فرهنگسرا یا ویرانسرا؟

مرگ تدریجی هنر در هرمزگان


نویسنده: فاطمه کریمی

تعدادی از مردم شهرستان‌های استان هرمزگان از وضعیت اسف‌بار و رو به نابودی فرهنگسراها و عدم رسیدگی مسئولین مربوطه به آن‌ها گلایه کردند. در این راستا با «اسماعیل جهانگیری»، مدیرکل ارشاد اسلامی بندرعباس گفتگو کردیم. وی عدم تخصیص بودجه لازم برای تعمیر و نگهداری فرهنگسراها از سوی نهادهای دولتی را دلیل عدم رسیدگی به این مکان‌ها عنوان کرد و گفت: «متولی تخصیص بودجه برای رسیدگی به وضعیت فرهنگسراها بر عهده نماینده عالی دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان است».

             
عدم تخصیص بودجه از سوی دولت
«اسماعیل جهانگیری» مدیرکل ارشاد اسلامی بندرعباس گفت: «هزینه نگهداری مجتمع‌های فرهنگی بر عهدهٔ دولت است. فرهنگ و ارشاد اسلامی درآمدی برای بازسازی و تعمیر ندارد. اگر دولت بودجه عمرانی برای ما در نظر بگیرد به این مکان‌ها رسیدگی می‌شود.
 وی اضافه کرد: متولی آن نماینده عالی دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است».
جهانگیری ادامه داد: در 15-10 سال اخیر دولت بودجه‌ای برای ما فراهم نکرده است که بتوانیم فرهنگسراها را تعمیر و بازسازی کنیم. بارها درخواست داده‌ایم اما بودجه عمرانی تخصیص داده نشد که این مشکلات را رفع کنیم. دولت هرساله برای حفظ اموالش بودجه‌ای تخصیص می‌دهد؛ اما مدت‌ها است بودجه‌ای دریافت نشده که ما صرف نگهداری و تعمیر اموال کنیم. از محل دیگری هم دریافتی نداریم. وی افزود: هر ملک دولتی برای تداوم و حفظ آن باید هرساله یک مبلغی برای نگهداری آن از سوی دولت پرداخت شود؛ اما متأسفانه مدت‌هاست اقدامی صورت نگرفته است. وی در رابطه با وضعیت فرهنگسراهای استان افزود: یکسری از فرهنگسراها تحت نظر ما نیستند.
                  
 فرهنگسراهای هرمزگان رو به نابودی
از دهه هفتاد با ساخت فرهنگسراهای شهید آوینی و طوبی در بندرعباس، فرهنگ هرمزگان جان تازه‌ای گرفت؛ اما سال‌هاست عدم رسیدگی به این مکان‌ها ازجمله فرهنگسراهای حاجی‌آباد، بندرلنگه، بستک، پارسیان و دیگر شهرهای استان، آینده هنرمندان را تحت‌الشعاع قرار داده است.
حتی در مرکز استان، تالار شهید آوینی که میزبان بزرگ‌ترین کنسرت‌ها و رویدادهای چند سال اخیر بوده است، با مشکلات فنی چون قطعی برق و تهویه نامناسب همراه است.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها