کارشناس گروه سلامت محیط مرکز بهداشت هرمزگان؛

عدم رعایت بهداشت در هیات های عزاداری ، باعث مسمومیت های گسترده می شود



صبح ساحل، حوادث _  ماه محرم،ماه خون و قیام،ماهی سراسر غم و اندوه فرا رسیده و عاشقان و دلباختگان امام حسین درخانه، مسجد و ... به عزاداری مشغولند،حال‌وهوای تکیه‌های عزاداری و هیئات مذهبی را از کوچه و خیابان‌های شهر می‌توان به وضوح یافت. هر فرد به هر نیتی خود را در این مراسمات مشارکت می دهد یکی با برپا کردن تکیه، یکی با کمک مالی، دیگری با سینه زنی و نوحه خوانی ودراین‌میان افرادی با توزيع نذورات و غذا خود را در عزای حسینی شریک می دانند.

کارشناس گروه سلامت محیط مرکز بهداشت استان هرمزگان با اشاره به این موضوع با بیان اینکه در صورت عدم رعايت ضوابط بهداشتي از جمله بهداشت فردي ، محيطي و مواد غذايي در اماكن و مراسم عمومي با مسموميت هاي گسترده مواجه خواهيم شد می گوید:"امکان بروز بيماريهاي مرتبط با آب و غذا بويژه بيماريهاي عفوني روده اي در مكان هايي كه بصورت دسته جمعي غذا تهيه و توزيع مي گردد بيشتر  مي باشد"."عیدی" در این ارتباط که رعایت قوانین و مقررات بهداشتی درحفظ و ارتقاء سلامت جامعه  نقش مهمی دارد ،ابراز می کند:" توصيه هاي بهداشتي به منظور نظارت و كنترل بهداشتي است وپيگيري رعايت ضوابط بهداشتي بايد توسط مسئولين هيئت هاي امناي مسجد ، تكايا و هيئت  هاي عزاداري رعايت شود" .

این کارشناس با توصیه به این که هر گونه پخت و پز بايد در مكان هائي كه داراي حداقل شرايط بهداشتي است انجام شود، معتقد است همه افراد درگير در توزيع آب، چاي ، غذا بايستي نسبت به دريافت كارت معاينه پزشكي اقدام نمايندو رعايت بهداشتي فردي آنها ضروري است. در هنگام توزيع غذا، از راه رفتن افراد توزيع كننده غذا  از روي سفره ها جلو گيري گردد. وی می افزاید:"مواد غذايي اوليه حتماً سالم و بهداشتي باشد و ترجيحاً از مواد غذايي مشمول بسته بندي كه مورد تاييد وزارت بهداشت است استفاده شود وئ همچنین از فرآورده هاي دامي با كشتار مجاز و يا بسته بندي شده كه مورد تاييد وزارت بهداشت و سازمان دامپزشكي است استفاده شود ".

عیدی توصیه می کند که از نمك هاي بسته بندي يد دار تصفيه شده داراي مجوز بهداشتي و آرم استاندارد درتهيه و پخت غذا و مصرف روي سفره ها استفاده شود . وی نگهداري مواد غذايي پخته شده در دماي محيط به مدت طولاني( حداكثر دو ساعت ) منع می نماید و تصریح می کند:"در صورت الزام به نگهداري بيشتر از دو ساعت بايد مواد غذاي پخته شده در دماي زير 4 درجه و يا بالاي 60 درجه سانتيگراد نگهداري شود". کارشناس گروه سلامت محیط مرکز بهداشت استان هرمزگان می گوید:"در صورت استفاده از ظروف يكبار مصرف براي توزيع چاي و مواد غذايي گرم ، الزاماً از ظروف گياهي ( بر پايه نشاسته ذرت ) استفاده شود". وی هیات ها را به رعایت نکات بهداشتی در ایام ماه محرم در هیت ها و مساجد توصیه کرددر صورت توزيع سبزي و سالاد سالم سازي آنها الزامي است. آب آشاميدني بايد مورد تاييد مقامات بهداشتي محل باشد،ترجيحاً از شبكه هاي عمومي استفاده گردد، شستشو و گندزدايي مستمر ظروف چند بار مصرف كه براي توزيع آب، چاي و مواد غذايي استفاده مي شودصورت پذيرد. توزيع آب، شربت و يا شير در بين دسته هاي عزاداري و يا درمراسم يا ليوان يكبار مصرف صورت گيرد، از فرو بردن ليوان و پارچ به داخل ظروفي كه آب و شربت داخل آن است جلو گيري شود.

ذبح و قرباني احشام  با هماهنگي سازمان دامپزشكي

"ذبح و قرباني احشام در جلوي دسته هاي عزاداري و يا در محل تكايا و مساجد بايد با هماهنگي سازمان دامپزشكي و در شرايط بهداشتي صورت گيرد به نحوي كه خون آبه در محل پخش نشود" .

عیدی با بیان این مطلب ادامه می دهد:"ضمن رعايت نظافت، شستشو و گندزدايي مستمر سرويس هاي بهداشتي ، در صورت عدم وجود تأسيسات مايع دستشويي مناسب نسبت به نصب سيستم لوله كشي مايع دستشويي و يا حداقل نسبت به نصب ظرف محتوي مايع دستشويي به تعداد مناسب اقدام گردد". به گفته وی در ضمن نصب تابلو هاي ممنوعيت استعمال دخانيات و جمع آوري زير سيگارهاي از استعمال مواد دخاني در محل هاي مسقف جلو گيري گردد . -زباله هاي توليد شده به صورت بهداشتي جمع آوري، انتقال و دفع گردد،نسبت به جمع آوري وسايل و تجهيزات مشترك از جمله چادر نماز، حوله و غيره بمنظور پيشگيري از بيماريهاي پوستي واگير اقدام گردد، تهيه و نصب وسايل اطفاء حريق به منظور كنترل و جلو گيري از آتش سوزيهاي احتمالي الزامي است ،ايمني مراكز فوق از نظر پرتگاههاي موجود، راه پله ها و نرده ها و سيم كشي برق و غيره رعايت شده و قبل از شروع مراسم كنترل لازم توسط افراد متخصص صورت پذيرد.

 کارشناس گروه سلامت محیط مرکز بهداشت استان هرمزگان ادامه می دهد:" از عطسه و سرفه كردن روي مواد غذايي خودداري شده و در هنگام سرو مواد غذايي از ماسك استفاده گردد، تهيه و نگهداري، توزيع انواع نان در شرايط كاملا بهداشتي انجام پذيرد و از نگهداري نان در محيط هاي گرم و مرطوب كه موجب كپك زدن و آلودگي آن مي شود خودداري كنيم، عدم استفاده از رنگها و افزودنيهاي غير مجاز در تهيه مواد غذايي، عدم استفاده از روزنامه  به جاي پارچه هاي دم كن، ظروف يكبار مصرف قبل از استفاده شسته شوند(چون مدتها در انبار باقيمانده و امكان نشستن گرد و خاك در آنها و جود دارد)شستشو گندزدايي ظروف چند بار مصرف براي توزيع آب و چاي و مواد غذايي انجام شود ،در ضمن نظارت مستمر بر برنامه ها توسط كارشناسان بهداشت محيط شبكه هاي بهداشت و درمان شهرستانها استان انجام و نظارت عاليه از طريق معاونت  بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي در كليه ايام محرم صورت خواهد گرفت" .

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها