در پی واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان در جاده داراب؛

هرمزگان در سوگ دخترانش



صبح ساحل-حوادث:حادثه واژگونی دانش آموزان دختر هرمزگان در حوالی قلعه بیابان بخش رستاق داراب فارس بنا بر اظهار نظر رسمی مقامات تا لحظه انتشار این خبر 9 کشته و 34 مصدوم به دنبال داشت.
به گزارش صبح ساحل ، کارشناس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی شهرستان داراب در جمع خبرنگاران افزود: این حادثه ساعت 3:59 صبح جمعه 10 شهریورماه جاری به مرکز تماس 115 اورژانس اعلام شد و 13 خودروی امدادی اورژانس و جمعیت هلال احمر مصدومان حادثه را به بیمارستان داراب منتقل کردند.سعید اجرایی اظهار کرد: تاکنون علاوه بر مالک اتوبوس، 9 دانش آموز هرمزگانی در این حادثه کشته شدند.اجرایی با بیان این که بیشتر کشته شدگان از دانش آموزان شهرستان رودان بوده اند، گفت: حال 13 مصدوم این حادثه وخیم گزارش شده است.این اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی عضو تشکیلات سازمان دانش آموزی بود که با هدف شرکت در اردوی ملی فرزانگان راهی شیراز شده بودند.

 جزئیات حادثه اتوبوس دانش آموزان به روایت رییس پلیس راه
 رئیس پلیس راه کشور علل احتمالی حادثه مرگبار واژگونی اتوبوس دانش آموزان فرزانه در داراب را تشریح کرد.سردار حمیدی در این باره گفت: بررسی ها اولیه نشان داد که سرعت اتوبوس کاملا مجاز بوده و بیش از سرعت مجاز منطقه تردد نکرده  است و از آنجایی که  راننده یک ساعت و نیم ساعت قبل پشت فرمان قرار گرفته بود؛ برهمین اساس قاعدتا باید با آمادگی کامل رانندگی می‌کرده است.وی با بیان اینکه بررسی ها نشان داد که راننده  در صحنه ورود به حادثه و در آن لحظه بنا به دلایلی  که هنوز برای ما مشخص نیست توجه کافی به جلو نداشته است، افزود: بررسی اولیه نشان می دهد ممکن است راننده خواب بوده باشد.وی  افزود: متاسفانه اتوبوس با قرنیز پل برخورده کرده و از جاده خارج می شود در حالیکه جاده کفی است و قاعدتا نباید این چنین حادثه ای رخ می داد اما بررسی ها نشان داد که کشیدگی خودرو در حاشیه راه که به بغل خوابیده بوده منجر به  افزایش فوت و مجروحان سرنشینان شده است.

بین زمین و هوا معلق بودم
  یکی از دانش آموزان سانحه واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی در استان فارس به تشریح و جزییات این حادثه پرداخت.زینب رحیمی در خصوص این سانحه در جمع خبرنگاران  افزود: زمانی که این حادثه رخ داد و از پنجره به بیرون پرتاب شدم، از ناحیه دست دچار و پهلو دچار شکستگی شدم.
وی با بیان اینکه ساعت 16(9 شهریور) همگی در اداره آموزش و پرورش شهرستان میناب حضور یافتیم، تصریح کرد: از آنجا حرکت کردیم به سوی بندرعباس و ساعت 20 پس از صرف شام و برگزاری جلسه و حفظ شعر برای افتتاحیه اردو در شیراز راهی استان فارس شدیم.رحیمی با اشاره به اینکه ساعت 23 به سوی استان فارس حرکت کردیم، اضافه کرد: حوالی ساعت 2 بامداد در جاده ایستادیم که راننده اعلام کرد تا استراحت می کنم شما برای خود مقداری تنقلات خریداری کنید.این دانش آموز تصریح کرد: تا ساعت 3 بامداد بیدار بودیم که یکی از مربیان اعلام کرد بروید استراحت کنید تا راننده حواسش پرت نشود، تصریح کرد: نیم ساعت نگذشته بود که مشاهده کردیم در بین زمین و هوا معلق هستیم.وی با بیان اینکه به عنوان اولین نفر از شیشه به بیرون پرتاب شدم، اضافه کرد: شیشه ای که حاوی مهیاوه بود و بچه ها برای پختن نان سنتی همراه داشتند به سرم برخورد و همین امر باعث شد تا از شیشه اتوبوس به بیرون پرتاب شوم.رحیمی با اشاره به اینکه با فریاد خواستار کمک شدم، افزود: رسیدگی مسئولان و پزشکان بسیار مناسب بوده و رضایت کامل دارم.

 از هیچ قصوری نمی گذریم
وزیر آموزش و پرورش گفت: رییس جمهور محترم در ابتدای صبح در تماس تلفنی خواستار پیگیری جدی موضوع شدند و طی هماهنگی های انجام شده با وزارت بهداشت موضوع پیگیری شد.سید محمد بطحایی در جمع خبرنگاران افزود: الحمدالله وضعیت عمومی خوب است و دانش آموزان و همراهانشان از رسیدگی راضی هستند.
وزیر آموزش و پرورش با ابراز تاسف برای از بین رفتن جمعی از دانش آموزان و مربی آنها گفت: امیدوارم با بازنگری هایی که در شیوه نامه های اردوها انجام می شود شاهد اتفاقات این چنینی کمتری باشیم.بطحایی در خصوص دلایل حرکت دیرهنگام اتوبوس گفت: سوالات متعددی در این زمینه است که نیاز به بررسی توسط تیم کارشناسی دارد.
وی تاکید کرد: از هیچ قصوری نمی گذریم و در صورتی که خطایی صورت گرفته باشد باشدت برخورد می کنیم.

 همه ظرفیت ها برای رسیدگی به وضعیت مجروحان حادثه بسیج است
مدیر کل آموزش و پرورش هرمزگان با ابراز تاسف و تاثر عمیق از حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان عضو گروه فرزانگان استان هرمزگان گفت:همه ظرفیت ها برای رسیدگی به وضعیت مجروحان این حادثه که صبح امروز به وقوع پیوست، بسیج شده است.  دانش هاشمی پور به همراه مشاور و معاونین اداره کل آموزش و پرورش که در لحظات اولیه وقوع حادثه عازم منطقه شدند ، افزود: به دنبال اعلام خبر دلخراش واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان عضو گروه فرزانگان استان هرمزگان که به منظور شرکت در اردوی ملی فرزانگان عازم شیراز بودند، بلافاصله معاونان و کارشناسان اداره کل اموزش و پرورش به محل حادثه اعزام شدند و روند رسیدگی فوری به حادثه دیدگان را دنبال کردند. وی ضمن ابراز تاسف عمیق از درگذشت جمعی از دانش آموزان در این حادثه و با ابراز تسلیت به خانواده های داغدار، جامعه فرهنگیان و همچنین عموم مردم استان هرمزگان ، تاکید کرد: رسیدگی به علت حادثه و پیگیری جدی درمان مجروحان از دقایق اولیه با جدیت در دستور کار قرار گرفته بلافاصله به محل اعزام شدند. وی تاکید کرد: علاوه بر هماهنگی های استانی، از ظرفیت های مدیریتی استان فارس نیز بهره گرفته شد تا مجروحان حادثه سریعا به مراکز درمانی اعزام شوند.

 تصادفات عامل سوم مرگ و میر در ایران است
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: از ابتدای حادثه مصدومان با ۱۳ آمبولانس و دو بالگرد به شهر داراب و شیراز منتقل شدند و خوشبختانه آمبولانس های ما در ۹ دقیقه اول در محل حاضر بودند.حریرچی در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت به خانواده های جان باختگان گفت: به دلیل رسیدگی های انجام شده خارج از صحنه تصادف هیچ گونه مورد فوتی نداشتیم و به غیر از یک نفر مابقی در شرایط پایداری قرار دارند.حریرچی خاطرنشان کرد: یکی از مجروحان قطع اندام فوقانی و تحتانی، یکی دیگر از دانش آموزان قطع اندام فوقانی دارد، دو مجروحی که آسیب در مهره کمر دارند و یکی دیگر از آنها آسیب جدی از ناحیه صورت دیده است.قائم مقام وزیر بهداشت اظهار کرد: رسیدگی همکارانمان در شهرستان داراب استان فارس بسیار خوب بوده اما اقدام ما باید پیشگیری از وقوع چنین حوادثی باشد.وی تصادفات را عامل سوم مرگ و میر در ایران دانست و عنوان کرد: متاسفانه هر ۳۰ دقیقه یکی از هموطنانمان در اثر آسیب های ناشی از تصادفات از بین میرود و سالانه ۷۶۸ هزار نفر مصدوم منتقل می کنیم.

 عصر امروز تشییع پیکر هفت دانش آموز دختر هرمزگانی در بندرعباس
استاندار هرمزگان گفت: دانش‌آموزان دختر هرمزگانی که در حادثه واژگونی اتوبوس در جاده داراب کشته شدند، امروز ساعت 17 از گلزار شهدای بندرعباس تشییع خواهند شد. جاسم جادری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هرمزگان در غم از دست دادن دختران دانش‌آموز این استان عزای عمومی خواهد بود. وی افزود: هفت دانش‌آموز هرمزگانی به همراه مربی‌شان که از معلمان شهرستان بندرلنگه بوده است،امروز شنبه عصر در بندرعباس تشییع و سپس به زادگاهشان در مناطق مختلف استان برای خاک‌سپاری منتقل می‌شوند .استاندار هرمزگان با بیان اینکه امروز در استان هرمزگان عزای عمومی خواهد بود، تصریح کرد: این ضایعه را به مردم هرمزگان و خانواده این دانش‌آموزان نیز تسلیت می گویم.

۲ نفر از دانش آموزان فوت شده مینابی هستند
مدیر آموزش و پرورش میناب گفت: متاسفانه در پی حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی تعداد ۲ نفر از دانش آموزان شهرستان میناب به نام های مهرنوش ناصری و شیوا مبینی از مدرسه زینبیه و مدرسه هاجر فوت شدند و حال ۳ تا ۴ نفر دیگر وخیم اعلام شده است .
محمد سالاری افزود: مهرنوش ناصری ، مطهره دلاوری، مینا جمشیدی ، شیدا امانی ، شیوا مبینی ، فاطمه صادقی نسب، زهرا زرنگار، خانم فرهی به عنوان سرپرست ، حمید محبت بخش کمک راننده در پی این حادثه جان خود را از دست دادند .
به گفته سالاری بیشتر کشته شدگان از دانش آموزان شهرستان رودان بوده که طبق اعلام مرکز فوریت های پزشکی شهرستان داراب ۳۳ نفر دیگر مجروح شدند .
سالاری گفت: تعداد مسافرین این اتوبوس ۲۴ نفر از میناب و ۱۶ نفر از شهرستان رودان عضو تشکیلات سازمان دانش آموزی بود که با هدف شرکت در اردوی ملی فرزانگان راهی شیراز شده بودند .
مدیر آموزش و پرورش میناب خاطرنشان کرد: محدثه ذاکری ،زینب شبانی، صدیقه صادقی ،معصومه کرمی زاده ،محدثه شب راه رجایی، فائزه ذاکری، سیده فاطمه وحدانی،لیلا زبردست، زهرا ذاکری، معصومه خادمی‌پور، صدیقه سولقانی، آرزو دیدار،  ملیکا سالاری، زینب رحیمی، زینب جعفری، فرنگیس خورستان، نیلوفر قائدی، ریحانه بلالی، معصومه محمودی‌زاده، اسما حسین‌زاده، زهرا ارجمند، رفیعه سلطانی، طاهره تیما، سارا خادمی، مرضیه نجفی، فاطمه عباس‌زاده، نازنین روستایی، ساجده ذاکری‌نژاد، انسیه گلزاری، راضیه علیزاده، فاطمه داوری، فرخنده محمدی‌نسب، زینب کریمی و فاطمه نجفی جز مجروحین این حادثه بوده اند .

ابراز همدردی نمایندگان مردم در خانه ملت و نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان  
نمایندگان مردم هرمزگان در خانه ملت با صدور پیامی به ابراز همدردی با خانواده های داغدار دانش آموزان هرمزگانی پرداختند.
در پیام احمد مرادی آمده است: «کشته شدن تعدادی از دانش اموزان نخبه  در پی واژگونی اتوبوس حامل دختران دانش اموز هرمزگانی در مسیر بندرعباس شیراز را صمیمانه تسلیت عرض نموده برای خانواده های داغدار ازدرگاه ایزد منان صبر جمیل و برای مصدومان ارزوی سلامتی  دارم»
همچنین حسین هاشمی تختی در پیامی، سانحه غم انگیز واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان استان هرمزگان را تسلیت گفت. در متن پیام وی آمده است: در روزهایی که خانواده ها خود را برای سال تحصیلی جدید آماده می کنند وقوع حادثه غم انگیز درگذشت تعدادی از دانش آموزان معصوم دختر هرمزگانی موجب تاثر و تالم خاطر بسیاری از هموطنان در ایران اسلامی شد.
 عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس در پیامی نسبت به درگذشت دختران دانش آموز هرمزگانی ابراز تاسف کرد .
ناصر شریفی، نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس آمده است: «خبر واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان عزیزرودان ومیناب در محور بندرعباس_ شیراز  را دریافت نمودم و باخبرگشتم که درپی این حادثه دلخراش جمعی کثیر از دانش آموزان جان خود را از دست دادند واین گل های نوشکفته از میان ما پر کشیدند و به دیار معبود شتافتند.
فقدان این فرزندان عزیزم، اندوهی بزرگ بر دلم نهاد و باعث اندوه فراوان و حزن عمیق اینجانب شد. غم از دست دادن این عزیزان فرزانه و به سوگ نشستن صبری میخواهد عظیم ودربرابر تقدیر و مشیت خداوند چاره ای جز صبرنیست؛ بنده این واقعه تلخ وجانگداز راخدمت جامعه بزرگ آموزش وپرورش،دانش آموزان،مردم شریف رودان ومیناب بویژه خانواده های داغداراین عزیزان تسلیت عرض نموده وازدرگاه باری تعالی برای بازماندگان این حادثه تلخ شفای عاجل مسئلت می نمایم.
همچنین محمد آشوری عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پیامی به خانواده های داغدار دانش آموزان هرمزگانی, ضایعه درگذشت فرزندان عزیزشان را در سانحه دلخراش تصادف در محور داراب تسلیت گفت. با دلی آکنده از اندوه ضایعه درگذشت نخبگان علمی شما را صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم. امید آن دارم که در سایه عنایات خاصه پروردگار متعال، روح آن عزیزان سفر کرده قرین رحمت واسعه الهی باشد.
حجت الاسلام سيد مصطفي ذوالقدر نماينده مردم شرق استان هرمزگان در مجلس و سيده فاطمه ذوالقدر نايب رئيس فراكسيون زنان وعضو هيئت رئيسه كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در پیامی درگذشت جمعی از دانش آموزان دختر هرمزگاني در پی سانحه واژگونی اتوبوس در استان فارس، تسلیت گفتند. اینجانبان با قلبی محزون، صمیمانه ترین تسلیت های خود را به همه بازماندگان خصوصا اولیاء و مربیان و همکلاسی های داغدیده آنان تقدیم می داريم و از خداوند رحیم می خواهيم که بهترین جزای صابران و سکینه و رحمت خود را بر آنان نازل فرماید و آن عزیزان سفر کرده به ملکوت را در جوار رحمت و مغفرت خود قرار دهد و همه مجروحان را شفای کامل و عافیت و سلامت عنایت فرماید.
نماینده ولی فقیه با صدور پیامی به ابراز همدردی با خانواده های داغدار حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی پرداخت. در پیام نماینده ولی فقیه آمده است:«جان باختن تعدادی از فرزندان و دانش آموزان پر تلاش هرمزگانی در واژگونی اتوبوس موجب تاثر فراوان شده است که برای آن عزیزان طلب مغفرت و علو درجات و برای بازماندگانشان آرزوی صبر از حضرت حق دارم .

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها