درهمایش بزرگداشت روز ملی دامپزشکی دربندرعباس مطرح شد؛

هرمزگان پیشانی دامپزشکی بین المللی و دریایی کشور



رییس سازمان دامپزشکی کشور درهمایش بزرگداشت روز ملی دامپزشکی در بندرعباس گفت: دامپزشکی تنها سازمانی است که مسوولیت چندین وزارتخانه را بر دوش دارد و ۴۰۰ خدمت تعریف شده را با ۴۰ هزار نیرو به جامعه ارائه می‌دهد.


دکتر علیرضا رفیعی پور افزود: کارکنان دامپزشکی به عنوان حافظان جان و سرمایه مردم همواره جان خود را به خطر می‌اندازند تا حافظ جان مردم باشند.وی بیان داشت: دشمن امروز در جنگ اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه وزارت جهاد کشاورزی را نشانه گرفته و به جنگ تولید و به خطرانداختن امنیت غذایی مردم روی آورده است.


رییس سازمان دامپزشکی کشور اظهارداشت: هم اکنون با تلاش‌های شبانه روزی دامپزشکان توطئه‌های بیوتروریستی و بهداشتی دشمن برای به خطرانداختن امنیت غذایی مردم کشورمان خنثی شده است.


رفیعی پور ادامه داد: در یک سال و نیم گذشته با کاهش بیماری مشترک بین انسان و دام روبرو بودیم که با همکاری بین بخشی، تفویض اختیار و انتقال قدرت و تصمیم گیری به استان‌ها این مشکل نیز برطرف شد.


این مسوول ابرازداشت: امروز ۱۴ مهر همزمان با روز دامپزشکی نیز این افتخار را داشتیم که به صورت همزمان در ۱۴ استان کشور از جمله هرمزگان طرح ملی ارتقای کیفیت گوشت مرغ را اجرایی کنیم که در ارتقای جایگاه صادراتی کشور، افزایش بهره وری و ارزش افزوده تاثیرگذار است.


رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور نیز گفت: استان هرمزگان پیشانی و مرکز دامپزشکی دامپزشکی بین المللی ایران  و دریایی کشور است که در عرصه واردات و صادرات براساس اصول جهانی و پرتکل‌های ملی به مردم جامعه خدمات ارائه می‌دهند.
دکتر محمد صفری با اشاره به این‌که هرمزگان دروازه طلایی در ورود وخروج کالاست، افزود: نزدیک به ۵۰ سال پیش پایه گذاری دامپزشکی در حوزه دریایی نیز از این استان آغاز شده است.


رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور اظهارداشت: باتوجه به افزایش مرزعه پرورش و تکثیر میگو درهرمزگان، توسعه مراکز دامپزشکی خصوصی نیز در این استان ضروری است.صفری با اشاره به اینکه اساس حیات میگو به صادرات بوده و تولید نیز برای بازار صادرات است، گفت: ازاستانداری می‌خواهیم برای توسعه میگو باید به سراغ پژوهشگران بخش خصوصی رفت و دراین طرح مراکز بخش خصوصی توانمند را دخیل کرد.


صفری گفت: اگر توانمندی‌ها و منابع ما ارتقا پیدا نکند، زمانی پایمان می‌لنگد و می‌طلبد برای ارتقا وتوسعه پرورش صنعت میگو در استان هرمزگان از حمایت بخش خصوصی استفاده شود.
رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور همچنین به حقوق حیوانات اشاره کرد وگفت: سازمان دامپزشکی مسوول سلامت و بهداشت همه حیوانات است .


دامپزشکی هرمزگان با کمبود نیرو مواجه است


معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان گفت: باتوجه به گستردگی وظایف دامپزشکی استان، نیاز است که سازمان دامپزشکی کشور از نظر نیروی انسانی و تجهیزات حمایت ویژه ای به این استان داشته باشد.ایرج حیدری افزود: باتوجه به جایگاهی که هرمزگان در حوزه تولید محصولات دامی و واردات و صادرات را برعهده دارد لذا تقویت دامپزشکی نیازمند نگاه ویژه است.


وی بیان داشت: دامپزشکان با توجه به مسوولیتی که در امر نظارت بر تولید محصولات دامی سالم دارند، نقش بسزایی در ارتقای سلامت وامنیت غذایی مردم دارد.معاون استاندار هرمزگان اظهارداشت: نظارت بر روند تولید فرآورده‌های دامی از «مزرعه تا سفره» برعهده دامپزشکی است که این نشان دهنده نقش ویژه ای سازمان در حفظ سلامت بهداشتی وغذایی مردم است.
حیدری ادامه داد: باتوجه به اجرای طرح‌های متعدد پرورش میگو در سطح استان هرمزگان، اداره کل دامپزشکی نظارت بر تولید محصول سالم و امنیت سرمایه گذاری در این بخش برعهده دارد تا سرمایه گذاران بدون دغدغه نسبت به تولید محصول سالم اقدام کنند.
وی خاطرنشان کرد: استانداری هرمزگان نیز از مجموعه اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان برای انجام ماموریت‌های محوله حمایت خواهدکرد.


مجوز ترخیص ۲۰ هزار راس گوسفند
 رومانیایی درهرمزگان
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان نیز گفت: در ۶ ماهه نخست امسال مجوز ترخیص ۲۰ هزار راس گوسفنده زنده رومانیایی دراین اداره کل صادر شده است.


دکتر محمد جانباز افزود: هرمزگان دروازه صادرات و واردات است که نیاز است امکانات دامپزشکی آن در سطح استان تقویت شود. وی ادامه داد: استان هرمزگان همچنین در زمینه تولید و تکثیر میگو در رتبه نخست کشور قرار دارد.


مدیرکل دامپزشکی هرمزگان اظهارداشت: دامپزشکی با ۹۰ سال سابقه خدمت به عنوان مرجع ذی صلاح در حوزه موادغذایی، دام و طیور و آبزی پروری شناخته شده و همواره مورد توجه برنامه ریزی کشور درخصوص جایگاه آن درعرصه اقتصادی است.


رسالت دامپزشکی، تامین امنیت غذایی است


رییس سازمان نظام دامپزشکی هرمزگان گفت: مهم ترین وظیفه و رسالت دامپزشکی تامین امنیت غذایی و حفظ سرمایه های دامی و ارتقای آن است که در نهایت منجز به بهینه سازی بهداشت دامی می شود.امیر مختار بهاری افزود: سلامت دامپزشکی کشور، سلامت دام است که نظارت بر بهداشت عمومی و یا پیشگیری از بیمارها را انجام می دهد.وی بیان داشت: حیوانات نیز دارای حقوقی هستند که نباید نادیده گرفت.این مسوول اظهارداشت: استان هرمزگان جایگاه ویژه ای در بحث فعالیت‌های سازمان دامپزشکی کشور بویژه پرورش آبزیان و میگو و صنایع وابسته به آن دارد.


وی گفت: تا سه سال پیش تنها سه هزار هکتار مرزعه پرورش میگو درهرمزگان داشتیم که اکنون به ۸ هزار هکتار رسیده وتاپایان امسال به ۲۰ هزار هکتار تسری می‌یابد.


وی بااشاره به این‌که هدف گذاری هرمزگان سرمایه گذاری ۵۰ هزار هکتار پرورش میگو است، گفت: برای رسیدن به این هدف نیاز به واگذاری تصدی گری به بخش خصوصی است.وی گفت: سال گذشته هزار و۶۰۰ پروانه بهره برداری تامین دامی ودر ۶ ماهه امسال نیز هفت هزار پروانه دامی با یک نیروی نظام دامپزشکی درحال انجام است.حجت الاسلام والمسلمین علی شرفی مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز بر ضرورت توجه به ذبح شرعی و بهداشتی دام ورعایت حقوق حیوانات تاکید کرد.در پایان این مراسم از برترین کارشناسان و مسوولان دامپزشکی استان هرمزگان قدردانی شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها