گزارشی از یک پروژه نیمه تمام در شرق هرمزگان؛

پــــروژه نیـمه تـــمام مجتمع فرهنـــگی-هنــری میناب پنج ساله شد



صبح ساحل ، هنری - با وجود استعدادهای ویژه در حوزه فرهنگ و هنر همچنان میناب از زیرساخت های فرهنگی مناسب محروم مانده و تنها مجتمع فرهنگی این شهرستان بیش از پنج سال نیمه تمام مانده است.

امروزه ساخت مراکز و مجتمع های فرهنگی در شهرهای کوچک و بزرگ یکی از دغدغه های مهم مردم و مسئولان شده  که در هر شهری وجود مراکز فرهنگی سبب اعتلای فرهنگ و هنر آن و ساماندهی فعالیت های هنرمندان و فرهیختگان می شود تا در راستای توسعه فرهنگ و هنر جامعه قدم های محکم تری بردارند.

شهرستان میناب در شرق هرمزگان با وجود اینکه مهد پرورش هنرمندان و نخبگان فرهنگی و هنری بسیاری است اما از حداقل زیرساخت های فرهنگی هم برخوردار نیست و تنها فضای فرهنگی و هنری میناب فرهنگسرای شهید بهشتی است که بسیار قدیمی و فرسوده شده که کمبود فضای فرهنگی و هنری به یکی از دغدغه های هنرمندان در اجرای برنامه ها تبدیل شده است.

کمبود مکان برای فعالان حوزه فرهنگی میناب

پروژه مجتمع فرهنگی هنری شهرستان کمیجان از سال ۹۲ کلید خورده و باید در سال ۹۴ به بهره برداری می رسید که به دلایل مختلف هنوز تکمیل نشده که رئیس اداره ارشاد شهرستان میناب علت تکمیل نشدن آن را کمبود اعتبارات عنوان کرد.

جعفر قاسمی، هنرمند تئاتر میناب در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده اظهار کرد: بیش از ۱۶ ساله در حوزه تئاتر فعالیت می کنم و افتخار دارم که این هنر را به گفته حضرت امام فراتر از منبر است را از مسجد و کانون فرهنگی مساجد آغاز کردم و میناب با وجود داشتن پتانسیل های فراوانی در حوزه هنرهای نمایشی اما از نبود فضاهای فرهنگی و هنری به شدت رنج می برد.

بازیگر فیلم سینمایی «محمد رسول الله(ص) با اشاره به وضیت فضاهای فرهنگی و هنری میناب، بیان کرد: وضعیت فضاهای هنری در میناب اورژانسی است و این می تواند زنگ خطری برای این شهر که جغرافیای هنرخیزی باشد و انتظار می رود متولیان امر اولویت خودشان را به این امر اختصاص دهند.

تکمیل مجتمع فرهنگی و هنری؛ دغدغه هنرمندان میناب

قاسمی از مسئولان خواستار تکمیل مجتمع فرهنگی نیمه کاره در بلوارآل محمد شهرستان میناب شد، گفت: مسئولان و خیرین با اقدامی جهادی و با سرعت بیشتری جهت تکمیل این سازه اقدام کنند تا چشم انتظاری هنرمندان میناب پایان یابد.

وی ادامه داد: تنها سالن فرهنگی و هنری میناب، سالن خصوصی فرهنگسرای شهید بهشتی که سازه ای متروکه مرحوم زارعی بعثت سابق است که میناب با جمعیت فراوان هنرمند با یک فرهنگسرا به سختی فعالیت خودشان را انجام می دهند.

هنرمند تئاتر میناب به مشکلات فرهنگسرای شهید بهشتی میناب اشاره کرد و گفت: سالن خصوصی فرهنگسرای شهید بهشتی میناب هزینه اجاره سالن آن بسیار بالاست و از عهده هنرمندان بر نمی آید و نبود تجهیزات مورد نیاز یک سالن جهت اجرای تئاتر اعم از نور اتاق گریم و لباس برای خانم ها و آقایان از دیگر مشکلات هنرمندان است.

 فرهنگسرای شهید بهشتی میناب متروکه است

قاسمی با بیان اینکه سالن مرحوم زارعی یا همان سالن بعثت سابق که با قدمت بیش از ۵۰ سال مکانی کاملا مترکه است، تصریح کرد: متولیان امر باید بدانند که نبود فضاهای فرهنگی هنری یعنی سلام به محصولات خوش خط خال ضد فرهنگی و مشکلات اجتماعی و از طرفی مرگ هنرمند است.وی بیان کرد: جوانان امروز نیاز به تفریح سالم دارند تفریح سالم نیازمند مکان هایی سالم است و نبود این مکان ها زمینه را برای هر نوع فسادی آماده می کند و به هر حال دشمنان این نظام بیکار نیستند و در نبود هر نوع محصول فرهنگی در کشور بی شک صدها نمونه ضد فرهنگی برای جوان ما تولید و رایگان توزیع می کنند.

هنرمند تئاتر میناب افزود: بارها علاقمندان و خانواده های زیادی تمایل به حضور فرزندشان در فضای هنری داشتند اما با وجود نبود فضای فرهنگی مطلوب جرات نکردم که فرزندشان را در یک خرابه متروکه که نه از نظر بهداشتی شرایط مطلوبی را ندارد و از طرفی آموزش هایی را دراین حوزه در همچین مکان های متروکه ای ببیند.

وی اضافه کرد: در همان زمان که سالن مخروبه مرحوم زارعی نیاز به تعمیرات اساسی داشت ما مکان دیگری را دیدیم که درب آن که نیازی به تغییر ندارد را با قیمت بیش از ده میلیون تغییر می دهند یعنی سقف یک سالن روی سرهنرمند بریزد مهم نیست اما درب یک اداره برای کارکنانش الکترونیکی باز شود .بازیگر فیلم سینمایی «محمد رسول الله(ص) در ادامه گفت: متولیان و مسئولانی که در حوزه هنر سکان مدیریت این فضا ها را بر عهده دارند اولویت ها را نمیدانند یا بی خبر از چنین مکان هایی هستند که جزئی از مجموعه تحت مدیریتشان است.

مجتمع فرهنگی هنری نیمه کاره میناب پاتقی برای معتادها 

قاسمی به نیمه کاره ماندن مجتمع فرهنگی و هنری میناب اشاره کرد و گفت: مسئولان جهت تکمیل مجتمع فرهنگی هنری میناب اسکلتی که این روزها پاتق معتادها و سگ های ولگرد شده اقدام کنند و این مجتمع می تواند بخش عظیمی از مشکلات هنرمندان را مرتفع کند.

وی در ادامه اضافه کرد: تکمیل این مجتمع می توانند هنرجویانی را در همان منطقه تحت پوشش خود جذب فضای فرهنگی کند که قطعا خروجی خوبی را در سال های آتی در این شهر خواهیم دید.

هنرمند تئاتر میناب بیان کرد: با توجه به اینکه همه ارگان ها بودجه ای به نام فرهنگی برایشان تعریف شده این بودجه ها را برای ارتقای سطح فرهنگی و هنری شهر برای این نوع مکان ها اختصاص دهند و از همه کسانی که برای فرهنگ و هنر این مرز وبوم تلاش می کنند تقاضا داریم میناب را در حوزه مکان های قرهنگی و هنری دریابند.

قاسمی خاطر نشان کرد: یکی از آرزوهای بنده احداث دانشگاه هنر در میناب در همه شاخه ها از جمله هنر های نمایشی، هنرهای تجسمی،موسیقی بومی و ایرانی و…است و امیدوارم روزی برسد که میناب هم دارای دانشگاه هنر باشد.

 مجتمع فرهنگی و هنری میناب به دلیل کمبود اعتبار متوقف شد

رضا اوژند، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میناب در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده در خصوص نیمه کاره ماندن مجتمع فرهنگی و هنری میناب، اظهار کرد: مجتمع فرهنگی و هنری میناب قریب به ۵ سال است به دلیل کمبود اعتبار نیمه کاره متوقف شده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میناب به پیشرفت ۳۰ درصدی مجتمع فرهنگی و هنری این شهرستان خبر داد و گفت: در سال گذشته یک میلیارد تومان برای مجتمع فرهنگی و هنری مصوب شد اما متاسفانه تاکنون تخصیص پیدا نکرده است.

اوژند با بیان اینکه به دنبال ساخت مجتمع فرهنگی و هنری هستیم، بیان کرد: اگر اعتبارات این مجتمع فرهنگی و هنری تخصیص پیدا کند این مجتمع نیمه کاره دو ساله ساخته می شود.وی به فرسوده بودن فرهنگسرای شهید بهشتی میناب اشاره کرد، افزود: تنها مکان فرهنگی و هنری میناب، سالن خصوصی فرهنگسرای شهید بهشتی میناب است که بسیار فرسوده و قدیمی است و نیازمند اعتبارات جهت تکمیل مجتمع فرهنگی و هنری میناب هستیم.

لزوم اقدام لازم برای تکمیل مجتمع فرهنگی و هنری میناب

سید مصطفی ذوالقدر، نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اقدام لازم برای تکمیل مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان میناب تذکر داد .

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس بیان کرد: با توجه به اینکه هنرمند شهرستان میناب از فعال ترین و موفق ترین افراد هرمزگانی هستند که در استان هرمزگان و کشور و خارج کشور در رشته های مختلف هنری مقام کسب می کنند و کمبود امکانت در شهرستان میناب شدیدا باعث رنجش آنها شده است.

ذوالقدر خاطر نشان کرد: ساخت و بهره برداری این مجتمع باعث افزایش خدمات ،جذب علاقه مندان جدید به هنر ، کاهش آسیب های اجتماعی ، افزایش اشتغال های مرتبط ، نشاط و امنیت جامعه می شود./هرمز

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها