12

مهر

1403


فرهنگی و هنری

19 مرداد 1396 12:25 0 کامنت

صبح ساحل-هنری:کارگردان هرمزگانی بیان اینکه حمایت دستگاه دولتی از هنرمندان ضعیف است تاکید کرد: وضعیت فرهنگی و هنری هرمزگان به نسبت گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است.
به گزارش هرمز؛رضا آزاده دریایی کارگردان و بازیگر تئاتر هرمزگانی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده ،گفت: تئاتر را از سال ۷۲ در حسینیه مشهدی سکینه زیر نظر استاد عبدالرضا بلوچ نژاد با نوحه خوانی و تعزیه خوانی آغاز کردم.
کارگردان نمایش «کشتار خنده» با اشاره به اهداف خود در ورود به عرصه تئاتر ، افزود: با هدف سرگرمی وارد این عرصه شدم که بعدها با پشتکارم و چگونه اندیشیدن توسط استادم نگاهم به تئاتر تغییر کرد و از حالت سرگرمی به عشق و بعدها حرفه و اکنون به آموزشی برای عموم مردم تبدیل کرده ام.آزاده دریایی بیان کرد: نخستین نمایش «میثم تمار» که داستان میثم خرما فروش یکی از یاران نزدیک امام علی (ع) بود که در جشنواره دانش آموزی مقام کسب کرد و بدون هیچ دانشی کارگردانی و بازی کردم اما آقای بلوچ نژاد نقش مهمی در این مسیر را داشت.وی به سایر فعالیت های فرهنگی و هنری خود اشاره کرد و گفت: همکاری با رادیو خلیج فارس از سال ۷۶ ،همکاری با تلویزیون خلیج فارس ۷۹ ،همکاری با انجمن نمایش بندرلنگه ۸۱ ، موسس اولین گروه تئاتر معلولین بندرعباس از سال ۱۳۸۴،مسئول صفحه فرهنگ و هنر دو هفته نامه هرمزگان فردا ،همکاری با انجمن نمایش حاجی آباد و مدرس یک دوره کانون تئاتر دانشگاه هرمزگان از جمله فعالیت های هنری من در این عرصه بود.
همکاری نکردن نهادهای دولتی و خصوصی ، اساسی ترین مشکل هنر تئاتر است

کارگردان هرمزگانی،همکاری نکردن نهادهای دولتی و خصوصی اساسی ترین مشکل هنر تئاتر دانست و افزود: اگر هر ارگانی، آموزش هنر مخصوصا هنر تئاتر برای کارمندان و خانواده های خود را از اولویت های فرهنگی خود بداند قطعا مسیر تفکرشان به سمت آبادانی می رود.
اکثریت مسئولان هنر را یک سرگرمی یا نامه نگاری معمولی می دانند
آزاده دریایی ادامه داد: اکثر مدیران مرتبط یا غیرمرتبط هنوز آگاهی کامل نسبت به هنر ندارند و آن را یک سرگرمی یا نامه نگاری معمولی می دانند و در این میان تنها نهادی که توانسته پشتیبان هنر و هنرمند باشد شهرداری بوده که با شرایط بد اقتصادی همچنان حمایتگر هنرمندان و هنر بوده است.
وی در ادامه اظهار کرد: در ارگانی مثل شهرداری حضور هنرمندان به عنوان مدیر در بدنه این اداره بی تاثیر نبوده و اگر در هر ارگانی یک هنرمند روشنفکر باشد می تواند تاثیر خود را در مسیر تعالی و کمال مردم و کشور دو چندان کند.
وضعیت فرهنگی و هنری هرمزگان پیشرفت چشمگیری داشته است
بازیگر تئاتر هرمزگانی با بیان اینکه وضعیت فرهنگی و هنری هرمزگان به نسبت گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است ،تصریح کرد:مدیران و برخی نمایندگان نگاهشان را نسبت به هنر و هنرمند کمی تغییر داده اند و حضور بعضی مدیران بومی تاثیر بیشتری در پیشرفت وضعیت فرهنگی و هنری استان هرمزگان داشته است.
مسولان کمی بیدارتر عمل کنند
آزاده دریایی بیان کرد: اگر مدیران آشنا با فرهنگ و هنر بهتر می توانند درد هنرمندان استان را لمس کنند. اندکینگاهی کوتاه به تاریخ یک دهه اخیر هنر استان چشم بیاندازیمبیانگر پیشرفت در تمام بخش ها وکسب مقام های کشوری و برون مرزی است بنابراین نیاز است مسولان کمی بیدارتر عمل کنند.وی با اشاره به اینکه مشوق اصلی هر فرد ،جدا از تاثیر گذاری اطرافیان، خود شخص است،گفت: اگر به هنری علاقه داریم و اطرافیان همه مخالف باشند شخص کافیست خود مشوق خودش باشد آن وقت به نجو شگفت انگیزی مردم مخالف به سمت هنر کشانده می شوند و اگر برعکس اتفاق بیفتد شما در خود شکسته و آسیب خواهید دید.
 آشنایی مردم با هنر تئاتر مهم ترین دغدغه هنری ام است  
کارگردان نمایش «کشتار خنده» آشنایی مردم کوچه و بازار با هنر تئاتر مهم ترین دغدغه هنری خود دانست و افزود: تئاتر برای مردم محکوم به تماشای اندیشه هنرمند است اما تئاتر با مردم به چیزی محکوم نیست مردم درد و شادی خود را می بینند.
حمایت دستگاه دولتی از هنرمندان ضعیف است
آزاده دریایی با بیان اینکه حمایت دستگاه دولتی از هنرمندان ضعیف است ، اظهار کرد: تنها نهادی که توانسته هم پای هنرمند بیاید شهرداری و تعدادی نمایندگان شهر و استان است اما اداراتی دیگر تئاتر را به چشم خندیدن ، مسخره گرفتن و اتلاف وقت می دانند اما من خوشبین هستم که با وجود تعداد کمی حامی شرایط بهتر می شود.وی به تنها آرزوی هنری خود اشاره کرد و گفت: کاش موقع تغییر دولت ها هر چهارسال یک بار شرایط مدیریت در هنر تغییر نکند چرا که در مملکت ما هنرمند هر چهارسال یک بار با یک بخشنامه روبرو می شود در یک دولت می توانی نقد کنی در یک دولت ممنوع است و در یک دولت بودجه هنر کم در یک دولت بودجه هنر تمام می شود و کاش بشود هنرمند از این بلاتکلیفی بیرون بیاید.
آگاهی دادن به مردم ،مهم ترین رسالت یک هنرمند است
این کارگردان هرمزگانی،آگاهی دادن و بیدار کردن مردم برای رسیدن به حقوق خود ،مهم ترین رسالت یک هنرمند دانست و خاطرنشان کرد: این امر میسر نمی شود مگر این که تئاتر را به دل مردم ببریم و نه اینکه مردم را در دل تئاتر قرار دهیم.آزاده دریایی بیان کرد: ناشناخته بودن هنرمند تنها مختص به این استان نیست بلکه در ایران این مشکل وجود دارد شما حتما باید به سینما یا تلویزیون بروید تا هنرمند محسوب بشوید و دولت برای تئاتر کاری انجام نمی دهد که مردم با هنرمند تئاتر آشنا شوند و خود هنرمند هم اگر بخواهد راهی برای شناخته شدن یعنی بردن تئاتر در دل مردم به عنوان یک کالای فرهنگی باید از هفت خان رستم بگذرد.
 نبود منتقد مهم ترین مشکل جامعه هنری
بازیگر تئاتر هرمزگانی،مهم ترین مشکل جامعه هنری نبود منتقد در تمام شاخه های هنری عنوان کرد و گفت: کانون منتقدان می تواند کمک شایانی در پیشرفت هنر داشته باشد چرا که کار منتقد آگاهی دادن به مردم و تلنگری بر اثر است.
 اثر بی نقد مردم جامعه را به نابودی می کشاند/این روزها شاهد تئاترهای قارچی هستیم
آزاده دریایی با بیان اینکه اثر بی نقد مردم جامعه را به نابودی می کشاند ،افزود: یک اثر هنری یعنی دگرگونی و نقادی دگرگون کردن دگرگونی ها است. اثری که بر روی صحنه، گالری یا پرده سینما برود بدون نقد محکوم به شکست است حتی اگر بازدید کننده زیادی داشته باشد که این روزها زیاد شاهد تئاترهای قارچی هستیم.
وی ضمن تشکر از ارگان های اداره ارشاد ،شهرداری بندرعباس و مسئول انجمن هنرهای نمایشی،خاطر نشان کرد:امیدوارم دستگاه های دولتی و خصوصی برای روشن شدن همه شاخه های هنر پا پیش بگذارند و تنها تعداد محدودی ارگان درگیر هنر نشوند.

دیدگاه ها (0)
img