معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مطرح کرد؛

سیاست‌گذاری نوین‌ در حوزه معدن برای رسیدن هرمزگان به جایگاه واقعی


نویسنده: بهار بیژنی

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان با اشاره به فعالیت ۶۶ معدن سنگ گچ در این استان، گفت: ۷۵۸ هزار و ۵۷۲ تن سنگ گچ از ابتدای سالجاری تاکنون از این معادن استخراج شده است.
ابراهیم سعدینی در تشریح این خبر افزود: استان هرمزگان دارای ذخایر غنی و متنوع معدنی از جمله معادن گچ، سنگ آهک، سنگ لاشه، سنگ آهن و نمک کرومیت است که می‌توان کار اکتشاف را در آن‌ها انجام داد و با ایجاد زنجیره تولید و فرآوری، از خام فروشی جلوگیری کرد.
«استان هرمزگان تا اسفند سال ۹۹، ۳۰ معدن سنگ گچ صادراتی داشت که حدود ۶ ماه فعالیت صادراتی آن‌ها متوقف شد اما در شهریورماه سال ۱۴۰۰ صادرات سنگ گچ از این استان با راه‌اندازی بندرگاه خمیر و جاده‌های منتهی به این بندر مجدد رونق گرفت که نویدبخش بازگشت معدن‌کاران گچی به روزهای طلایی است.
هرچند توقف صادرات سنگ گچ هرمزگان عوامل متعددی از افزایش هزینه تولید تا کاهش قیمت منطقه‌ای را داشت اما از سرگیری صادرات تنها با یک عامل همگرایی و همکاری بخش خصوصی و دولتی محقق شد.
استاندار هرمزگان نیز در اوایل خردادماه امسال در نشست کارگروه صادرات غیرنفتی استان با اشاره به صادرات گچ از بنادر این استان اظهار کرد: نیازمند برخی اصلاحات در زنجیره صادراتی گچ از هرمزگان هستیم که در این راستا سه نقطه شامل پس‌کرانه بندر شهید رجایی، ترمینال بزرگ مواد معدنی بندر شهید رجایی و مجمتع ایزوایکو مدنظر قرار گرفته است.»
سعدینی همچنین با اشاره به توانمندی‌های معدنی در هرمزگان اظهار کرد: بیشتر تولیدات معدنی استان از خانواده مواد معدنی طبقه یک است که ارزش اقتصادی بالایی ندارند و این امر یکی از علت‌های عدم تاثیر مورد انتظار گردش مالی بخش معدن نسبت به گردش مالی تمام استان است.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان اظهار کرد: برای قرار دادن بخش معدن استان در جایگاه واقعی آن، باید سیاست گذاری و اقداماتی در حوزه اکتشافات، استخراج، کانه آرایی و فرآوری از جمله تغییر رویکرد معدنکاری، تجهیز معادن به ماشین آلات نو و ترویج روش‌های فرآوری مواد معدنی و ایجاد زیرساخت‌ها در مناطق مستعد انجام داد تا سمت و سوی فعالیت‌های معدنی تغییر داده شود.
سعدینی یادآور شد: با اکتشافات انجام شده، هرمزگان در آینده نزدیک به استان معدنی تبدیل می‌شود؛ به‌طوری که بخشی از معادن در استان قرار گرفته است اما از این معادن بهره‌وری لازم انجام نمی‌شود که در این زمینه باید همه مسئولان مرتبط با همکاری بهتر برای رسیدن به توسعه اقتصادی معادن تلاش کنند.استان هرمزگان دارای ۲۰ نوع ماده معدنی و ۳۰۰ معدن فعال دارای پروانه با احتساب ۱۰۰ معدن شن و ماسه رودخانه‌ای است که این منطقه مستعد معدنی در زمینه بهره‌برداری و فرآوری با هدف جلوگیری از خام فروشی و در نتیجه صادرات مواد معدنی فرآوری شده به خارج از کشور نقش تعیین کننده‌ای دارد.
سنگ آهن، سنگ گچ، سنگ نمک، دولومیت، کرومیت، منگنز، مارن، سنگ آهک، خاک صنعتی، سنگ لاشه، سنگ چینی، مرمریت، سنگ تزئینی و مخلوط کوهی از معدن‌های فعال و غنی این استان اقتصادی به شمار می‌روند.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها