روایتی بدیع از زندگی«ادگار آلن پو»



ادگار آلن پو را همه با داستان ها و شعرهای ترسناکش می شناسند، روایت هایی که به گمان بسیاری برگرفته از زندگی واقعی خود اوست. اگر از کنار داستان های کوتاه جذاب و هراسناکش بگذریم شعر «کلاغ» را شاید بتوان نه تنها مشهور ترین اثر او بلکه از پربازخورد ترین آثار ادبی جهان نام برد.

اما او یکی از نویسندگانی بود که مرگش نیز با حواشی بسیاری همراه بود. شاید اگر «گریس ولد» نبود همه مرگ او را این گونه به یاد نداشتند و او را نویسنده ای دائم الخمر و دیوانه نمی دانستند. گریس ولد به گفته نویسنده کتاب شریرترین شخصیت تاریخ ادیبات آمریکا بود که تنها دو روز پس از مرگ پو در روزنامه تریبون با نوشتن شعر «مرگ آلن پو» شخصصیتش را لکه دار کرد، تلاشی که تا آخر عمر از آن دست نکشید. نفرت عمیق وی از پو به آتش این کار دامن می زد.

لین کالن نویسنده کتاب «مادام پو» سه سال به جست و جو و تحقیق در خصوص زندگی شخصی این هنرمند پرداخت، به محل زندگی سابق او رفت، شعرها، نامه ها، دست نوشته ها و همه چیز را با بررسی دقیق کنار هم قرار داد تا توانست این رمان جذاب را خلق کند.کتاب مادام پو در سال 2014 جز پرفروش ترین کتاب های عاشقانه در آمریکا شد که به چندین زبان مختلف ترجمه شده و در سال 1395 ابراهیم علیزاده آن را به فارسی برگردانده است. مترجم معتقد است که هشتاد درصد این کتاب واقعی ست و تنها بیست درصد آن ذوق و سلیقه نویسنده است.مادام پا از آن جهت حائز اهمیت است که اولا حقایقی را در خصوص ادگار آلن پو روشن می کند که تا پیش از این از آن اطلاعی نداشتیم چراکه دشمن پو با بی رحمی تمام در همه این سال ها با نوشتن مقالاتی ضد او الن پو را جور دیگری روایت کرده بود. روایتی که اتفاقا به دلیل داستان های هراسناک پو کاملا قابل باور بود. دوما کالن با تعریف داستانی عاشقانه، جذاب و ترسناک ارزش خوانش آن را چند برابر می کند.

مادام پو روایت عشقی ست میان فرانسیس اسگود و ادگار آلن پو. فرانسیس اسگود زن جوان، متاهل با همسری هوسران، شاعر و جویای نامی ست که دل بسته ی پو می شود پو هم که با دختر عمه 13 ساله ی بیمار خود سال هاست ازدواج کرده دل به فرانسیس می بندد؛ اما در این بین ویرجینیا همسر پو که سخت بیمار است مانعی برای ابراز عشق و رابطه این دو می شود، مانعی که عذاب وجدانش گریبان گیر فرانسیس و آلن است.کتاب شامل جزییات بسیاری مانند حال و هوای ادبیات، هنر، اعتقادات، نشست های ادبی و هنرمندان قرن نوزده آمریکاست. همچنین راوی بودن فرانسیس اسگود به جذابیت این اثر اضافه می کند.

بخش هایی از کتاب:

** طمع با عث می شود لبنیات فروش تمام مواد خوب شیر را برای تولید سایر محصولات به کار گیرد. سپس مایع به درد نخور باقی مانده را با گچ پر کند و برای منفعت بیشتر بفروشد. طمع قصاب ها را وسوسه می کند که گوشت گاوهای بیمار را با آن هایی که سالم هستند مخلوط کرده و همراه با لاشه و مدفوع حیوان چرخ کند تا مقدار گوشتی که قرار است بفروشد افزایش پیدا کند. طمع نانوایان را تحریک می کند که به جای استفاده از آرد گندم سبوس دار، زاج سفید و کلر را برای سفید تر شدن نان و پخت سریع تر به آرد سفید اضافه کنند.

** با تمام این اوصاف هنوز هم برگشتن همسرم امری ساده نبود. حتی اگر می خواستم دوباره به او اعتماد کنم نمی توانستم رابطه ام را با آقای پو نادیده بگیرم هرچند در این قضیه هم ساموئل به نحو دیوانه واری رضایت خود را اعلام کرد. جای اینکه نقش شوهری غیرتی را بازی کند حضور آقای پو در زندگی من را پذیرفته بود؛ که هر قدر در ظاهر مشکلی نداشت اما در باطن طاقت فرسا بود. ساموئل هیچ وقت به حضور آقای پو در خانه بارتلت ها اعتراضی نمی کرد. البته در صورتی که خودش نیز در خانه حضور می داشت...

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها