معرفی کتاب

سدیدالسلطنه و سواحل خلیج‌فارس



به گزارش صبح ساحل،به نقل از ایرنا،چاپ نخست این کتار توسط سازمان انتشارات جهاددانشگاهی در سال ۹۲ در ۳۲۰صفحه با موضوع خلیج فارس در یک‌هزار نسخه و با قیمت ۱۶۰هزار ریال به چاپ رسیده است.
این کتاب در ۵ فصل شامل «حیات اجتماعی خاندان کبابی و شخص محمد علی خان سدیدالسلطنه»، «زندگی سیاسی محمدعلی خان سدید السلطنه»، حیات فرهنگی و شناخت اقدامات علمی و فرهنگی محمدعلی خان سدیدالسلطنه»، «متن اسناد محمدعلی خان سدیدالسلطنه» و «اصل اسناد محمدعلی خان سدیدالسلطنه» است.
محمد علی مینابی بندرعباسی ملقب به سدیدالسلطنه و متخلص به سدیدالسلطنه کبابی، شاعر، نویسنده و مورخ ایرانی اهل بندرعباس در سال‌های آخر دوره قاجار و آغاز دوره پهلوی بود.
وی در سال ۱۲۴۹ خورشیدی در بغداد به دنیا آمد و در سال ۱۳۲۰ خورشدی در بندرعباس درگذشت و آرامگاه ایشان در قبرستان قدیمی سیدکامل بندرعباس قرار دارد.
از سدیدالسلطنه آثاری بویژه درباره خلیج‌فارس، جزایر و بنادر و ساکنان اطراف آن برجای مانده ‌است.
خاندان کبابی از خاندان دیوان‌سالار ایرانی در خلیج‌فارس بودند که در مناطق جنوبی و شمالی خلیج‌فارس خدمات اداری و فرهنگی زیادی انجام دادند و در دوره فترت پس از مرگ نادر تا روی کارآمدن کریم خان زند، به واسطه درگیری‌ها و کشمکش‌های موجود در مناطق خلیج فارس برخی از ایرانی‌ها به مناطق جنوبی خلیج‌فارس و از جمله عمان مهاجرت کردند.
از جمله این افراد ملا علی شاه از فرماندهان ناوگان دریایی نادر بود و فرزندان و نوادگان او دربار امامان مسقط مناصب بالای اداری و نظامی به دست آوردند.
یکی از نوادگان او حاجی احمدخان کبابی، پدر محمدعلی خان سدیدالسلطنه کبابی بوده است.
وی خدمات سیاسی و فرهنگی زیادی برای مناطق جنوبی و شمالی خلیج‌فارس انجام داده است که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.
آثار سدید السلطنه
صید مروارید: نام اصلی کتاب «المناص فی احوال الغوص و الغواص» که با نام صید مروارید در سال ۱۳۰۸ هجری شمسی یعنی در زمان حیات مولف چاپ شده است.
اعلام الناس فی احوال بندرعباس: به نام بندرعباس و خلیج فارس با تصحیح احمد اقتداری و کوشش مرحوم علی ستایش به سال ۱۳۴۲ هجری شمسی به سرمایه کتابخانه این سینا در تهران چاپ شده است.
رساله اوزان چو: رساله‌ای در خصوص خرید و فروش مروارید است.
"رساله اصطلاحات کشتی، مفاتیح‌الادب فی تواریخ العرب، برهان سدید، مغاص اللئالی و مناراللیالی، مشوش‌نامه، التدقیق فی سیرالطریق، کتاب مجموعه الظرایف، مجموعه النوادر، رابرت‌های نظامی، راپرت‌های گمرکی، ثبت‌نام وقایع ایام«روزبروز»، قراردادهای سیاسی و کشتیرانی، رساله احوال لنگه، رساله در احوال طایفه قشقایی" از دیگر آثار سدید السلطنه به شمار می‌رود.
سیدعبدالله حسینی وکیل پایه یک دادگستری و نماینده پنج دوره مجلس شورای اسلامی متولد شهرستان بستک است که تحصیلات کارشناسی خود را در دانشگاه تهران با درجه ممتاز پشت سرگذاشت و دوره کارشناسی ارشد را نیز در رشته‌های مدیریت دولتی و حقوق بین‌الملل به پایان رسانده است.
وی پایان‌نامه‌ای با عنوان«بحران بیکاری در استان هرمزگان» را در این مقطع تالیف کرده است.
دکتر محمد حسن‌نیا نیز دارای دکترای تاریخ ایران اسلامی از دانشگاه تهران، مدرس دانشگاه و پژوهشگر است.
وی متولد شهرستان بستک است و مقطع کارشناسی ارشد خود را در رشته تاریخ جهان با گرایش تاریخ اروپا در دانشگاه شهید بهشتی گذرانده است.
«شکل‌گیری و توسعه شرکت نفت ایران و انگلیس( ۱۹۰۱-۱۹۱۴ )» عنوان پایان نامه دکترای دکتر حسن‌نیا است که با درجه عالی در گروه تاریخ دانشگاه تهران دفاع کرده است.
وی در دانشگاه‌های پیام نور تهران تدریس کرده است و صاحب افزون بر صدمقاله، ۴۰نقد کتاب، ۶ کتاب و ۲۰سخنرانی است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها