رد پای سارقان میراث فرهنگی به بشاگرد هرمزگان رسید



رد پای سارقان میراث فرهنگی به قلعه الله‌وردی خان بشاگرد هرمزگان رسیده است و عده‌ای سودجو حدود ۲۰ روز پیش به صورت ناشناس و با حفاری غیرمجاز به جان این بنای تاریخی به جامانه از دوره قاجاریه افتاده‌اند.

         

به گزارش صبح ساحل، قلعه الله‌وردی خان در شهر گوهران و در ۲۰ کیلومتری مرکز شهرستان بشاگرد (شهر سردشت) قرار دارد و شهرستان بشاگرد با بیش از ۴۵ هزار نفر جمعیت در ۳۳۰ کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

چندی قبل دوست‌داران میراث فرهنگی بشاگرد از حفاری غیر مجاز در یکی از محوطه‌های این قلعه خبر دادند که با توجه به فاصله این منطقه از فرمانداری و اداره کل میراث فرهنگی هرمزگان و سخت‌گذر بودن مسیر، طبیعی بود که افراد سودجو برای جست و جوی اشای عتیقه، نگاهی این قلعه تاریخی نداشته باشند.

جالب است بدانیم که این بنای تاریخی "کاربرد نظامی" داشته و در سه ضلع آن پرتگاه و در ضلع دیگر آن خندق بزرگی با عمق ۶۰ متر وجود داشته است تا از ورود دشمن به داخل قلعه جلوگیری شود و درواقع تنها راه ورود به این قلعه، ضلع شرقی آن است.

در رابطه با دستبرد به این قلعه شگفت‌انگیز، رییس شورای اسلامی شهرستان بشاگرد هرمزگان بیان کرد: حدود ۲۰ روز پیش عده‌ای سودجو و ناشناس به صورت غیرمجاز در قلعه الله وردی خان اقدام به حفاری کرده‌اند.

این افراد با انگیزه سرقت آثار تاریخی احتمالی، گودالی به عمق سه متر داخل محوطه این قلعه حفر کرده‌اند.

حسن باقری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به علت نبود اداره یا نمایندگی میراث فرهنگی در شهرستان بشاگرد و همچنین گشت حفاظت از آثار تاریخی هنوز ابعاد دستبرد و خسارات به این قلعه تاریخی ارزیابی نشده است.

وی اظهار کرد: سارقانِ آثار تاریخی در نبود مرکزی برای حفاظت از این آثار هر از چندی اقدام به حفاری و تخریب قبرستان‌های قدیمی در این شهرستان می‌کنند.

رییس شورای اسلامی بشاگرد گفت: قلعه الله‌وردی خان سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی ثبت شد و اکنون به علت مرمت نشدن، درخطر تخریب است.

یکی از مزیت‌های قلعه الله‌وردی خان در آن زمان این بود که یک چاه با عمق بیش از ۲۰۰ متر از داخل قلعه تا رودخانه حفر کرده بودند که آب آشامیدنی قلعه‌نشینان (خانواده خان و سربازان) را فراهم می‌کرد.

«شهرستان بشاگرد اداره یا نمایندگی میراث فرهنگی ندارد و این مساله کار رسیدگی به بناهای تاریخی این شهرستان را سخت‌تر کرده است.»

منتظر تایید: 5
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها