیمار در بندرلنگه بدون رفتن به سفر خارجی به تب دنگی مبتلا شده‌اند.

 


به گزارش صبح ساحل و به نوشته فارس، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: بر اساس گزارش‌های نظام مراقبت سندرمیک جاری در کشور از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا تاریخ ۱۷ تیرماه، ۱۴۶ مورد مثبت تب دنگی تشخیص داده شده است.

وی افزود: از بین ۱۴۶ بیمار تب دانگی، ۱۱ بیمار بدون سابقه سفر به خارج از کشور هستند که در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان تشخیص داده شده‌اند و انتقال محلی محسوب می‌شوند.

تاکنون یک مورد مرگ گزارش شده است و وضعیت عمومی سایر بیماران پایدار است.

 

 

پشه آئدس؛ عامل انتقال ۴ بیماری

همچنین دکتر عبدالرضا میراولیایی، کارشناس اداره کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلین وزارت بهداشت با بیان اینکه پشه آئدس می‌تواند بیماری‌های مختلفی را منتقل کند، گفت: نکته مهم و اساسی درباره پشه آئدس این است که این پشه‌ها می‌توانند بیماری‌های مختلفی را منتقل کنند. «تب دانگ»، «بیماری چیکونگونیا»، «زیکا» و «تب زرد» بیماری‌هایی هستند که پشه آئدس به انسان منتقل می‌کند.  

 

تب استخوان شکن از علائم «تب دانگی»

او ادامه داد: ابتلا به بیماری تب زرد در آسیا گزارش نشده و این بیماری در قاره کهن وجود ندارد. بیماری تب زرد، واکسن دارد. تب دانگ نیز که یک بیماری ویروسی است و جزو بیماری‌های منتقله از پشه آئدس به حساب می‌آید، در ۸۰ درصد موارد کم‌علامت است و در ۲۰ درصد موارد علائم شدیدی دارد. علائم شدید شامل علایم سرماخوردگی، تب ناگهانی، بدن درد و استخوان درد شدید که «تب استخوان‌شکن» نامیده می‌شود، جزو علائم بیماری تب دانگ هستند. همچنین علائمی مانند گلودرد، درد پشت حدقه چشم که یک علامت مهم به حساب می‌آید و کادر درمان را در مسیر تشخیص تب دانگ قرار می‌دهد.  

میراولیایی افزود: همچنین تورم و درد شدید مفاصل جزو علائم بیماری چیکونگونیا هستند و این بیماری هم جزو بیماری‌های منتقله از پشه آئدس به حساب می‌آید. اگرچه بیماری چیکونگونیا کشنده نیست اما بسیار ناتوان‌کننده است و بیمار تا ماه‌ها پس از ابتلا به بیماری، درد شدید را تجربه می‌کند.  

وی با اشاره به چهارمین بیماری منتقله از پشه آئدس اظهار کرد: زیکا نیز جزو بیماری‌های منتلقه از پشه آئدس است. این بیماری علاوه بر نیش پشه از طریق ارتباط جنسی نیز منتقل می‌شود. این بیماری قابلیت انتقال از مادر به جنین را هم دارد؛ بنابراین سبب تولد یک نوزاد با مغز کوچک و در نتیجه عقب‌ماندگی ذهنی می‌شود.  

 

ضرورت مراجعه زودهنگام به مراکز درمانی

میراولیایی درباره میزان خطرناک‌بودن تب دانگ اظهار کرد: اگر بیمار جزو گروه‌های پرخطر مانند زنان باردار، افراد دارای بیماری زمینه‌ای، مبتلایان سرطان، افراد داری نقص ایمنی، کودکان و سالمندان نباشد با مشکل خاصی مواجه نمی‌شود. افرادی که جزو گروه‌های پرخطر هستند، در صورت ابتلا به بیماری تب دانگ و مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی با مشکلاتی مواجه می‌شوند. بررسی‌ها بیانگر این است که ۲.۵ درصد افراد مبتلا به تب دانگ، جان خود را از دست می‌دهند.  

کارشناس اداره کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلین وزارت بهداشت با بیان اینکه تب دانگی چهار ویروس دارد، افزود: اگر  یک فرد به یک ویروس مبتلا شود تا پایان عمر در برابر آن ویروس مصون است اما اگر یک بیمار به بیش از یک ویروس آلوده شود، شدت بیماری در دفعات بعدی ابتلا، افزایش می‌یابد.  

 

تب دانگ واکسن دارد؟

میراولیایی با اشاره به واکسن تب دانگی نیز اظهار کرد: واکسن این بیماری برای شرایط کشور ایران نیست. تعداد واکسن تب دانگ محدود است و برای گروه‌های خاص کاربرد دارد. به طور حتم،   پیش از تزریق واکسن باید بررسی‌های اپیدمیولوژیک انجام شود و به همین دلیل واکسن برای این بیماری در تمام دنیا وجود ندارد.

او همچنین درباره درمان این بیماری، با بیان اینکه درمان اختصاصی برای تب دانگ وجود ندارد، افزود: منظور از درمان اختصاصی این است که داروی خاصی برای بیماری تب دانگ  وجود ندارد و درمان این بیماری، درمان مراقبتی و حمایتی است. اگر بیمار بدحال باشد، می‌بایست تحت مراقبت‌های خاص قرار گیرد.

 

منابع: فارس، ایسنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها