گزارشی از یک عمل جراحی در بیمارستان کودکان بندرعباس

«امیرعلی» پس از سال‌ها رنج، جان دوباره‌ای یافت



 صبح ساحل ، حوادث -   اعظم رام :شادبود و می‌دوید و با شیطنت‌های کودکانه‌اش، انگار دنیا را به پدر و مادرش هدیه می‌داد پسربچه‌ای که مدتی قبل به علت بیماری مادرزادی (مقعد بسته) نمی‌توانست به‌راحتی در خانه بدود و بازی کند و درد و رنج زیادی را متحمل می‌شد تا اینکه با عمل جراحی سخت سه‌ساعته، سلامتی‌اش را به دست دارد.امیرعلی داستان ما که اهل یکی از روستاهای شرق استان هرمزگان است، دچار ناهنجاری‌های مادرزادی (مقعد بسته) بود و از دوران نوزادی تا یک ماه قبل بی‌اختیاری مدفوع داشت ...

\r\n

«زمانی که به دنیا آمد فهمیدیم به یک نوع بیماری مبتلا است که حتی نمی‌تواند مایعات را در بدن نگه دارد. انگار دنیا روی سرمان خراب‌شده بود نمی‌دانستیم چکار کنیم کارم شده بود شب و روز گریه تا آنکه به ما گفتند به شیراز بروید آنجا پسرتان مورد جراحی قرار می‌گیرد و بهبود می‌یابد». 

\r\n

مادر امیرعلی که گویا با حرف زدن در این مورد، آن شرایط سخت برایش تداعی شده بود لحظه‌ای سکوت کرد و با صدای لرزان و چشمان پر از اشک ادامه داد: بدن پسرم در همان اوایل نوزادی دچار کم‌آبی شده بود و تشنج می‌کرد باآنکه هوا گرم بود اما می‌لرزید، لحظات سختی بود هرروز در بیمارستان بودیم. 

\r\n

وی افزود: پسرم دریکی از بیمارستان‌های شیراز جراحی شد و دو ماه بعدازآن، دچار بی‌اختیاری مدفوع گردید، نتیجه رفت‌وآمد ما به این استان در طی این چندساله، بیش از 20 عمل جراحی بود که سال گذشته دکتر معالجش آب پاکی را روی دستمان ریخت و گفت که دیگر کاری از دست ما ساخته نیست... .

\r\n

امید به بهبودی بیمار

\r\n

امیرعلی از زمانی که خوب و بد را تشخیص داد فکر می‌کرد دنیا یعنی درد، بیماری چراکه از زمان تولد زیر سرم، آمپول بود تا آنکه یک ماه و نیم قبل با تلاش دکتر صلاح‌الدین دلشاد (رئیس هیئت‌مدیره موسسه‌ی حمایت از کودکان با ناهنجاری‌های مادر زادی محکم)، این پسربچه 8 ساله توانست زندگی بدون درد و آرامش را تجربه کند و همانند هم‌سن‌وسال‌هایش بازی کند و...

\r\n

«زمانی که از طریق اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی در فضای مجازی با موسسه محکم آشنا شدیم و با امید به خدا و دستان تیم پزشکان این موسسه، بدون اتلاف وقت، من و همسرم تنها فرزندمان را به بیمارستان کودکان بندرعباس محل استقرار تیم خبره پزشکی آوردیم و تشکیل پرونده دادیم که بعد از آزمایش‌های مختلف، دکتر دلشاد به ما امید بهبودی کامل امیرعلی را داد».

\r\n

دکتر دلشاد که پرونده‌های مراجعان زیادی بر روی میزش بود به پرونده امیرعلی رسید و این کودک را معاینه کرد...

\r\n

«امیرعلی با مقعد بسته به دنیا آمده. یک‌بار کلوستومی ‌شده است یعنی با باز کردن روده به پوست، تخلیه اولیه مدفوع صورت گرفته. در ۳ ماهگی تحت عمل جراحی باز کردن مقعد در شهر شیراز قرارگرفته بود. متعاقب آن با عمل دیگر سوراخ روده به پوست بسته‌شده. و از مقعد تخلیه مدفوع برقرار گشته اما متأسفانه دچار بی‌اختیاری مدفوع وعدم کنترل‌شده است».

\r\n

این جراح ادامه داد: «با آزمایش به‌وسیله نوار عضله مقعد فهمیدم که دو جای عضله باز است، به مادر امیرعلی مژده دادم و گفتم که می‌شود با یک عمل جراحی، بیماری‌اش را درمان کرد». زن جوان با شنیدن این خبر امیدوارکننده اشک‌های خوشحالی ریخت صدای هق‌هق گریه‌هایش فضای بیمارستان را پر کرد ...

\r\n

پایان موفقیت‌آمیز جراحی

\r\n

اواسط تیرماه سال جاری امیرعلی در بیمارستان کودکان بندرعباس بستری شد و ساعاتی بعد مورد جراحی توسط دکتر دلشاد قرار گرفت این عمل سه‌ساعته، با موفقیت به پایان رسید و بیمار بعد از یک هفته از بیمارستان ترخیص شد.

\r\n

فوق تخصص جراحی کودکان و نوزادان درباره ناهنجاری‌های مادرزادی بابیان این‌که این عمل جراحی سومین عمل در سال جاری است گفت: همان‌قدر که پدر و مادری با تولد نوزاد سالم خوشحال می‌شوند به همان میزان از تولد نوزاد با ناهنجاری‌های مادرزادی متأسف می‌شوند، درحالی‌که طبق گفته متخصصان با انجام مشاوره ژنتیک و انجام غربالگری‌های لازم در دوران بارداری می‌توان جلوی بسیاری از این ناهنجاری‌ها را از همان ابتدا گرفت. 

\r\n

دکتر دلشاد در خصوص ناهنجاری‌های مادر زادی یادآور شد: این ناهنجاری‌ها به بیماری‌هایی اطلاق می‌شود که در دوران جنینی در حین تکامل جنین، در ارگان‌های مختلف ازجمله دستگاه‌های گوارشی مغز و اعصاب و قلب و عروق یا در دست‌وپاها و حتی در قسمت‌ها استخوانی نقصان‌هایی به وجود می‌آید که نوزاد با این عارضه‌ها به دنیا می‌آید.

\r\n

موسسه حمایت کودکان ناهنجارهای مادرزادی

\r\n

گفتنی است: موسسه حمایت کودکان ناهنجارهای مادرزادی (محکم) موسسه‌ای است که توسط دکتر صلاح‌الدین دلشاد با حمایت جمعی از خیرین و با حضور متخصصان از حوزه‌های مختلف پزشکی تأسیس شد و کودکان مبتلابه ناهنجاری‌های مادرزادی حمایت می‌کند. این موسسه با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با دایر کردن شعباتی در استان‌های مختلف کشور به ارائه خدمات درمانی رایگان در قالب طرح تحول سلامت به بیماران می‌پردازد.کودکان بیمار هرمزگانی نیز از اوایل امسال به‌صورت رایگان توسط پزشکان جراح موسسه خیریه محکم در بیمارستان کودکان بندرعباس تحت درمان قرار گرفتند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها