پساب‌های نفتی در سیل اخیر وارد دریا نشد

طرح تبدیل فارور به جزیره گردشگری بدون مطالعات زیست‌محیطی غیرقابل اجراست



مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان گفت: در بارندگی‌های اخیر پسابی از انبار نفت شرکت پخش فراورده‌های نفتی استان وارد غرب استان شد و بخشی از محتویات حوضچه‌ای که دچار سیل گرفتگی شده بود به رودخانه فصلی به طول 8 کیلومتر منتقل شد، این پساب به دریا انتقال پیدا نکرده و اقدامات لازم برای پاک‌سازی خاک منطقه و رودخانه فصلی انجام شده و در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، حبیب مسیحی تازیانی در نشستی خبری که به مناسبت روز جهانی زمین پاک برگزار شد، اظهار کرد: دو روز را به‌عنوان نمادین در نظر گرفتیم و برنامه‌های زیست‌محیطی برگزار می‌کنیم.

وی افزود: پاک‌سازی ساحل با کمک شرکت‌ها و ان جی او ها، همایش پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، مراسم زمین پاک جهت تجلیل از کسانی که در مسائل زیست‌محیطی کارها شاخص انجام داده‌اند، آموزش جوامع محلی در مناطق حفاظت‌شده برای کاهش پسماند در این مناطق، مسابقات نقاشی، حضور سمن‌ها در مدارس برای ترویج فرهنگ زیست‌محیطی، تجلیل از رفته گران شهرداری، ازجمله برنامه‌های این روز است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان ادامه داد: ما شعار سال سازمان حفاظت از محیط‌زیست که حفظ تنوع زیستی است را ملاک اول قرار داده‌ایم، در خصوص پرندگان با توجه به اینکه تغییرات اقلیم را داریم، با کاهش منابع و استرس‌های محیطی در طبیعت و آثار  آن روی تنوع زیستی نیاز به اقداماتی در این زمینه داریم؛ در خصوص زیستگاه‌های کوهستانی، بیابانی، دریایی و جنگل‌های حرا نیز تغییرات اقلیم را داشتیم که به‌تبع آن منابع آبی و غذایی ما کاهش یافت در این موارد کارهایی انجام شد و کارهایی نیز توسط مردم و سمن‌ها صورت گرفت که نتیجه‌های خوبی داشته و توانستیم آثاری که احتمال وقوع داشت کاهش داده شود.

مسیحی تازیانی افزود: درجاهایی که احساس می‌کردیم تراکم حیوانات زیاد است با توزیع علوفه برخی از کمبودها را جبران کردیم، در طول سال گذشته شاهد بودیم حضور مأمورین ما و مردم محلی برای کاهش استرس‌هایی که در محیط است مثل شکار باعث شده مدیریت خوبی شکل بگیرد و حضور مستمر ما با کمک نیروی انتظامی، بسیج و مردم در حفاظت از محیط‌زیست تأثیرات خوبی داشته باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به میزان پسماندی که در استان تولید می‌شود روزانه هزار و 250 تن تولید زباله داریم، بالغ‌بر دو هزار و 200 تن پسماند صنعتی، 316 تن پسماند ویژه، دو هزار و 600 کیلو پسماند عفونی تولید می‌شود، تلاش می‌شود پایش‌های مستمر و مدیریت‌های صحیحی درجاهایی که پسمانده ویژه تولید می‌شود داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان عنوان کرد: در شهرها با ریاست فرمانداران به‌صورت میانگین سه جلسه برای مدیریت پسماندشان صورت گرفته، در بندرکنگ، بندرلنگه، بستک، سلول دفع پسماندهای عادی شروع شده و در تلاشیم تمام پسماندها بعد از تفکیک دفع اصولی شود.

مسیحی تازیانی افزود: امسال یکی از برنامه‌های اصلی ما برای مدیریت پسماند این است که تأکیدات لازم توسط برای اجرای طرح دفع اصولی پسماندها انجام شود و برای برنامه زمان‌بندی شده پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: در بارندگی‌های اخیر پسابی از انبار نفت شرکت پخش فراورده‌های نفتی استان وارد غرب استان شد و بخشی از محتویات حوضچه‌ای که دچار سیل گرفتگی شده بود به رودخانه فصلی به طول 8 کیلومتر منتقل شد، در اخبار منتشر شده در شبکه‌های مجازی بیان شد این پساب به دریا انتقال پیدا کرده که این‌گونه نبوده و اقدامات لازم برای پاک‌سازی خاک منطقه و رودخانه فصلی انجام شده و در حال انجام است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان ادامه داد: ما عضوی از کارگروه امور زیربنایی هستیم که ضرورت استقرار مسائل زیست‌محیطی را داریم، بر مبنای دستورالعمل‌ها تصمیماتی گرفته می‌شود، در طول سال با تعداد زیادی از طرح‌ها مخالفت می‌کنیم اما سیاست‌های کلان استان باید مطابق طرح آمایش استان تطبیق شود تا حفظ اراضی توسط همه ارگان‌ها صورت گیرد، ارگان‌های مجوز دهنده و اجرایی باید طبق این طرح پیش روند.

مسیحی تازیانی اضافه کرد: در همایش سرمایه‌گذاری عنوان‌هایی که لحاظ کردند تا لحظه آخر در اختیار ارگان‌ها قرار نگرفت، جاهایی که خط قرمزهای زیست‌محیطی دارد مخالفت قطعی خود را اعلام خواهیم کرد برای مثال جزیره فارور جز مناطق حفاظت‌شده ماست و طبق قانون باید طرح جامع و تفضیلی انجام شود تا بعد بتوانیم موارد گردشگری را در آن پیاده کنیم و تا جایی که بنده اطلاع دارم تا این مطالعات انجام نشود غیرقابل اجراست و محیط‌زیست از اجرای آن جلوگیری خواهد کرد.

وی بیان کرد: در منطقه آزاد کیش مطالعاتی دارد صورت می‌گیرد و تاکنون به علت موارد زیست‌محیطی اجرایی نشده است، اگر قرار باشد بر اساس طرح جامع طرح‌های گردشگری صورت گیرد، گردشگری جامع خواهد بود و به‌صورت متمرکز امکان‌پذیر نیست، از این طرح‌ها بسیار ارائه می‌شود که مورد مخالفت محیط‌زیست قرار می‌گیرد و از دستور کار خارج می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان ابراز کرد: برای موضوع تله‌کابین از بندر لافت به قشم ضابطه‌ای در قوانین نداریم، اما برای این مورد باید مجوزهای لازم را از محیط‌زیست بگیرند و ما باید بررسی کنیم.

مسیحی تازیانی ابراز کرد: باید از انتقال خاک‌های رنگی هرمز جلوگیری شود، بخشی از این خاک‌های رنگی، خاک‌های ساخته شده با مواد رنگی است و به‌عنوان خاک هرمز می‌فروشند که البته جایگزین خوبی برای ارائه نمادینی از خاک هرمز است.

وی اظهار کرد: برای لانه گذاری لاک‌پشت‌ها مجوز خاصی صادر شده که در فصل‌های مشخص از ورود به مناطق لانه گزاری جلوگیری صورت بگیرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان افزود: اخیراً محیط‌زیست موافقت صنعتی را انجام داد که از پساب آب‌شیرین‌کن استفاده کند تا حجم کمتری به دریا انتقال یابد، بنابراین سازمان محیط‌زیست در مسئله آثار آب‌شیرین‌کن اقداماتی انجام داده که آسیب کمتری به طبیعت برسد، حتی اگر این صنعت هم شکل نگیرد تمهیداتی شکل گرفته که باعث می‌شود آثار مخرب زیست‌محیطی کاهش یابد.

مسیحی تازیانی خاطرنشان کرد: جهت رصد آثار زیست‌محیطی هجوم ملخ‌ها به استان در حال تهیه گزارش‌هایی هستیم  و در آینده‌ای نزدیک گزارشی به استانداری ارائه می‌دهیم که چه آسیب‌هایی در مناطق تحت مدیریت ما اتفاق افتاده است، باید بررسی شود و ببینیم چطور می‌شود از این مسئله به‌عنوان یک فرصت استفاده کنیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها