12

مهر

1403


سیاسی

26 شهریور 1403 08:15 0 کامنت

 کشور عراق به عنوان اولین مقصد سیاست خارجی دولت چهاردهم روز جمعه بعد از سه روز به اتمام رسید. آنچه بر اهمیت این سفر افزوده است در اولویت قرار دادن کشورهای همسایه به عنوان  نخستین مقصد سفر رئیس جمهور است که نشان از نقش و جایگاه پر اهمیت و نگاه ویژه به همسایه گرایی در دولت چهاردهم دارد. در این سفر سه روزه سند همکاری در حوزه‌های مختلف رسانه‌ای، فنی- مهندسی، سیاسی، ورزشی، بازرگانی، حمل و نقل، فرهنگی، آموزشی،اجتماعی و هنری به امضاء رسید. از جمله موضوعات پر اهمیت در سفر آقای پزشکیان به عراق، حضور ایشان به عنوان نخستین رئیس جمهور ایران به اقلیم کردستان است که از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌باشد. در رابطه با ابعاد دستاوردهای این سفر رئیس جمهور دولت چهاردهم به کشور عراق گفتگویی با «اکبر معصومی» کارشناس مسائل سیاسی انجام داده ایم که در ادامه به آن می پردازیم. 

                     

 دستاوردهای امنیتی- اقتصادی 
این کارشناس مسائل سیاسی در رابطه با سفر اخیر رئیس جمهور به عراق گفت: سفر آقای رئیس جمهور به عراق که به عنوان اولین مقصد ریاست جمهوری دولت چهاردهم محسوب می شود نشان دهنده دو موضوع است. در نگاه اول انتخاب عراق به عنوان مقصد اول سفر ریاست جمهوری نشان دهنده جایگاه عراق در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که به لحاظ امنیتی و اقتصادی عراق را برای ایران مهم جلوه می دهد به طوری که به لحاظ امنیتی در طول سال های گذشته آمریکا و تروریست هایی همچون داعش تلاش کرده بودند از طرق عراق مرزهای ایران را ناامن کنند و اگر هم بتوانند از طریق خاک عراق عملیات تروریستی را علیه ایران انجام دهند که در واقع این سفر منتهی شد به توافقات امنیتی که اجازه تحرک رویکردهای ضد ایرانی را از طریق خاک عراق ندهد. وی با بیان اینکه به لحاظ اقتصادی نیز براساس آمار گمرک، عراق در سال گذشته نزدیک به چهار میلیارد دلار از جمهوری اسلامی ایران کالا وارد کرده است گفت: این آمار را می توان با میزان خرید کالا از کشورهای اروپایی مقایسه کرد که تقریبا پانزده برابر کشورهای اروپایی، عراق برای جمهوری اسلامی ایران ارز آوری دارد. از مجموع 20 کشور اروپایی در سال گذشته، تنها نزدیک به 650 میلیارد دلار کالا و خدمات از ایران وارد کرده اند که این تنها 7 درصد از رقمی است که عراق به تنهایی از ایران کالا و خدمات خریداری کرده است. بنابراین عراق در سیاست خارجی ایران جایگاه ویژه ای دارد که انتخاب این موضوع نشان می دهد که دولت نسبت به عراق و منافعی که از عراق دارد توجه ویژه ای دارد.
           
 ارتقاء همکاری رسانه ای میان ایران و عراق
معصومی با اشاره به اینکه انتخاب عراق به عنوان همسایه ایران نشان‌دهنده توجه دولت چهاردهم به ضرورت همگرایی با کشورهای همسایه است، افزود: ما می دانیم که در طول سال های گذشته غرب به شدت تلاش کرد همسایگان را مقابل ایران قرار دهد و مانع از ارتقای روابط ایران با کشورهای همسایه خود شود. 
 
این سفر انتخاب هوشمندانه ای بود که در مقابل سیاست های غرب به شدت ایستادگی می‌کرد. این سفر سه روزه به امضاء چهارده سند همکاری منتهی شد که آقای پزشکیان در حوزه های مختلف فرهنگی-آموزشی-گردشگری-کشاوری-اقتصادی و ورزشی انجام داد. وی گفت: نکته حائز اهمیتی که در این سفر برای اولین بار اتفاق افتاده است این است که آقای رئیس جمهور با طرف عراقی سندی را برای همکاری در حوزه رسانه انجام داد. به این معنی که یک اتاق فکری ایجاد شود که همکاری رسانه ای بین ایران و عراق بیش از پیش ارتقا پیدا کند. در راستای سند همکاری که در حوزه رسانه صورت گرفت می توان گفت که در طول سال های گذشته رسانه های محور عبری- غربی تلاش کرده بودند مردم عراق را مقابل جمهوری اسلامی ایران قرار دهند بنابراین این سفر و امضای سند همکاری در حوزه رسانه می تواند در مرحله اول از تلاشی که رسانه ها انجام داده بودند تا رویکرد ضد ایرانی را در عراق برجسته کنند جلوگیری کند در مرتبه بعد نگاه ایران و سیاست های ایران را در حوزه وحدت و توجه به عراق و اهمیتی که عراق برای ایران دارد به مردم عراق نشان دهد و همچنین فرهنگ جمهوری اسلامی ایران را نیز برای افکار عمومی عراق نشان دهد.
                
 ارتقاء امنیت مرزها در سفر به اقلیم کردستان
این کارشناس مسائل سیاسی با پر اهمیت دانستن سفر رئیس جمهور به اقلیم کردستان گفت: سفر آقای پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ایران به اقلیم کردستان که بعد از انقلاب اسلامی برای اولین بار صورت گرفت نشان می دهد که در این دوره اقلیم کردستان برای جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه ای دارد که اهمیت این جایگاه به مراتب بیشتر از دوره های گذشته است. در طول سال های گذشته رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا از طریق گروهک های مختلف تجزیه طلب تلاش کرده بودند که از طریق اقلیم کردستان مرزهای شمال غربی کشور را به شدت ناامن کنند تا بتوانند ایران را در وضعیت نا  امنی قرار دهند که این ماموریت از طریق اقلیم کردستان صورت می گرفت از این‌رو این سفر ارتقاء امنیت مرزهای ایران را نشان می دهد.
              
 نقش دیپلماسی عمومی
وی با اشاره به اینکه دیپلماسی عمومی که دولت چهاردهم و شخص آقای پزشکیان در سفر به اقلیم کردستان بکار برد جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در بین مردم اقلیم به شدت بالا برد و اقلیم کردستان و مردم این اقلیم به شدت از این سفر خرسند بودند، گفت: بعد از این سفر شاهد کاهش عملیات ضد ایرانی و تروریستی در مرزهای شمال غربی خواهیم بود و دولتمردان اقلیم نیز اجازه اتخاذ این رویکرد را نخواهند داد. این سفر می تواند قراردادهای راهبردی که ایران با اقلیم کردستان و عراق برای دور کردن تجزیه‌طلبان از مرز جمهوری اسلامی ایران در سال های گذشته انجام دادند را به شکل ویژه ای اجرایی کند.
              
 ایران و بغداد دو بازوی مهم در محور مقاومت
 معصومی گفت: در آغاز این سفر آمریکا با مانور بر روی یک حمله مشکوک در اطراف فرودگاه بغداد تلاش کرد که سفر شخص آقای رئیس جمهور به عراق را لغو کند اما موفق نشد. همین موضوع به خوبی نشان می دهد که سفر آقای رئیس جمهور به عراق که می توان از آن به عنوان مانور قدرت یاد کرد و آثار و برکات زیادی برای آینده ایران در ابعاد مختلفی به دنبال خواهد داشت برخلاف خواست آمریکا و دنبال کننده‌های منطقه ای ایالات متحده صورت گرفت. 
آمریکا و شرکایش در منطقه تصور دارند عراق حیاط خلوت آن‌ها برای فشار بر محور مقاوت و جمهوی اسلامی ایران است. با مشاهده سطح همگرایی ایران و عراق در سفر آقای پزشکیان، متوجه شدند که ایران و بغداد به عنوان دو بازوی مهم در محور مقاومت فارغ از خواست آن ها و با وجود آتش در منطقه به سمت تحکیم روابط پیش می روند و اجازه تعیین تکلیف به هیچ کشور ثالثی به ویژه آمریکا نمی دهند.
وی با بیان اینکه سفر آقای پزشکیان به بغداد و در امتداد آن به بصره و صحبت هایی که آقای پزشکیان در حوزه وحدت داشتند، برخلاف سیاست های رژیم صهیونیستی که تلاش می کند همگرایی و وحدت را در منطقه تحت تاثیر خودش قرار دهد، گفت: این سفر تلاش کرد که رژیم صهیونیستی را به عنوان دشمن اصلی و ضد وحدت در منطقه معرفی کند و از سیاست های جمهوری اسلامی ایران که تلاش می کند وحدت را در جهان اسلام به صورت عینی ایجاد کند و اینکه عراق جایگاه ویژه ای برای آن حوزه دارد را نشان دهد .
          
رویکرد همسایه گرایی دولت چهاردهم
این کارشناس مسائل سیاسی در پایان در ارتباط با رویکرد همسایه گرایی در دولت چهاردهم گفت: سفر آقای پزشکیان به عراق در حالی صورت می گیرد که بسیاری تصور می کردند که برخلاف تحلیل‌های پیشینی که معطوف به این بود که توجه افراطی رئیس جمهور به غرب است و در سیاست کلان دولت چهاردهم، همسایگان در جایگاه دوم قرار دارند این سفر نشان داد که سیاست کلان همسایه گرایی و همگرایی با همسایگان در دستور کار دولت چهاردهم قرار دارد و اساسا رویکرد همسایه گرایی غیر قابل عدول است و سیاست راهبردی همسایه گرایی مبتنی بر این است که در دولت چهاردهم برخلاف دولت یازدهم و دوزادهم همسایه گرایی نسبت به سیاست غرب گرایی در اولویت اول قرار دارد و دولت چهاردهم به دنبال پیدا کردن و گشایش بازارهای جدید تجاری با همسایگان خود برای کاستن از شدت تحریم های ایالات متحده و غرب است. مضاف بر این‌ها سفر مقام ارشد اجرایی کشور ما به عراق گواه بر این است که استقلال عمل در تهران و  بغداد در تعمیق روابط دو جانبه جدا از خواست قدرت های فرا منطقه ای می باشد.
روزنامه صبح ساحل
دیدگاه ها (0)
img