گزارش اختصاصی صبح ساحل از جلسه بررسی جذب نیرو در بنگاه‌های اقتصادی استان؛

نشست پر چالش موضوع اشتغال نیروهای بومی در هرمزگان



به گزارش صبح ساحل،نشست بررسی وضعیت جذب نیرو در بنگاه‌ها و واحدهای اقتصادی و تولیدی فعال در استان هرمزگان برگزار شد.
در این نشست پر چالش استاندار با مدیران پالایشگاه‌ها و صنایع بزرگ استان با موضوع اشتغال نیروهای بومی، واحدهای اقتصادی و نمایندگان استان، عملکرد و دیدگاه‌های خود در این خصوص بیان کردند.


این جلسه پس از انتقاد احمد مرادی عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان در آخرین نشست شورای برنامه‌ریزی در خصوص بی‌عدالتی در جذب نیروهای بومی در صنایع استان، دكتر همتی استاندار هرمزگان دستور داد تا نشست کارگروه رفع موانع تولید به‌صورت ویژه و با دستور کار بررسی وضعیت اشتغال نیروهای بومی با حضور مرادی و سایر نمایندگان استان، معاونان استاندار، مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه تولید و مدیران پالایشگاه‌ها و صنایع بزرگ استان، برگزار گردد.


مرادی در ابتدای سخنانش این‌طور بیان کرد که مطالبه حق اشتغال جوانان هرمزگانی در صنایع استانشان نه موضوع سیاسی است و نه دغدغه شخصی این‌جانب، بلکه خواسته عمومی مردمی است که من به‌عنوان نماینده آن‌ها وظیفه‌دارم این خواسته به‌حق را پیگیری کنم.وی ادامه داد: به‌عنوان یک هرمزگانی و به‌عنوان شخصی که بیست سال سابقه مدیریت در این استان دارم می‌گویم اگر حتی مسائل اجتماعی، فرهنگی و امنیتی را مدنظر قرار دهیم یکی از اساسی‌ترین موضوعات آن اشتغال است.


عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان بابیان اینکه متأسفانه بسیاری از آمارهای ارائه‌شده در خصوص میزان اشتغال نیروهای بومی با واقعیت تفاوت بسیاری دارد افزود: اگر هرکدام از ما که مسئولیتی در این استان داریم حساسیت نشان دهیم و بخشی از وقت خودمان را برای اشتغال مردم استان اختصاص دهیم، وضعیت اشتغال متحول خواهد شد.


مرادی تأکید کرد: در غرب بندرعباس ظرفیت صنایع و پالایشگاه راداریم و علی‌رغم همه تلاش‌ها و فریادهای نخبگان و مطالبه گران هرمزگانی هنوز در خصوص اشتغال جوانان هرمزگانی در این صنایع اجحاف می‌گردد.


وی ادامه داد: در برخی از گزارشات ارائه‌شده در نشست «بررسی وضعیت جذب نیرو در بنگاهها و واحدهای اقتصادی و تولیدی فعال» تناقضاتی میان برخی از نمایندگان مجلس و مدیران صنایع غرب در خصوص آمار ارائه‌شده وجود داشت. نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه زمانی که بنده در نطق‌ها و جلسات رسمی از حق طبیعی اشتغال نیروهای بومی و ماندگار صحبت می‌کنم از سوی برخی افراد، متهم به تبعیض‌گرایی و بی‌عدالتی می‌شوم.


مرادی یادآور شد: موضوع بومیگزینی در آزمون استخدامی صنایع غرب، سیاسی و شخصی نیست بلکه یک دغدغه و نگرانی قدیمی است که در استان هرمزگان وجود دارد. وی اضافه کرد: بنده اعتقاددارم که پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس یک پالایشگاه بینظیری است و برای کشور بسیار پراهمیت است اما جوانان استان هرمزگان نیز باید در این سرمایه ملی نقشی داشته باشند.


مرادی ادامه داد: در حضور رئیس‌جمهور و حتی در زمان طرح سؤال از وزیر نفت همواره از پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس حمایت کرده‌ام.عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان بابیان اینکه منظور ما از نیروی بومی، فردی است که با محرومیت‌های هرمزگان زندگی کرده و دلش برای هرمزگان می‌سوزد و این استان را فقط به چشم پله ترقی نگاه نمی‌کند گفت: شرط استخدام داوطلبان از سراسر کشور فقط در هرمزگان است و در سایر استان‌ها مشاهده می‌شود از بومی شهر دیگر همان استان هم داوطلب نمی‌پذیرند چه برسد به داوطلبان سایر استان‌ها.
مرادی در خصوص شرایط استخدام در تعدادی از پالایشگاه‌های کشور در سال ۱۳۹۸ مطالبی بیان کرد و اذعان داشت: پالایشگاه شیراز، داوطلب باید بومی و ساکن شهرهای شیراز یا مرودشت و یا زرقان باشد.


پالایشگاه کرمانشاه، داوطلب باید بومی و ساکن منطقه باشد. پالایشگاه تهران - درحالی‌که در تهران بحث بومی و غیربومی مطرح نیست، داوطلب باید مرد و بومی و ساکن تهران باشد. پالایشگاه شازند اراک، داوطلب باید بومی و ساکن استان مرکزی باشد.


این‌ها شرایط اختصاصی استخدام در پالایشگاه‌های سراسر کشور غیر از هرمزگان بود. وی افزود: اما شرایط استخدام در پالایشگاه بندرعباس، داوطلبان از سراسر کشور می‌توانند ثبت‌نام کنند و در شرایط یکسان اولویت جذب با داوطلبان بومی است.


مرادی ادامه داد: پالایشگاه لاوان در استان هرمزگان، داوطلبان از سراسر کشور می‌توانند ثبت‌نام کنند و در شرایط یکسان اولویت جذب با داوطلبان بومی است.


وی با اشاره به اینکه همین شرایط در صنایع فولاد و سایر استخدامی‌های سراسر کشور نیز وجود دارد گفت این‌ها تبعیض است نه اینکه سهم جوان هرمزگانی از صنایع و ظرفیت‌های استان فقط آلودگی و بیکاری باشد. عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان تأکید کرد: پیشنهاد دارم که کارگروهی توسط اشخاص مورد تائید استاندار و با حضور نماینده مجمع نمایندگان ایجاد شود تا گزارش ارائه‌شده توسط صنایع مختلف ازجمله نفت ستاره خلیجفارس بررسی شود.


مرادی بابیان این نکته که هیچ قصد و غرضی در پی این مطالبه نیست بلکه ما نگران آینده این استان هستیم، افزود: بنده عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هستم و به‌راحتی میتوانم با یک درخواست، نامه تفحص از این مجموعه را بگیرم اما به جهت این‌که این موضوع دغدغه استاندار است به دنبال حل آن از این طریق هستیم.


اشتغال بیش از ۷۵ درصد شاغلین بومی در بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی استان


استاندار هرمزگان در این جلسه بابیان اینکه بیش از ۷۵ درصد شاغلین در بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی هرمزگان از نیروهای بومی و ماندگار این استان هستند گفت: بر اساس گزارش تأمین اجتماعی استان، تعداد تمام بیمه‌شدگان استان هرمزگان ۳۴۰ هزار نفر است که از این رقم ۵۲ درصد (مستند به کد ملی) متولدین استان هستند و بیش از ۲۵ درصد نیروهای آنان نیز افراد دارای سابقه بیش از پنج سال سکونت و ماندگار در هرمزگان می‌باشند. فریدون همتی افزود: طبق این آمار بیش از ۷۵ درصد نیروهای شاغل در بنگاه‌های اقتصادی، صنایع و واحدهای تولیدی هرمزگان از نیروهای بومی و ماندگار این استان هستند.


وی در خصوص شاغلین پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس گفت: بر اساس گزارش ارائه‌شده توسط پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که از سه هزار و ۴۰۰ نفر نیرویی که در این پالایشگاه مشغول به فعالیت هستند ۲ هزار ۱۷۷ نفر متولد استان هستند.


استاندار هرمزگان افزود: ۲۰ درصد از این افراد اشخاصی هستند که ماندگار استان و متولد جایی دیگر هستند. همتی در خصوص مجموعه فولاد هرمزگان نیز گفت: در مجموعه فولاد هرمزگان نیز بالغ‌بر ۶۵ درصد نیروهای شاغل، بومی و ماندگار استان هرمزگان هستند.


وی افزود: این آمار و ارقام نشان می‌دهد که رویکرد و جهت‌گیری جدی بنگاه‌های اقتصادی فعال در هرمزگان، استفاده از نیروهای بومی و ماندگار این استان است.


استاندار هرمزگان در ادامه سخنان گریزی زد به نارضایتی مردم که میتوان این نارضایتی حتی در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرد و بسیاری از این موارد به دلیل در دسترس نبودن آمار صحیح است خاطرنشان ساخت: دولت نیز در زمینهٔ استفاده از نیروهای بومی دغدغه جدی دارد و ما به‌طور منظم این امر را به‌طور دقیق کنترل میکنیم و با بررسی گزارش‌ها هر جا که نیاز به اصلاح باشد، دستورات لازم را صادر میکنیم.


همتی تأکید کرد: ما با تمام توان برای ایجاد اشتغال گسترده برای نیروهای بومی هرمزگان و رفع مشکل اشتغال در حال تلاش هستیم و جذب نیروهای بومی استان در واحدها و بنگاه‌های فعال در هرمزگان رو به بهبود است.


وی بابیان اینکه جدول استخدامی صنایع به تفکیک تحصیلات، بخش‌های مختلف و فنی ارائه خواهد شد، ابراز داشت: باید آزمون‌های برگزارشده نیز موردبررسی قرار گیرند.


همتی یادآور شد: باید مشخص شود که جوانان استان هرمزگان در بخش‌های فنی و مهندسی صنایع استان چه جایگاهی دارد، می‌توان از آزمون‌ها و استخدام نیروهای شایسته ولی غیربومی در استان در رده‌های که نیاز به توانایی و قدرت علمی است دفاع کرد اما استخدام نیروهای خدماتی و رده‌هایی که نیاز به مهارت علمی بالایی ندارد از خارج استان قابل دفاع کردند نیست.


وی نقش سازمان بازرسی کشور را در ساماندهی طرحهای نیمه‌تمام مهم دانست و اذعان کرد: از سازمان بازرسی کشور درخواست دارم که بر پروژههای نیمه‌تمامی که به اتمام نرسیدهاند نظارت بیشتری داشته باشد.


استاندار هرمزگان یکی از وظایف سازمان مدیریت و برنامهریزی را نظارت بر پروژهها دانست و خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت و برنامهریزی استان هرمزگان از طریق گزارشات نظارتی میتواند در کنار استانداری برای اتمام پروژههای نیمه‌تمام تلاش کند.


همتی اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی باید جامعه مخاطب خود را شناسایی کند و یک پل ارتباطی را میان آن‌ها ایجاد کند تا در صورت وجود مشکل به‌سرعت از آن آگاه شوند و در راستای حل آن تلاش کنند. وی گفت: صنایع و واحدهای تولیدی فعال در هرمزگان باکار جهادی در حال تلاش هستند و در کنار آن باید دغدغه محیط پیرامون و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی را داشته باشند.


استاندار هرمزگان این را هم متذکر شد: پیمانکارانی که خارج از استان استخدام می‌شوند، نه حساب بانکی در هرمزگان دارند و نه ارزش‌افزوده و مالیات پرداخت می‌کنند؛ این مسائل، در پیشرفت استان تأثیرگذار است و برای ما مهم است کسانی که در هرمزگان فعالیت می‌کنند در مسائل گوناگون استان تأثیرگذاری داشته باشند. وی گفت: برای حاکمیت مهم است که مردم احساس نکنند که به آن‌ها بی‌توجهی میشود، شاید واقعیت این نباشد و اگر این نیست باید با یکدیگر به یک جمع‌بندی برسیم و تصویری شفاف و قابل‌قبول برای مردم بیان شود و اجازه ندهیم فرد یا افرادی در این زمینه نگرانی اشتباهی برای مردم ایجاد کند.


همتی اذعان کرد: مقرر شد جلسات بیشتری برای حل تناقضات برگزار شود و بررسیهای بیشتری در این زمینه انجام خواهد گرفت.


65 درصد نیروهای ستاره خلیج‌فارس بومی هرمزگان هستند


مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس با استناد به کد ملی و مشخصات شناسنامه‌های پرسنل این شرکت ادعا کرد که 65 درصد نیروها بومی استان هرمزگان هستند.


محمدعلی دادور این پالایشگاه را به تولید 47 میلیون لیتر بنزین، یکی از مفاخر ایران اسلامی خواند و گفت: در این شرایط با توقع مدیران استانی و مدیران پالایشگاه از یکدیگر متقابل باشد.


وی در واکنش به آمارهای غلطی که برخی افراد مبنی بر به‌کارگیری نیروهای غیربومی در این پالایشگاه مطرح میکنند، بیان کرد: بیش از 65 درصد نیروهای مشغول بکار در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با استناد به کد ملی و مشخصات شناسنامهای بومی هرمزگان هستند.


مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس تأکید کرد: امسال 81 درصد از نیروهای جذب‌شده در پالایشگاه، بومی استان بوده‌اند و در این شرایط بیمهری کردن به پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس صلاح به نظر نمی‌رسد و بیان این موضوع که سه هزار نفر غیربومی در این پالایشگاه جذب‌شده‌اند، آنهم از سوی مرادی که حامی بنده در مجلس بوده است، قابل‌پذیرش نیست.


وی افزود: نشر مطالب خلاف واقع در افکار عمومی علیه پالایشگاهی که سوخت پاک موردنیاز مردم را تولید میکند مصداق عینی بی‌مهری است چراکه اگر ستاره خلیج‌فارس تولید نداشته باشد، علاوه بر تبعات مستقیم، گاز استان‌های شمالی کشور نیز قطع خواهد شد.


دادور در تشریح آزمون‌های برگزاری شده درباره جذب نیرو، بیان کرد: سال 1392 آزمونی در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس برگزار شد که 41 نفر از افراد بومی استخدام شدند اما در سال گذشته تمام نمایندگان مجلس شاهدند که برای نیرو در شرکت پیمانکاری اویکو از نمایندهی مسئولان استانی دعوت کردیم تا بر این مساله نظارت داشته باشد و این شرکت از 200 نفر نیرویی که نیاز داشت 150 نفر را مجبور کردیم تا از نیروهای بومی استان جذب کند و جواب «دادور» این نیست که پس اقدامات اینچنینی در رسانه‌ها تخریب شود.


وی ادامه داد: امسال جذبی نداشته‌ایم و تنها نیروهایی که شرکت اویکو از سال 1393 جذب کرده بود و در حال فعالیت بودند را تنها تغییر قرارداد دادیم. مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس ادامه داد: 55 درصد نیروهای بومی برخلاف برخی تصورات در قسمت عملیات مشغول به کار هستند و باید اذعان داشت که هیچ مدیر نفتی و هیچ پالایشگاهی حاضر نمی‌شود بیش از نیمی از نیروهای عملیات خود را پرسنلی قرار دهد که زیر 2 سال سابقه نفتی دارند.


وی اضافه کرد: 80 درصد نیروهای غیربومی تحصیلات عالیه دارند اما هموطنان بومی من نهتنها مدرک دکترا ندارند که 70 درصد آن‌ها دیپلم و زیر دیپلم هستند. دادور گفت: این فرق دیدگاه کسی است که میخواهد استان را ارتقا دهد در مقایسه با افرادی که تنها در حرف خود را هرمزگانی و مدافع حقوق مردم این استان میدانند.


وی در ادامه اظهار کرد: 99.5 درصد کارکنان نفت ستاره خلیج‌فارس مقیم هرمزگان هستند و زن و بچه وزندگیشان در این استان است، مدیر پروازی غیر از خودم در این مجموعه نیست و من نیز به این دلیل که دل به این صندلی‌ها نبسته‌ام، دررفت و آمدم و دیگر مدیران همه در این شهر ساکن شده‌اند و هرمزگان.


وی تأکید کرد: نه‌تنها شهرک‌سازی نکرده‌ایم بلکه برای پیش‌گیری از پیامدهای اجتماعی آن و کمک به رونق صنعت ساختمان‌سازی هرمزگان، با ارائه تسهیلات پرسنل را ترغیب کردهایم که غیربومی‌ها در دل جامعه محلی ساکن شوند و بومی‌ها نیز پیوندشان با جامعه قطع نشود. مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس عنوان کرد: اگرچه برخی از شرکت‌های پیمانکاری پس از خروج از پالایشگاه به دنبال حاشیه‌سازی بودند و با اخراج نیروها کار را برای استان سخت می‌کردند اما تدابیری اندیشیدیم که این نیروها که اکثراً هم نیروهای بومی استان بودند، علیرغم عدم نیاز به جذب نیرو، استخدام شوند.


وی به موضوع مالیات‌های این شرکت نیز اشاره کرد و گفت: در بحث مالیات ما نیازمند تعامل و همراهی مدیران استانی بودیم اما نه‌تنها ارقامی چهار و نیم برابر ارقام تهران برای ما محاسبه شد که حسابهای بانکی بنده، سهامداران و پالایشگاه را نیز بلوکه کردند و امروز صادرات شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس با مشکل روبه‌رو شده است و ما با کمبود نقدینگی مواجه شده‌ایم و در این شرایط توقع ساخت سریع بیمارستان نفت ستاره خلیج‌فارس نیز از ما وجود دارد.


وی تصریح کرد: بیمارستان قرار بود 9 هزار و 600 مترمربع زیربنا داشته باشد اما با درخواست استاندار، این بیمارستان به 27 هزار متر ارتقا یافت و ما نیز تقبل کردیم اما قبول این خواسته نباید به قیمت تخریب مدیران این مجموعه در برخی رسانه‌ها تمام شود. دادور ضمن بیان اینکه با تغییر پیمانکار موضوع بیمارستان نفت ستاره خلیج‌فارس در حال ساماندهی است، افزود: توقع داریم نمایندگان مجلس، نمایندگان دولت در استان و نمایندگی بانک‌ها در هرمزگان مشکلات پالایشگاه را پیگیری کنند تا مسائل ما حل شود.


جذب 81 درصدی افراد بومی در پالایشگاه بندرعباس


مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس در این نشست به جذب 81 درصدی افراد بومی در این پالایشگاه اشاره داشت و گفت: انتظار به حقی است که در بنگاههای اقتصادی حداکثر بهره‌گیری از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان به کار گرفته شود نه‌تنها در بخش نیروی انسانی بلکه در تمام قابلیت‌های وجودی استان.


هاشم نامور ادامه داد: سیاست گزاری این پالایشگاه بر این است که برای حداکثر افراد بومی اشتغال ایجاد کند.


وی شاغلین در این پالایشگاه را 3 هزار و 903 نفر اعلام کرد و گفت: 81 درصد کارکنان ما بر اساس شناسنامه و کد ملی افراد، بومی هرمزگان هستند. بقیه افراد نیز سالیان سال است که در بندرعباس ساکن هستند.


نامور از آزمون‌های برگزارشده از سال 91 تاکنون گفت: 3 آزمون جذب نیرو با هماهنگی استانداری هرمزگان و فرمانداری بندرعباس برگزار کردیم که در مرحله اول (سال 91) 200 نفر که صد درصد بومی، در سال 93 نفر از 250 نفر بالغبر 71 درصد بومی و در سال 97 از 340 نفر 73 درصد بومی هرمزگان، جذب پالایشگاه شدند.


هاشم نامور مدیر عامل شرکت نفت بندرعباس در پایان این جلسه  اولویت پالایشگاه بندرعباس را جذب بومی دانست و ادامه داد: اگر نیروی کار بیشتر از 5 سال که ساکن بندر هستند در آمارها لحاظ شود آمارها نشان میدهند که بالای 98 درصد نیروهای پالایشگاه بندرعباس بومی هستند.

منتشر شده: 1
مهدی
۱۸ آبان ۱۳۹۸
من لوله کش صنعتی(فیتر)هستم از معدود فیترهای هرمزگانی که تعدادشان به انگشتان دست هم نمی رسد و دوماه پیش پالایشگاه قشم بیرونم کردن و الان نیروهای غیربومی اونجا دارن جذب میشن اما منو قبول نکردند
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها