به مناسبت 7مهر روز آتش نشانی:

ناگفته‌های فرجام دانش از کانونهای خطر و عدم آمادگی در زمان بحران



«امسال 55 مکان غیر ایمن در بندرعباس  شناسایی شده وبه مالک ساختمانها و شهرداری منطقه مورد  نظر ، تذکر و اطلاع داده شده است».


مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس با اعلام این مطلب گفت: ساختمان‌های بلندمرتبه در سطح شهر نیز از کانون‌های خطر هستند، به جد پیگیر هستیم که به‌هیچ‌عنوان در معبری که قادر به پوشش حوادث در ساختمان‌های بلندمرتبه نیست مجوز صادر نشود.


فرجام دانش در خصوص سوالی مبنی بر اینکه در سالهای قبل از وجود 276 ساختمان خطرناک  در بندرعباس خبر داده اید آیا هنوز این آمار پا بر جاست گفت: آمار ساختمان خطرناک در این مرکز استان، تغییری نیافته است، بسیاری از مجتمع‌های تجاری بزرگ پایان کار ندارند،


ساختمان‌های بلندمرتبه در سطح شهر نیز از کانون‌های خطر هستند، به جد پیگیر هستیم که به‌هیچ‌عنوان در معبری که قادر به پوشش حوادث در ساختمان‌های بلندمرتبه نیست مجوز صادر نشود.


وی از صدور مجوز پایان کار به تعدادی از خانه های مسکن مهر خبر داد و افزود: امسال در نظر داریم نیروهای ما در شهرداری‌های مناطق مستقر شوند که کمک بسیاری به ارزیابی‌های دقیق‌تر در صدور پایان کار خواهد بود.


دانش با تاکید بر اینکه  گفت:  این فرهنگ در بین مردم جا بیفتد که به دنبال آشنا باشند تا منزل ایمن بسازند نه اینکه دنبال آشنا برای ساختن ساختمان ناایمن باشند.


وی اسکله شهیدرجایی را از کانونهای بسیار خطرناک نام برد و تصریح کرد: یک مورد حادثه نیز امسال داشتیم که انبار کالای مواد سوختی در این بندر آتش گرفت و میلیاردها خسارت مالی بر جا گذاشت .


زیرساخت های ناکافی  در زمان بحران


مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس گریزی زد به زیرساخت های شهر در زمان بحران و با قاطعیت گفت: اعتقاددارم زیرساخت‌های ما در بندرعباس کافی نیست، اگر حادثه‌ای سنگین نظیر زلزله شدید، سیل و... در شهر بندرعباس صورت بگیرد امکانات لازم برای مواجهه وجود ندارد، شاید در برگه آماده باشیم اما در واقعیت این‌گونه نیست، برای امسال در صورت بروز زلزله‌ای بزرگ شهرداری بندرعباس تعداد لودر کافی برای آواربرداری ندارد.


پلاژ بانوان  پایان کار ندارد


دانش بابیان اینکه چند سال گذشته نیز گفتیم پلاژ بانوان برای مجوز پایان کار ، هیچ استعلامی به سازمان آتش‌نشانی صورت نگرفته، بنده  از داشتن ایمنی و مجوز پایان کارش مشخص نیست گفت: هنوز این پلاژ بانوان که در حال فعالیت است پایان کار ندارد توسط آتش‌نشانی بررسی نشده است.وی در خصوص پیشگیری از حادثه گفت: درزمینهٔ پیشگیری تغییراتی در نقشه‌های معماری سطح شهر ایجاد کردیم، از سال 89 تغییراتی را در بخش ایمنی ساختمان ایجادشده که قابل‌مشاهده است.این مقام مسئول اضافه کرد: در شش‌ماهه ابتدای امسال برای صدور پروانه 268 مورد و بالغ‌بر 300 هزار مترمربع بررسی نقشه داشته و 261 مورد صدور پروانه داشته‌ایم.


وی افزود: 65 مورد آبگیری شیرهای آتش‌نشانی در سطح شهر را داشته و 55 مورد مکان غیر ایمن را شناسایی و تذکر داده‌ایم، همچنین شرکت‌های آتش‌نشانی را رتبه‌بندی کرده و آموزش دادیم. این مقام مسئول از اجرای دستورالعمل ایمنی تدوین‌شده در شهر بندرعباس خبر داد و خاطرنشان ساخت: نتایج آن را در سال‌های آینده خواهیم دید.


632 مورد حریق


مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس از 632 مورد حریق در 6 ماهه ابتدای امسال  خبر داد که بیشترین آمار مربوط به آتش‌سوزی منازل، ضایعات و خودروها بوده است.


به گفته دانش، 391 مورد از این حوادث غیر عمد، 66 مورد نامعلوم و 175 مورد عمدی بوده است که بیشتر حوادث عمدی به حوادث در فضای سبز و ضایعات برمی‌گردد، همچنین علت آتش‌سوزی‌ها شامل 43 مورد عدم رعایت ایمنی، 200 مورد سهل‌انگاری بوده است.


وی از مصدومیت  16 نفر مرد  و16 نفر زن و یک مصدوم پرسنل و همچنین فوتی‌ها نیز 4 نفر مرد  و یک نفر زن  در این مدت سخن گفت.


دانش  تعداد نجات‌یافته‌ها در حوادث 21 نفر اعلام کرد  و میانگین رسیدن ما به محل حادثه سه دقیقه و 30 ثانیه دانست.


وی تعداد سایر حوادث در این  شش‌ماهه ابتدای امسال را  752 مورد و بیشترین حادثه مربوط به آسانسور با 221 حادثه و 277 مورد نقص فنی عنوان کرد .دانش تعداد مصدومین در سایر حادثه‌ها را  33  نفر زن و 109 نفر مرد و همچنین فوتی‌ها را  5 نفر زن و 22 مورد مرد اعلام کرد.


مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس گفت: در این مدت  به تعداد هزار و 962 نفر از مردم و پرسنل 18 هزار و 154 نفر ساعت آموزش داشته‌ایم و  با بازگشایی مدارس و آغاز آموزش دانش آموزان تا پایان سال به حدود 40 هزار نفر آموزش خواهیم داد؛ در فضای مجازی نیز ویدئوهایی درزمینهٔ ایمنی تهیه‌کرده و منتشر می‌کنیم. وی افزود: در شش‌ماهه امسال تعداد زیادی تجهیزات به ساختمان‌های مرتفع شهر بندرعباس اضافه‌شده و 66 مورد تعویض و تعمیر آتش‌نشانی در نقاط حساس شهر انجام‌شده است.


جذب آتش‌نشان


مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس از جذب 35 آتش‌نشان مطالبی بیان کرد و گفت: در آزمون استخدامی امسال از بین 3 هزار شرکت‌کننده 35 نفر برای پست‌های آتش‌نشان و راننده انتخاب می‌شوند؛ با رفتن نیروهای قدیمی نیز ممکن است خلأ عملیاتی پیش آید و به همین دلیل امسال بر روی آموزش آتش‌نشان‌های حرفه‌ای نیز تلاش خواهیم کرد.


دانش  از اعزام آتش‌نشانان نیز برای مسابقات 2020 دانمارک ادامه داد:برای بالا بردن آمادگی جسمانی و انگیزه آتش‌نشانان نیز برای مسابقات 2020 دانمارک تیم‌های بیشتری را اعزام خواهیم کرد.


وی بابیان اینکه شعار امسال سازمان آتش‌نشانی «تقویت نیروی انسانی» است، افزود: ازنظر تعداد پرسنل نزدیک به استاندارد هستیم اما در صورت افزایش ایستگاه به مشکل بر خواهیم خورد.


راه‌اندازی  ایستگاه آتش‌نشانی 500میلیاردی


مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس  در خصوص اختصاص بودجه به این سازمان گفت: در این شش‌ماهه نخست امسال 53 درصد کسب بودجه و 55 درصد هزینه داشته‌ایم، نسبت به شش‌ماهه ابتدای سال 97 درآمد ما 11 درصد و هزینه‌ها نیز 25 درصد افزایش داشته است.
دانش ادامه داد: تورم و افزایش قیمت تجهیزات کار را برای ما مشکل کرده است، برای نمونه می‌توان گفت خودروی سه و نیم میلیارد تومانی که خریداری کردیم اکنون 12 میلیارد تومان است.


وی ادامه داد:  شهرداری نیز با مشکلات مالی که دارد نمی‌تواند ساپورت مالی زیادی برای ساخت یک ایستگاه داشته باشد چراکه برای ساخت یک ایستگاه آتش‌نشانی حداقل بیش از 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.


دانش اظهار کرد: بودجه ما در سال 98 به دلیل تغییرات اساسنامه‌ای وابسته به شهرداری شده است، درآمد ما دو میلیارد و 400 میلیون تومان و هزینه‌ها 6 میلیارد و 680 میلیون تومان تصویب‌شده که در شش‌ماهه اول 64 درصد درآمدها و 80 درصد هزینه‌ها تحقق‌یافته است.


سازمان آتش‌نشانی
با کمترین بودجه


مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس  به بودجه‌ای این سازمان اشاره‌ای کرد  و گفت:در بحث بودجه‌های ملی کمترین کمک‌ها به سازمان آتش‌نشانی صورت گرفته است.


وی افزود: بعد از حادثه پلاسکو متوجه شدند با کمبود خودروی بالابر در کشور مواجه هستیم،  قرار بود 200 بالابر خریداری و در کشور تقسیم شود اما هنوز اعتبار آن در اختیار سازمان شهرداری‌ها قرار نگرفته است.


وی ادامه داد: با توجه به وضعیت تحریم‌ها تورم و بااعتبار تصویب‌شده اکنون 30 بالابر هم نمی‌توان خریداری کرد و این موضوع برای سازمانی مثل آتش‌نشانی که بیشتر تجهیزاتش وارداتی است و در کشور تولید نمی‌شود بسیار شرایط سختی را ایجاد کرده است.دانش افزود: با این وضعیت آتش‌نشانی ضربه‌های بیشتری می‌خورد و با این روند از استانداری که داریم دور می‌شویم و نیاز به عزمی جدی در سطح ملی دارد.


بزرگ‌ترین حادثه
در یک سال گذشته


مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس در ادامه سخنانش بزرگ‌ترین حادثه در یک سال گذشته به سبب تلفات جانی که داشته مربوط به حادثه  شهرک توحید دانست  که 5 مورد فوتی داشت، علت حادثه ساختار منزل بوده که تنها راه خروج و ورود آن آشپزخانه بوده است، آتش‌سوزی در آشپزخانه شکل می‌گیرد و افراد در خانه محبوس می‌شوند،همه افراد زنده خارج می‌شوند اما به لیل دودزدگی تعدادی از افراد جان خود را در بیمارستان از دست دادند.


پرکارترین ایستگاه‌های آتش‌نشانی


مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری  بندرعباس  پرکارترین ایستگاه‌ها را درزمینهٔ اطفا حریق را ایستگاه شماره 3 بندرعباس (در ابتدای خیابان داماهی) با 159 حادثه، ایستگاه شماره 4 با 117 حادثه و ایستگاه شماره یک با 95 مورد  و همچنین درزمینهٔ امداد و نجات  را ایستگاه شماره 3 با 984 مورد، ایستگاه شماره 4 با 140 مورد و ایستگاه شماره یک با 98 مورد اعلام نمود.


برنامه‌های روز آتش‌نشان


دانش ،برگزاری مراسم روز آتش‌نشان  در یک سالن از ایستگاه‌های آتش‌نشانی سطح شهر بندرعباس با همراهی مسئولین ،  بازدید و تقدیر از آتش‌نشانان  هر منطقه شهرداری در یک ایستگاه (ایستگاه‌های شهرک پیامبر اعظم، بلوار امام حسین و گلشهر) ازجمله برنامه‌های امروز دانست و با اشاره به اینکه امسال هدف ما کار کردن روی نیروی انسانی است، تصریح کرد: شهر روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود و ما هنوز به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانیم افزایش ایستگاه داشته باشیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها