13

مهر

1403


اجتماعی

05 آبان 1397 08:03 0 کامنت

صبح ساحل ، اجتماعی - معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش هرمزگان گفت: برای رسیدن به مفهوم واقعی تحول در نظام آموزشی باید مدرسه محوری نه در شعار که در عمل محور تعلیم و تربیت باشد.

ایرج بیت‌اللهی در گفت‌وگو با فارس در حاشیه بازدیدهای ادواری از مدارس شهرستان‌های رودان، بندرلنگه و سیریک اظهار کرد: اگر خواهان تحول به معنی واقعی در نظام آموزشی هستیم باید مدرسه محوری را به نحو شایسته عملیاتی و هر گونه تداخل در اجرای این سیاست را از میان برداریم.

وی افزود: سند تحول بنیادین به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش کشور براین نکته تاکید دارد که مدرسه رکن اصلی تحول و کانون اصلی تعلیم و تربیت نیز مدرسه است، لذا اگر خواهان آموزش و پرورش توسعه یافته هستیم این مهم باید به بهترین نحو در ساختار آموزش و پرورش کشور عملیاتی و اجرایی شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش هرمزگان تاکید کرد: یکی از مهمترین موانع تحقق سیاست‌ها و راهبردهای مرتبط با مدرسه محوری عدم توجه به روح قانون، سلیقه‌گرایی و عدم نگرش خلاق محور است چرا که هنوز آن‌چنان که باید به این باور نرسیده ایم که مدرسه به عنوان یک سازمان مستقل باید قدرت تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را داشته باشد و متناسب با اهداف و برنامه‌‌ها اقدام کند.

بیت اللهی خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین بر این نکته تاکید دارد که در نظام آموزش و پرورش اصل و اساس مدرسه است و همه مسوولان نقش حمایت‌گر و پشتیبان‌کننده و ناظر را دارند.

وی با انتقاد از نگاه آیین نامه‌ای و بخشنامه‌ای در مدارس که مانع از بروز استعدادها و سلب خلاقیت در مدارس می‌شود، خاطرنشان کرد: مادامی که مدیران مدارس صرفاً مجری دست و پابسته دستوراتی باشند که از بالا به آن‌ها ابلاغ می‌شود و خود را کاملاً مطیع اجرای بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها بدانند، جایی برای تحول و بروز خلاقیت باقی نمی‌ماند و نمی‌توان انتظار شکوفایی و پویایی امور در چنین فضایی را داشت.

این مقام مسوول در ادامه از مدارس غیر دولتی به عنوان بازوان کمکی در کنار مدارس دولتی یاد کرد و بیان داشت: مدارس غیردولتی که حدود سه دهه با هدف افزایش مشارکت‌های مردمی در کنار مدارس دولتی بخشی از رسالت تعلیم و تربیت نسل آینده کشور را برعهده دارند، مورد حمایت قاطع آموزش و پرورش هستند و ظرفیت‌های قانونی برای پیشبرد اهداف این مدارس فراهم است.

بیت اللهی همچنین با تاکید بر پاسخگویی و اهمیت شفافیت در امور، یادآور شد: تکریم شایسته مراجعه‌کنندگان خصوصا اولیای عزیز و پاسخگویی صریح و صحیح به عنوان مهمترین مولفه کارآمدی در آموزش و پرورش است و این مهم باید در همه رده ها سرلوحه کار باشد. 

وی اضافه کرد: پاسخگویی به مطالبات مردم و توجه ویژه به اقناع افکارعمومی با هدف افزایش رضایتمندی نماد بارز حقوق شهروندی است و در ساختار نظام تعلیم و تربیت جایگاه ویژه‌ای دارد چرا که آموزش و پرورش محور توسعه و نقش بنیادی در تربیت نیروی انسانی جامعه دارد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش هرمزگان در پایان با اشاره به اهداف بازدیدهای ادواری از مناطق و شهرستان‌ها، خاطرنشان کرد: روح حاکم بر این بازدیدها بررسی میزان تحقق اهداف سند تحول بنیادین با رویکرد مدرسه محوری، احصا چالش ها و موانع و ارائه راهکار در هم‌اندیشی شورای اداری، شورای مدیران ،معلمان و استفاده از نقطه نظرات همکاران آموزشی و اداری در جهب بهبود فرایندها و همچنین تمرکز ویژه بر مدارس حاشیه شهرها و مناطق کمتر توسعه یافته، از اهم مواردی است که در این بازدیدها دنبال می‌شود تا بتوانیم در خروجی کار نقش موثری را در برون رفت مشکلات آموزش و پرورش ایفا کنیم.

دیدگاه ها (0)
img