مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو خبرداد:

کاهش سهمیه انسولین وارداتی کشور به دلیل مشکل سازنده



مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو گفت: اکنون ۵۰ درصد انسولین‌های قلمی موجود در بازار انسولین‌های وارداتی و ۵۰ درصد داخلی هستند.

به گزارش صبح ساحل و به نوشته باشگاه خبرنگاران، غلامحسین صادقیان٬ مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو گفت :علت دشواری دسترسی به انسولین قلمی وارداتی در بازار کاهش سهمیه به یک چهارم از سوی شرکت تولیدکننده خارجی است.

وی بیان کرد:  انسولین قلمی وارداتی یک برند خارجی است. شرکت خارجی تولیدکننده این دارو با دشواری دسترسی دارو در مبدا مواجه شده و بر این اساس، سهمیه ایران را نسبت به گذشته به یک چهارم کاهش داده است و این موضوع عامل کاهش عرضه در بازار است.

صادقیان تاکید کرد: نمونه داخلی انسولین قلمی وارداتی  وجود دارد؛ اما برخی بیماران برایشان سخت است که به سمت تغییر دارو بروند و در این زمینه مقاومت وجود دارد. تلاش می‌شود تمامی نیازهای دارویی کشور از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین شود و در زمان حاضر، کمبود خاصی در داروهای مورد نیاز کشور وجود ندارد.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو افزود: در گذشته داروی انسولین به صورت ویال بود، اکنون چند سالی است که شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی با فناوری بالای بومی‌سازی شده، انسولین قلمی را نیز تولید می‌کنند.

وی اضافه کرد: اکنون ۵۰ درصد انسولین‌های قلمی موجود در بازار انسولین‌های وارداتی و ۵۰ درصد داخلی هستند. بسته به نیاز بیماران توزیع می‌شوند و امکان تامین ۱۰۰ درصد نیاز انسولین کشور به صورت واردات میسر نیست و نمونه داخلی انسولین به میزان کافی موجود است.

صادقیان ادامه داد: طبق آمارها، سال ۱۴۰۲ بیش از ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز کشور تولید داخلی و فقط یک درصد وارداتی بودند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها