12

مهر

1403


اجتماعی

02 اردیبهشت 1397 09:30 0 کامنت

 صبح ساحل ، اجتماعی - اعظم رام :«سلامتی حق همه است و  همه دستگاه ها ملزم به فراهم آوردن امکانات برای  پوشش همگانی سلامت» هستند» .

 دکتر فاطمه نوروزیان، رییس شورای پیام رسان سلامت با بیان این مطلب گفت: با توجه به شعار هفته سلامت سال 97 با عنوان «پوشش همگانی سلامت برای همه و در همه جا» از  ادارات، نهادها، ارگان ها و همراهي آحاد مردم برای دستیابی همگان به بالاترین سطح سلامت،مشاركت بیشتری  را خواهنم. وی   با اشاره به اینکه پوشش همگانی سلامت به این معنی است که همه افراد جامعه، خدمات مورد نیاز سلامت را بی هیچ فشار مالی و به راحتی  دریافت کنند افزود: سلامتی حق اصلی بشر است و تعهدیست که مطمئن شویم همه به بالاترین سطح قابل دستیابی سلامت می رسند. 

دکتر نوروزیان که در  پنجمین جلسه شورای پیام رسان سلامت  با خبرنگاران سخن می گفت ،جلب مشارکت مردم و همکاري عمومی در راستاي توجه به نقش سلامت و پیشگیري براي داشتن پوشش همگانی سلامت از اهمیت ویژه‌ای دانست و افزود:دانشگاه علوم پزشکی فقط  25 درصد خدمات سلامت مردم را تامین می کنند و 75 درصد مابقی سلامت مردم، مربوط به  ارگانها و سازمانها  است که باید با انجام وظایف خود سلامت جامعه را تامین کنند .

دکتر نوروزیان گفت:موضوع روز جهانی سلامت سال  1397 ( سال 2018 میلادی) عبارتست از «پوشش همگانی سلامت: برای همه، در همه جا» که  در راستای شعار اصلی سازمان یعنی سلامت برای همه قرار دارد. وی ادامه داد:هرساله مراسم روز جهانی سلامت در روز 7 آوریل میلادی برگزار می شود. 7 آوریل روزی است که سازمان جهانی بهداشت در سال 1948 میلادی یا 1327 شمسی تاسیس شده است.در هرسال موضوعی خاص که اولویت بهداشت عمومی را نشان می دهد، انتخاب میشود و موضوع امسال، «پوشش همگانی سلامت»، با شعار «سلامت برای همه» انتخاب شده است.

این روز فرصتی برای همه افراد در تمام جامعه فراهم می کند تا در فعالیت هایی که باعث ارتقا سلامت می شود مشارکت کنند.رییس شورای پیام رسان سلامت افزود: یکی از شوراهای زیر مجموعه کارگروه سلامت و امنیت غذایی «ساغ» شورای پیام رسان سلامت است و از اهداف مهم این شورا، مطالبه گری و پرداختن به موضوعات مطروحه در کارگروه سلامت در جهت رفع مشکلات و معضلات بهداشت و سلامت در جامعه است.

دکتر نوروزیان با اشاره به  عملکرد سه ماهه چهارم سال 1396 کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان گفت: در طی این جلسات، در این کارگروه ها ، «وضعیت درمان در سطح استان»، «کیفیت نان»، «تعیین تکلیف مراکز تولید و عرضۀ فرآورده های لبنی سنتی»، «اجرای استانداردهای ملی پیوست سلامت» و «استفاده از ظرفیت کارگروه های تخصصی و دستگاه های مختلف استان در بهبود وضعیت سلامت در افق برنامه ششم توسعه» بحث و تبادل نظر شد که نهایتاً 10 مصوبه اخذ و جهت اجرا به مراجع ذیربط ابلاغ گردید. وی  اضافه کرد:در این جلسات مقرر شد که مدیریت درمان سازمان تأمین اجتماعی استان و ریاست بیمارستان خلیج فارس تا شهریور سال 97، نسبت به افزایش و راه اندازی تخت های جدید تا سقف 300 تخت در بیمارستان مذکور اقدام نمایند.

 این مقام مسوول افزود: مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز موظف شد لیست کلیه بنگاه های اقتصادی بزرگ استان را تهیه کرده و به دفتر امور اجتماعی استانداری اعلام نماید تا نشستی با حضور استاندار و ریاست دانشگاه علوم پزشکی و رؤسای کلیۀ بنگاه های اقتصادی، سهم هر یک از بنگاه ها (از جمله پالایشگاه ها و شرکت گاز) در توسعه بخش سلامت استان مشخص گردد. 

دکتر نوروزیان ادامه داد:همچنین مقرر شد معاونت توسعۀ دانشگاه علوم پزشکی، موضوع تغییر کاربری و تبدیل به احسن کردن املاک دانشگاه برای توسعۀ اماکن درمانی و آموزشی را، از طریق جلسه فوق العادۀ کمیسیون ماده 5 استان پیگیری نماید. وی این را هم اضافه کرد که مجمع خیرین سلامت استان نیز، ضمن تدوین فرآیندی واضح، شفاف، کوتاه و آسان، خیرین حوزۀ سلامت را شناسایی کرده و به دانشگاه معرفی نماید؛ تا بنحوی شایسته از ظرفیت خیرین در بهداشت و درمان استان بهره برداری گردد و همچنین مقرر گردید معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی، کلیه افراد از بخش خصوصی و یا خیریه، که در سال های قبل، از دانشگاه مجوزی جهت راه اندازی مراکز درمانی دریافت نموده و زمین در اختیارشان قرار داده شده، ولی هنوز موفق به راه اندازی پروژه نشده اند را، جهت استرداد زمین به اداره کل راه و شهرسازی معرفی کند.رییس شورای پیام رسان سلامت  تصریح کرد:در راستای رفع مشکلات اعتباری به منظور تعمیر دستگاه MRI بیمارستان شهید محمدی و بازسازی بیمارستان شریعتی نیز، مقرر شد موضوع در شورای برنامه ریزی استان مطرح گردد.  وی ادامه داد: همچنین به منظور حمایت از بخش خصوصی، مقرر گردید متقاضیان احداث و توسعۀ اماکن درمانی، از سوی دانشگاه علوم پزشکی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان معرفی گردند تا پس از پیگیری تسهیلات بانکی و انتخاب بانک کارگزار خود و پس از طرح پیشنهادات در جلسۀ مربوطه، تا ۵۰ درصد از سود تسهیلات آنان توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان پرداخت شود.دکتر نوروزیان در این جلسه  از افتتاح پروژه های شهرستانی و برگزاری کارگروه سلامت و امنیت غذایی با حضور معاونین،جشنواره محلات با موضوع ( آموزش سلامت در هفت محله ، هفت روز).  عیادت از بیماران بیمارستان کودکان و شهید محمدی ،همایش بزرگ سلامت با همکاری اداره کل محیط زیست در پارک غدیر همراه با ارایه خدمات مشاوره ای ، آموزشی و سخنرانی رییس دانشگاه ،استقرار  اتوبوس  آمبولانس   از برنامه های هفته سلامت خواند. 

به گفته وی،  تشخیص سریع ایدز جهت انجام تست سریع ایدز  و مشاوره ،برگزاری بازارچه خیریه مخصوص  کودکان سرطانی توسط موسسه خیریه  ساحل خلیج فارس،استقرار اتوبوس خونگیری انتقال خون،برگزاری مسابقات ورزشی ویژه بانوان از جمله برنامه های این هفته است.  اول تا هفتم اردیبهشت ماه 1397 هفته سلامت نامگذاری شده است. 

دیدگاه ها (0)
img