صبح ساحل شایعه تعطیلی اسکله بهمن قشم را بررسی کرد :

روزگار تلخ لنجداران قشمی



صبح ساحل ، اقتصادی - شهناز حاجی قاسمی:دریا راه ارتزاق بسیاری از مردمی است که این روزها در سکوت تلخ رسانه‌های خبری نانشان آجر شده و قوانین سخت و دست و پاگیر دولتی و تبعیض در اعمال قانون موجب لنگر انداختن بسیاری از لنج‌ها گردیده است.

نوسانات ارزی، کاهش صادرات، مشکلات ته‌لنجی و سوخت ملوانان ازجمله دلایل افت فعالیت لنج‌های قشمی است بطوریکه بر اساس گزارش‌های ارسالی ملوانان به «صبح ساحل» با افت شدید فعالیت لنج ها در اسکله بهمن قشم احتمال تعطیلی این اسکله وجود دارد که موجب نگرانی بسیاری از مردم جزیره شده است.
عیدی پور معاون اداری و مالی اداره بنادر و دریانوردی قشم درباره شایعات مطرح‌شده گفت: شایعه تعطیلی اسکله بهمن قشم تحت هیچ شرایطی صحت ندارد. اسکله بهمن قشم اسکله‌ای تجاری است که در گذشته کاربری مسافری هم داشته است و در حال حاضر به‌عنوان بندر چندمنظوره با نگاه تجاری و حتی در برخی موارد به‌عنوان بندر کمکی شهید ذاکری استفاده می‌شود که در این بندر بیشتر شناورهایی با قابلیت لنج چوبی، فایبرگلاس و لندی کرافت مبادرت به حمل کالا می‌کنند.

وی با بیان اینکه بحث اصلی و مهم این مقوله بحث سوختی است که به ملوانان اعطا می‌شود، گفت: بر اساس دستورالعمل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی سوختی که در حال حاضر در مبادی سرزمین اصلی برای مثال در بنادری مثل بندر باهنر داده می‌شود با 70 درصد یارانه به این‌گونه شناورها پرداخت می‌شود؛ اما در بنادری مثل بندر قشم که در منطقه آزاد واقع هستند ملاک اعطای سوخت با یارانه 70 درصد این است که لنج با بار از مبدأ حرکت کند.

لنج های موجود در قشم نحوه فعالیتشان بدین گونه بوده است که اکثراً در بخش واردات عمل می‌کردند یعنی به‌صورت خالی از بندر بهمن قشم برای بنادر کشور امارات خروج می‌گرفتند و از آنجا اقدام به بارگیری می‌کردند.

بر اساس مصوبه کمیسیون قاچاق سوخت و کالا لنج‌هایی که به‌صورت یک سرخالی از مبدأ به سمت بنادر دیگر حرکت می‌کنند 30 درصد یارانه می‌گیرند که تفاوت آن با 70 درصد سوخت یارانه، تفاوت در مبلغ سوختی است که هزینه حمل‌ونقل دریایی را افزایش می‌دهد.

بنابراین لنج‌هایی که می‌خواهند از یارانه 70 درصد استفاده کنند حتماً باید یک کالای تجاری را از یک بندر به مقصد بندر دیگری خارج کنند یعنی سفر رفت‌وبرگشت شناور باید همراه با بار باشد.

در حال حاضر این موضوع مشکل اصلی ملوانان است که ما با برگزاری جلسات متعدد با فرمانداری و اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در حال پیگیری این موضوع هستیم تا بتوانیم این موضوع را با همکاری سایر ارگان‌های ذی‌ربط مانند شرکت پالایش و پخش و گمرک ایران حل کنیم.

عیدی پور در ادامه افزود: مشکل دیگری که وجود دارد با افزایش نرخ ارز میزان واردات کاهش پیداکرده است چون بنادری مانند قشم در بحث واردات نسبت به صادرات فعال‌تر بودند بنابراین این اقشار متضرر شده‌اند.

وی درباره تبعیض در اعمال قانون در بحث ته‌لنجی، قوانین سخت‌گیرانه و نظارت بر فعالیت لنج‌های ملوانان قشمی گفت: ما این موضوع را رصد کرده‌ایم و در حال حل این مسئله هستیم. در بنادر آزاد دو گمرک سازمان منطقه آزاد و گمرک ایران فعال هستند.
لذا بعضاً تفسیرهای گوناگونی از بخشنامه‌های ارسالی می‌شود. ما کارگروهی با حضور مالکان شناورها، شرکت تعاونی لنجدارن و جامعه تجار و بازرگانان قشم تشکیل دادیم تا در حد توان خود و با پیگیری و رایزنی از طریق مجموعه استانی مشکل سوخت این افراد در آینده نزدیک مانند سرزمین اصلی حل شود و بنابراین بابت مقوله ته‌لنجی عملاً نباید مشکلی نداشته باشند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها