14

مهر

1403


فرهنگی و هنری

29 بهمن 1396 09:53 0 کامنت

صبح ساحل ، هنری -  صدف محمودی:نمایشگاه گروهی «سی حواس»  آثار سی بانوی هنرجوست که از 24 تا 28 بهمن ماه در گالری سه نقطه در بندرعباس برگزار شد. 

سی هنرجو دانشگاه فاطمیه با 47 اثر در آن حضور داشتند، یکی از هنرمندان حاضر در نمایشگاه می گوید: «اساس کار بر مبنای این بود که با سی حواس مختلف تمرکزمان را روی آنچه که کمتر دیده می شود و مورد توجه است قرار دهیم. ایده اصلی این کار از استادمان بود،  با دو محوریت زن و بخشی  از شعر فروغ به اسم جنازه ها.  یعنی آثار متاثر از این دو بودند و برداشت شخصی مان موضوع نمایشگاه بود. 

بخشی از شعر فروغ:

جنازه های خوشبخت

جنازه های ملول

جنازه های ساکت متفکر

جنازه های خوش بر خورد ،خوش پوش ، خوش خوراک

در ایستگاه های وقت های معین

و در زمینه ی مشکوک نورهای موقت

و شهوت خرید میوه های فاسد بیهودگی ....

آه ،

چه مردمانی در چارراهها نگران حوادث اند

واین صدای سوت های توقف

در لحظه ای که باید ،باید ، باید

مردی به زیر چرخ های زمان لـِـه شود

مردی که از کنار درختان خیس میگذرد....

اما آنچه این نمایشگاه را حائز اهمیت می کند داشتن خط فکری و ایده مناسب و پردازش آن ایده است که در برخی آثار با وجود سن کم هنرمندان بسیار مشهود است. شاید به دلیل تجربه کمشان  برخی در تکنیک و فرم به آن پختی لازم نرسیده بودند اما در محتوا عملکرد بهتری داشتند که این موضوع در هنر مدرن از اهمیت بیشتری برخوردار است. 

حضور قوی سی بانو در  عرصه نقاشی می تواند نوید بخش روزهای روشنی در هنر استان باشد. 

یادداشت از بهشب عباسی در مورد نمایشگاه

”سی حواس سی درخت”

اول:خبر می رسد در بندرعباس گالری جدیدی  به نام ”نقطه خط”راه اندازی شده است برای من که علاقمند به هنرم خبر خوشحال کننده است،جستجو می کنم و پوستر نمایشگاه ”سی حواس”را رویت می کنم در گوشه ای از پوستر نام الهه عبداله زاده دیده می شود هنرمندی با دغدغه و صد البته پیشرو .

دوم:گویا نمایشگاه پایان کلاس  دانشجویان رشته گرافیک است،به خودم می گویم خب حتمن بازهم نمایشگاهی پراکنده و نه چندان منظم را شاهد خواهیم بود،به گالری می روم و متوجه می شوم که سخت در اشتباه بودم .تیم اجرایی نمایشگاه با وسواس قابل تقدیری فضا را برای حضور مخاطب آماده کرده اند.

سوم:آثاری که بر دیوار گالری است بیشتر انتزاعی و با احساس خاصی کشیده شده  که بهتر است  هنرمندان مطرح تجسمی در این خصوص نظرات فنی خود را مکتوب کنند.

چهارم:سی دختر جوانی که به واسطه این نمایشگاه به هنر در هرمزگان معرفی شدند سی درخت سبز هستند .

به قول سیاوش کسرایی

تو قامت بلند تمنایی ای درخت

همواره خفته است در آغوشت 

آسمان

بالایی ای درخت

دستت پر از ستاره و جانت پر از بهار

زیبایی ای درخت

وقتی که بادها

در برگهای در هم تو لانه می‌کنند

وقتی که بادها

گیسوی سبز فام تو را شانه می‌کنند

غوغایی ای درخت

دیدگاه ها (0)
img