14

مهر

1403


اجتماعی

03 آذر 1397 07:54 0 کامنت

صبح ساحل ، اجتماعی - تولید قلیان های لوکس و مجلل سبب شده تا بیشتر فروشندگان بندرعباسی برای افزایش درآمد و سود های هنگفت بدون توجه به سلامت افراد جامعه مغازه های خود را به مراکز عرضه قلیان تبدیل کنند.
به گزارش هرمز؛ کسانی که به شهرهای جنوبی سفر کرده باشند به خوبی می دانند قلیان وسیله ای است که زینت بخش اکثر خانه ها و حتی مکان های تفریحی است، گویی با تاریخ این مناطق پیوند ناگسستنی دارد.
بندرلنگه، سیریک، جاسک و.. از جمله شهرستان های استان هرمزگان هستند که به عنوان مهد قلیان شناخته می شوند تا جایی که اکنون در اکثر خانه های اهالی این منطقه قلیان گوشه اتاق به مهمانان چشمک خیره کننده ای می زند.
بر اساس آداب و رسوم قدیمی این مناطق مردان و زنان  مسن و پیر از جمله اقشاری بودند که از سن خاصی استعمال قلیان را شروع می کردند در حالی که کشیدن قلیان در بین جوانان و نوجوانان به هیچ وجه رایج نبود و اوقات فراغت خود را در کنار ساحل می گذرانند اما اکنون ورق بازی و تفریحات به گونه دیگری برگشت خورده است.
با گذشت زمان، انتشار تبلیغات اشتباه آن هم به صورت گسترده سبب شده تا جوانانی که در مقطعی خاصی از زمان با شرمساری قلیان را بر زبان  خود جاری می ساختند اکنون در تمامی مکان ها حتی در برابر چشمان والدین خود پای ثابت قلیان کشی هستند.
 خودنمایی قلیان های شیک در برابر

چشمان جوانان
قلیان های کوزه ای با نی های قدیمی و نیز تنباکوهای شناخته شده ای چون لنگه ای، جاسکی که در گذشته توسط افراد استفاده می شد اکنو در حال از دست دادن اصالت خود می باشند.

استفاده روزافزون قلیان درمیان جوانان و نوجوانان از سنین پایین و نیز تولید قلیان های شیک و مجلل سبب شده تا مغازه داران برای افزایش درآمد و سود های هنگفت مغازه های خود را با قلیان های شیشه ای و مجلل آذین بندی کنند.

تولید قلیان های شیک و مجلل سبب شده تا مغازه داران برای افزایش درآمد و سود های هنگفت مغازه های خود را با قلیان های شیشه ای و مجلل آذین بندی کنند.

با عبور از بازارهای سنتی هرمزگان متوجه می شوید که از تعداد مغازه هایی که به امر فروش قلیان های کوزه ای مشغول بوده اند، کاسته شده اما از سوی دیگر سایر مغازه ها تغییر کاربری داده و به فروش قلیان های شیشه ای ویژه اقشار کم سن وسال روی آورده اند.
  قلیان های شیک ویترین مغازه ها مشوقی

برای استعمال
گویی در بندرعباس قانون منع استعمال دخانیات در اماکن عمومی رعایت نمی شود زیرا فروش قلیان و تنباکو یکی از علل استفاده فراوان و مشوق نسل جوان در استعمال این ماده مخدر می باشد تا جایی که علاوه بر سواحل هرمزگان شاهد گروه های مختلف نوجوانان و جوانان در حال استغمال قلیان هستیم.

افراد قدیمی براساس باورهای خود، قلیان را نه تنها بدون ضرر برای بدن می دانند بلکه در اندیشه خود آن را برای آرامش روحی و روانی خود موثر می دانند در حالی که یافته تحقیقاتی پلیس این صورت مساله را رد می کند.

دود ناشی از قلیان به دلیل اینکه دارای مواد سمی خطرناک است  سلامت استعمال کنندگان را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و عامل اصلی بیماری های سرطان ریه و بیماری قلبی و عروقی شناخته می شود.

با توچه به فراگیری قلیان می طلبد سازمان های متولی به ویژه سازمان بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی برای رفع این تهدید سلامت شهروندان با کمک سایر نهادهای مرتبط از عرضه و فروش آزادانه آن به نحو مطلوب اقدامات ویژه ای انجام دهد.

دیدگاه ها (0)
img