مجری ذیصلاح؛ ضرورتی که توجه بیشتری می‌طلبد


نویسنده: مصطفی دولخانی

با اجباری شدن به کار گیری مجریان ذیصلاح ساختمانی در استان هرمزگان شاهد گامی ارزشمند در روند ساخت و ساز شهری در این استان هستیم.


هیئت چهار نفره متشکل از معاون عمرانی استاندار، شهردار بندرعباس ، مدیر کل مسکن و شهرسازی استان و رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان از نیمه ی دوم سال 96 مصوب نمودند به کار گیری مجریان صاحب صلاحیت در اجرای ساختمان های بالای 1200 متر مربع زیربنا یا دارای زیر زمین با هر میزان زیر بنا الزامی است که در آینده مقرر شده به کلیه ی ساختمان ها تسری یابد.این مجریان که دارای تحصیلات عالی در زمینه ی ساختمان هستند پس از تعیین فرایندی توسط اداره ی کل مسکن و شهرسازی و البته با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان تعیین صلاحیت شده و با همکاری سایر مراجع در پروسه ی ساخت مسکن به کار گرفته می‌شوند.


البته آنچه تا کنون از خدمات این مجریان استفاده می شود تا پایان مرحله ی سفت کاری و یا همان آجرچینی است که اگر چه دیر هنگام و ناکافی است اما در خور تقدیر و ارزشمند است.طبق مصوبه ی اخیر، این مجریان با حضور دائمی در کارگاه های ساختمانی مشمول طرح ضمن ارائه ی خدمات فنی لازم به مالکان امکان تعامل و بهبود عملکرد ناظران را هم فراهم می کنند.


اما این فرایند تا کنون خالی از اشکال هم نبوده چه آنکه برخی از این مجریان با تخلف از حضور دائمی در کارگاه های ساختمانی استنکاف کرده و یا آنچنان که باید در هنگام حضور حتی به وظایف محوله به نحو احسن عمل نمی کنند.


چالش دیگر فقدان مهارت لازم این افراد است که می طلبد توسط مراجع ذی مدخل در آموزش های فنی و حقوقی لازم اهتمام بیشتری کنند.
همین طور با روز آمد کردن مقررات ملی ساختمان و سایر مقررات و گسترش و شمول بیشتر بیمه های کیفیت ساخت مسکن این روند را بهبود بخشید.


البته برخی مالکان سودجو نیز از نقص قوانین جاری براین روند سواستفاده کرده ودر این پروسه اخلال می کنند که از تاثیر گذار ی این مقوله ی مهم می کاهد.


همچنین با آموزش و فرهنگ سازی سرمایه گذاران اقناع شوند که اگر هزینه ای متقبل می شوند استفاده از مجری صاحب صلاحیت کاردان و مجرب در نهایت به نفع آنان خواهد بود.


امید است با اهتمام بیشتر در مقوله ی به کار گیری سازندگان صاحب صلاحیت و گسترش دامنه ی عمل این مصوبه به کلیه ی مراحل ساخت مسکن و تمامی متراژ ها بتوان با ساخت مسکن ایمن و مناسب از این سرمایه ی ملی حفاظت بیشتر نمود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها