12

مهر

1403


فرهنگی و هنری

18 دی 1397 09:04 0 کامنت

صبح ساحل ، هنری - صدف محمودی  :هنر هرمزگان این روزها در حال درخشش در شهرهای مختلف ایران است، چه در زمینه موسیقی که همیشه مخاطبان بسیاری داشته چه در تاتر که در چند سال اخیر مهمان شهر های بسیاری بوده است. دی ماه پربرکتی برای هنر هرمزگان است.

شب های جنوب در تهران

شب های جنوب عنوان سلسله شب هایی ست که قرار است هنرمندان و گروه های هرمزگانی در فرهنگسرای نیاوران تهران اجرا داشته باشند.

این رویداد به همت سازباز برگزار خواهد شد. 22، 23 و 24 دی ماه قنبر راستگو، داماهی، کماکان، جالبوت، سلیدون و محسن شریفیان اجرا خواهند داشت. 

مكان: 

فرهنگسراى نياوران ساعت: ٢١:00

شنبه ٢٢ دى:

قسمت اول: قنبر راستگو (خالو قنبر)

قسمت دوم: داماهى

يكشنبه ٢٣ دى:

قسمت اول: كماكان

قسمت دوم: جالبوت

دوشنبه ٢٤ دى:

قسمت اول: سليدون

قسمت دوم: محسن شريفيان

خريد بليت:

www.iranconcert.com

«موغلی پنا»  به بهبهان می رود

نمایش «موغلی پنا» از هرمزگان به سومین جشنواره منطقه‌ای نمایش‌های آیینی و سنتی ارغون راه یافت.نمایش «موغلی پنا» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا داوری از گروه تئاتر آینه پیش از این در سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر به روی صحنه رفته است.

در این نمایش سارا توکلی، فتحیه بقایی، سیما پورسالاری، عاطفه مسجدی، مریم سالاری نسب، فهیمه فرهانی، معصومه قدرتی و سعیده زارعی ایفای نقش می کنند.

 «موغلی پنا» براساس نمایشنامه ی معروفی از فدریکو گارسیا لورکا  به نام خانه برناردآ آلبا است.لورکا نمایش نامه خانه برنارد آلبا را در5 سال آخر زندگی اش نوشت. این نمایش هر چند در زمان حیاتش فرصتی برای اجرا نیافت، اما  ۹ سال  پس از کشته شدن او برای اولین بار در ۱۹۴۵ در آرژانتین به روی صحنه رفت.

خانه برنارد آلبا نیز  همچون دیگر کارهای لورکا بازگو کننده دوران سیاهی از زندگی زنان است که  وقتی مردان هم در زندگیشان حضور ندارند خودشان قوانین و سنتهای  دنیای مردسالار را حتی بهتر از مردان به اجرا می گذارند.

در حقیقت تراژدی خانه برنارد آلبا هم چون نمایشهای عروسی خون و یرما  تراژدی مرگ عشق و شور جوانی است.تصویری که  لورکا در خانه برنارد آلبا از زندگی زنان ارائه می دهد، تصویری از روابط آدمها در یک روستا در اسپانیا است تصویری است از  جامعه ای که قرن ها سنن و قوانین دنیای مرد سالار را با خود حمل کرده، تصویری از یک دیکتاتوری کهنه و عقب مانده با همه زنجیرهایش است که در حال پوسیدگی می باشد.

نمایش خانه برنارد البا در واقع فریاد اعتراض عشق و شور انسان برای زیستن است علیه جامعه ای با فرهنگی متزلزل، لنگان و منجمد.سومین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی ارغون با حضور استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان در شهرستان بهبهان برگزار خواهد شد.

دیدگاه ها (0)
img