بازدید رییس سازمان دامپزشکی ایران از بزرگترین پایلوت قرنطینه دامی کشور دربندرعباس:

امکان واردات دام زنده به کشور از هرمزگان وجود دارد



 

رییس سازمان دامپزشکی کل کشوردرسفربه هرمزگان گفت: رساندن گوشت سالم به دست مصرف کننده در اولویت وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی است.

علیرضا رفیعی پوردرجریان بازدید از بزرگترین پایلوت قرنطینه ای دامی کشور در بندرعباس افزود: حوزه پرورش و دام داشتی در اولویت سازمان دامپزشکی قرار دارد. وی بیان کرد: ما باید برای تامین گوشت و فرآورده های دامی راه را برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی هموار سازیم.

رییس سازمان دامپزشکی کل کشور در رابطه با تامین گوشت از سایرکشورها و همچنین اختیارات دامپزشکی های مناطق مرزی گفت: ما این امکان را به ادارات کل دامپزشکی استان های مرزی ازجمله هرمزگان  داده ایم که بر اساس قوانین و مقررات و دستورالعمل ها اقدام کنند و نیازی به انجام مکاتبات اداری غیر ضروری را کاهش دهند مگر در موارد خاص که نیاز به تایید مراجع بالادست می باشد.

رفیعی پور اظهار کرد: برای جلوگیری از قاچاق دام و یا انتقال دام ها و فرآورده های دامی آلوده، پست های قرنطینه ای در اختیار داریم و دامداران و دامپروران می توانند از این ظرفیت استفاده کنند، همچنین برای جلوگیری از متضرر شدن دامدار از مراجع انتظامی نیز خواستار برخورد با متخلفین هستیم تا قشر زحمت کش دامدار آسیب نبینند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشوردر ادامه گفت: امسال باصدورمجوز واردات بیش از ۳۰۰ هزار تن گوشت تاکنون بیش از ۱۷۵ هزار تن گوشت گرم و منجمد وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد افزایش دارد.

رفیعی پور گفت: رویه واردات گوشت تا تعدیل قیمت گوشت و ثبات در بازار ادامه دارد.رئیس سازمان دامپزشکی کشورگفت: برای نخستین بار امسال سازمان دامپزشکی مجوز واردات بیش از ۳۰۰ هزار راس دام زنده صادر کرد.

وی افزود: مجوز‌های رسمی برای واردات دام زنده ازمبادی دریایی، هوایی، زمینی وریلی صادر شده است. رفیعی پور گفت: به تازگی مجوز واردات دام زنده از برزیل هم صادر شده است.

وی افزود: ۹۰ درصد گوشت مصرفی مردم را دامداران داخلی تامین می‌کنند و تنها ۱۰درصد گوشت مصرفی وارداتی است. رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: بر اساس دستورالعمل جدید ودر شرایط تحریمی خرید، فروش، نگهداری و پرورش دام از دامداری تا کشتارگاه باید در چارچوب مقرارت قرنطینه، بهداشتی و بازرگانی کشور باشد.

رفیعی پور افزود: جابه جایی و انتقال دام بدون پلاک و مجوز دام پزشکی ممنوع است. رفیعی پور با بیان اینکه همه قوانین در حمایت از تولیدکنندگان دام است گفت: حمایت از دامدار برای عرضه، کشتار و جایگزینی دام ضروری است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به امکانات بندری، قرنطینه‌ای و کشتار دام در بندرعباس امکان واردات دام زنده به کشور از هرمزگان وجود دارد. رفیعی پور افزود: سرمایه داران می‌توانند به واردات دام زنده (دام سبک، گاو و شتر) به هرمزگان اقدام  کنند و گوشت مصرفی مردم این استان واستان های همجواررا تامین کنند.

وی گفت: سازمان دامپزشکی براساس مراجعه و درخواست بازرگانان و تاجران دام مجوز‌های لازم برای واردات دام را صادر می‌کند. رفیعی پور افزود: بازرگانان دارای مجوز واردات دام زنده از سازمان دامپزشکی می‌توانند از کشور‌های همسایه مانند هندوستان، عمان، پاکستان و افغانستان و کشور‌های دیگر مانند استرالیا، نیوزلند و برزیل دام زنده وارد کنند.

قرنطینه دامی هرمزگان هم می تواند دراین زمینه اقدام کند.

شهروز مقتدری سرمایه گذار و مدیرقرنطینه دامی هرمزگان با قدردانی از حضور رئیس سازمان دامپزشکی کشور، مدیرکل دامپزشکی استان و جمعی از مسوولان گفت: قرنطینه دامی هرمزگان به عنوان بزرگ ترین پایلوت و قرنطینه دامی کشور در زمینی به مساحت 30هزارمترمربع درشرق بندرعباس احداث شده که 7هزار متر مربع آن مسقف است.

وی افزود: این مجموعه دارای تاسیسات کامل نگه داری دام سبک و سنگین، 8خط تخلیه وبارگیری، 12محل نگهداری مجزا، انبارعلوفه و سیلوهای متعدد، کلینیک دامپزشکی و باراندازهای متعدداست.

وی دسترسی آسان مردم، نزدیکی به کشتارگاه صنعتی قلعه قاضی و اسکله جدید شرق بندرعباس( نخل ناخدا) امکان تبادل دام و طیور با اهالی منطقه و توانایی ترانسفر اسب و حیوانات اهلی به خارج کشور را ازجمله مزایای قرنطینه دامی هرمزگان عنوان کرد.

وی درادامه به عمده مشکل این مرکز قرنطینه دامی اشاره کردو افزود:راه دسترسی به این مجموعه به دلیل همجواری با نهالستان منابع طبیعی دارای مشکلاتی است، علیرغم مکاتبات و رایزنی ها با اداره کل منابع طبیعی تاکنون به نتیجه مثبتی دست نیافته ایم که امیدوارم بادرایت مسولان استان این مشکل حل شود.

شهروز مقتدری سرمایه گذار و مدیر قرنطینه دامی هرمزگان در پایان ابراز امیدواری کرد، باتوجه به بالابودن قیمت گوشت قرمز، قرنطینه دامی هرمزگان باواردات دام زنده و سالم بتواند درتوسعه صنعت دامداری و کاهش قیمت گوشت قرمزگام های بلندی بردارد.

عضو مجمع خبرگان کشاورزی ایران نیز در سخنانی، قرنطینه دامی هرمزگان به عنوان بزرگ ترین پایلوت دامی کشوررا ظرفیتی مهم برای توسعه صنعت دام و رونق این صنعت درمنطقه و استان هرمزگان عنوان کردو گفت: مسوولان کشوری برای شکوفایی صنعت دام این استان با توجه به پتانسیل های خوبی که دارد از این صنعت حمایت کنند.

کرامت الله وکیلی پور عضو مجمع خبرگان کشاورزی ایران دربخش دیگری ازسخنان خود تصریح کرد: ازمسوولان انتظارداریم دراعطای مجوزها به فعالان صنعت دام و دامپروری بروکراسی اداری را به حداقل برسانند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها