اعتیاد به اخبار بد؛

چگونه اخبار منفی بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد


نویسنده: محیا تکنده

اغلب اوقات خود را در چرخه‌ی بی‌انتهایی از چک کردن اخبار بد می‌بینید و ساعت‌ها در میان داستان‌ها، مقالات و پست‌های منفی می‌چرخید؟ ممکن است زمان آن رسیده باشد که برای مدتی گوشی خود را کنار بگذارید. ما هرگز بیش از یک کلیک با آخرین سرفصل‌ها فاصله نداریم، دستگاه‌های ما دائماً به سایت‌های خبری و پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی متصل هستند و محتوا را برای مصرف ما تولید می‌کنند. از آنجایی که پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی محتوا را با استفاده از الگوریتم‌ها ارائه می‌کنند، احتمالاً محتوایی مشابه محتوایی که قبلاً با آن درگیر بوده‌اید یا  مشابه علایق یا مکان‌هایی که با شما به اشتراک گذاشته‌ شده‌است، مشاهده می‌کنید. این بدان معناست که اگر قبلا به محتوای «اخبار بد» نگاه کرده باشید و زمانی را صرف تعامل با آن کرده باشید، به احتمال زیاد به پست‌های مشابه بیشتری برمی‌خورید و قبل از اینکه متوجه شوید، در پیمایش عذاب گیر افتاده‌اید که در آن افراد زمان زیادی را صرف پیمایش در رسانه‌های اجتماعی و فیدهای خبری، جذب محتوا و قرار گرفتن در معرض اخبار منفی زیادی می‌کنند، محققان این پیمایش دراخبار منفی را "پیمایش عذاب" می‌نامند. پیمایش عذاب می‌تواند به یک رفتار اعتیادآور تبدیل شود که اغلب به عنوان یک عادت بی‌ضرر شروع می‌شود، اما می‌تواند به مرور زمان تشدید شود و بر سلامت کلی، روابط و زندگی روزمره تأثیر بگذارد. 

  

  تاثیرات مرور مداوم اخبار منفی

هجوم اخبار منفی واکنش استرس بدن ما را تحریک کرده و  قرار گرفتن در معرض طولانی مدت می‌تواند منجر به استرس مزمن شود که به صورت اضطراب، بی قراری و ناتوانی در تمرکز ظاهر می‌شود. درگیر شدن با محتوای ناراحت کننده، به خصوص قبل از خواب، می‌تواند الگوهای خواب را مختل کند و منجر به بی‌خوابی شود که این بی‌خوابی بر سلامت و رفاه کلی شما تأثیر خواهد گذاشت. استرس و اضطراب مزمن ناشی از مصرف اخبار اجباری منفی می‌تواند به صورت فیزیکی ظاهر شده و  منجر به علائمی مانند سردرد، تنش عضلانی، خستگی و مشکلات گوارشی شود و در دراز مدت، به مشکلات سلامتی جدی‌تری مانند بیماری قلبی، ضعیف شدن پاسخ ایمنی و سندرم متابولیک دامن زند.  قرار گرفتن مداوم در معرض اخبار، به‌ویژه داستان‌های منفی، می‌تواند به تحریف‌های شناختی منجر شده و افراد دنیای اطراف خود را خطرناک‌تر یا مضرتر از آنچه واقعا هست ببینند و پدیده‌ای به نام «سندرم دنیای پست» را تجربه کنند. با گذشت زمان، قرار گرفتن مداوم در معرض اخبار آسیب‌زا می‌تواند منجر به حساسیت‌زدایی عاطفی یا بی‌حسی شود که یک مکانیسم دفاعی است که در آن افراد نسبت به تأثیر عاطفی اخبار کمتر حساس می‌شوند و به طور بالقوه دچار کمبود همدلی و شفقت می‌شوند. افرادی که به شدت تحت تاثیر اخبار منفی قرار می‌گیرند احتمالا از تعاملات اجتماعی بیشتر کناره‌گیری خواهند کرد، که می‌تواند به دلیل از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی باشد که زمانی از آنها لذت می‌بردند یا به دلیل تمایل به اجتناب از گفتگو در مورد موضوعاتی که آن‌ها را ناراحت‌کننده می‌دانند، باشد. قرار گرفتن بیش از حد و مداوم در معرض اخبار منفی می تواند باعث ایجاد احساس ناامیدی و غمگینی شود که از علائم کلاسیک افسردگی هستند. در موارد شدید، قرار گرفتن مداوم در معرض اخبار منفی یا ترس‌آور می‌تواند باعث تشدید حالت‌های پارانویا یا ایجاد اختلالات اضطرابی ، از جمله اختلال اضطراب فراگیر یا اختلال هراس شود.
   

 نگرانی از اخبار، چیز جدیدی نیست، اما در حال افزایش است  

ترس و اضطراب در مورد وضعیت جهان و سناریوهای احتمالی آینده به قرن بیست و یکم محدود نمی‌شود، حتی متون باستانی داستان های پایان جهان یا مهاجمان از مکان‌های دور را روایت می‌کنند. تفاوت امروز این است که دسترسی مداوم ما به اطلاعات، به ویژه اخبار و نظرات، به این معنی است که می‌توانیم با یک جستجوی آنلاین سریع یا با باز کردن برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی، ترس‌های خود را «تأیید» کنیم. در واقع، محتوای منفی دو برابر بیشتر از محتوای مثبت در رسانه های دیده و پرداخته می‌شود . اثرات روانی مصرف بیش از حد محتوای منفی یا تهدیدآمیز می‌تواند جدی باشد، به‌ویژه اگر از قبل نگرانی‌های سلامت روانی مانند افسردگی یا اضطراب دارید.  احساس ترس، ناامیدی، غم و انزوا، همگی با اضطراب اخبار مرتبط هستند و در موارد شدید، علائم می‌توانند منعکس کننده اختلال استرس پس از سانحه باشند. از سوی دیگر، مصرف محتوای شاد یا آرام‌بخش می‌تواند دیدگاه افراد را بهبود بخشد و باعث شود که افراد چالش‌های شخصی خود را به شیوه‌ای مثبت‌تر درک کنند.  بهترین راه برای کاهش اضطراب خبری ساده به نظر می رسد، اما انجام آن در عمل می‌تواند دشوار باشد: خواندن اخبار بد را متوقف کنید.
  

  اخبار منفی را به یک پاسخ درست تبدیل کنید

ما بیش از هر زمان دیگری به تلفن‌های خود برای ارائه اطلاعات در مورد هر جنبه‌ای از زندگی، از جمله آب و هوا، حمل و نقل، ارتباط و حتی کارهایی که همه در هر لحظه از زمان انجام می دهند، متکی هستیم. اعتیاد به گوشی‌های هوشمند و چم کردن مداوم اخبار یک مشکل واقعی در جامعه امروزی است و به عنوان بخشی از بهبود ذهن و سلامتی، قطع کردن استفاده از آن ممکن است مفید باشد. یک مطالعه دانشگاه ایالتی کنت نشان داد که استفاده بیشتر از پلتفرم‌های خبری با سطوح بالاتر اضطراب مرتبط است. جدای از مزایای آشکار بهره‌وری، مزایای سلامتی نیز در کنترل استفاده از فیدهای خبری وجود دارد: بدون تلفن هوشمند شما برای ایجاد ساعت‌ها حواس پرتی و اوقات فراغت، ممکن است خود را در حال رفتن به بیرون، انجام ورزش، بازی با کودکان یا حیوانات خانگی خود یا انجام فعالیت دیگری بیابید که ممکن است در غیر این صورت فراموش شده باشد.  اگر فقط به خانه بیایید و روی مبل بنشینید و تلفن هوشمند خود را در دست بگیرید و ساعت‌ها ساعت‌ها مشغول اخبار و محتوای پلتفرم‌ها باشید، فرصت‌های مفید دیگر را از خود سلب می‌کنید. صرف یک روز دور از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند یکی از بهترین کارهایی باشد که می‌توانید برای سلامت روان خود انجام دهید. آیا می توانید 24 ساعت تلفن خود را خاموش کنید؟ آیا پیام های متنی و رسانه‌های اجتماعی شما می توانند تا فردا صبر کنند؟ اگر 24 ساعت خیلی چالش برانگیز است، با یک چالش دو ساعته شروع کنید و هر روز یک ساعت یا حتی چند دقیقه پیشرفت کنید. وقتی در پیمایش عذاب رسانه‌های اجتماعی نیفتید، از آنچه می‌توانید به دست آورید، شگفت‌زده خواهید شد. در مهمانی‌هایتان از مهمان‌ها بخواهید تلفن‌هایشان را در جعبه‌ای کنار در بگذارند، درباره‌ی اتفاقات و اخبار جهان صحبت نکنند و برای هرکسی که نمی‌تواند در برابر چک کردن تلفن خود مقاومت کند، یک چالش سرگرم‌کننده تنظیم کنید، مثلاً کسی که اول گوشی خود را چک می‌کند یا خبری را انعکاس می‌دهد، باید امشب ظرف‌ها را بشوید. درست مانند اعتیاد به مواد، بررسی اجباری اخبار می‌تواند به یک  اعتیاد رفتاری تبدیل شود. شناخت این الگو اولین قدم برای رسیدگی به آن است. بررسی اجباری اخبار همچنین می‌تواند باعث استرس و اضطراب شود که منجر به ایجاد رفتارهای جویای مواد یا آرامش‌بخش می‌شود که همچنین می‌تواند اعتیادآور باشد. خودمراقبتی در کاهش اثرات روانی منفی اخبار بد بسیار مهم است. 
   

 بررسی اخبار به روشی سالم

برای اطمینان از کیفیت خواب بهتر، مصرف اخبار را به ساعات خاصی از روز محدود کنید و قبل از خواب از آن اجتناب کنید. در مورد منابع خبری و محتوای خود انتخابی عمل کنید. اخباری را دنبال کنید که دیدگاه‌های متعادلی ارائه می‌دهند و از آن‌هایی که رویدادهای منفی را برجسته می‌کنند، اجتناب کنید. تمرین‌هایی مانند تمرکز حواس و مدیتیشن می‌توانند به شما کمک کنند که در زمین باقی بمانید و اضطراب را کاهش دهید. فعالیت بدنی منظم برای تقویت خلق و خو و کاهش علائم استرس و افسردگی و همچنین کاهش ساعات حضور در فیدهای خبری، روشی توصیه شده است. با فعالیت هایی که خلق و خوی شما را بهبود می بخشد، مانند سرگرمی‌ها یا گذراندن وقت با عزیزان، مصرف اخبار را متعادل کنید. به اشتراک گذاشتن نگرانی‌ها و احساسات در مورد رویدادهای جاری با دوستان یا خانواده می‌تواند حمایت عاطفی را فراهم کند. واکنش‌های خود را به اخبار بد پردازش کرده و با تمرین شفقت به خود شروع کنید، شفقت به خود ممکن است پیش پا افتاده به نظر برسد اما به شدت مورد تحقیق قرار گرفته است. خودمان اغلب آخرین کسی هستیم که با او خوب رفتار می‌کنیم، اما روش‌های متعددی برای تمرین شفقت به خود وجود دارد: کلمات و لحنی که با خود در هنگام دریافت اخبار بد صحبت می‌کنید را در نظر بگیرید. آیا خودانتقادگر و تحقیرکننده هستید و آیا خود را برای نتیجه کار سرزنش می‌کنید؟ هر چه بیشتر مضطرب باشید، احتمال این موضوع بیشتر است. آیا می توانید سعی کنید کلمات حمایتی را با لحنی اطمینان بخش به خود ارائه دهید، همان طور که ممکن است به یک دوست یا حتی کودکی که به طور مشابه منتظر اخبار است بگویید؟ وظیفه دیگران دوست داشتن و مراقبت از شما نیست، بلکه این مساله منحصرا وظیفه‌ی خود شما است و تعدیل بررسی اخباری منفی یکی از بهترین‌ راه‌ها برای مراقبت از خویشتن است. 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها