با همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس برگزار شد:

اولین همایش بزرگ کارآفرینی در استان هرمزگان



روز پنج‌شنبه ۲۸ آذر نخستین همایش بزرگ کارآفرینی پس از سال‌های متمادی و با محوریت کارآفرینی و خلاقیت، کارآفرینی و دانشگاه، تبیین جایگاه و نقش بخش خصوصی در توسعه کارآفرینی و اشتغال استان هرمزگان در سالن مدرسه علمیه الزهرا برگزار شد.

این اولین همایشی بود که توسط پارلمان بخش خصوصی با هدف تقویت جایگاه و تقدیر از کار آفرینان استان هرمزگان برگزار شد. در این همایش مسئولان رده بالای کشوری و استانی از جمله نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران، امام جمعه بندرعباس، استاندار هرمزگان و رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس حضور داشتند. در آغاز مراسم تعدادی از متخصصان و فعالان حوزه کارآفرینی استان به سخنرانی در زمینه ارتباط کارآفرینی با دانشگاه، خلاقیت،بازاریابی و اشتغال پرداختند.

 ضرورت وجود الگوی کارآفرینی در هرمزگان

سپس محمدرضا صفا، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس در اولین همایش کارآفرینی استان هرمزگان به سخنرانی پرداخت.

صفا ضمن اشاره نقش کشورها در بهبود شاخص‌های اشتغال عنوان کرد: کشور ما طی سال‌های اخیر نگاه ویژه ای به موضوع کارآفرینی دارد.

وی با بیان استفاده از تجربه سایر کشورها در زمینه کارآفرینی، تدوین یک برنامه جامع براساس ظرفیت‌های کشور را  ضروری دانست.

رئیس اتاق بازرگانی،صنایع و معادن بندرعباس اضافه کرد: استان هرمزگان فاصله زیادی تا رسیدن به جایگاه درخور شان برای کارآفرینان دارد.

وی با اعلام آمادگی اتاق بازرگانی جهت همکاری با تمام دستگاه‌های اجرایی و کارآفرینی و دانشگاه‌های علم‌وفناوری گفت: برگزاری این همایش نقطه آغاز حمایت اتاق بازرگانی از کارآفرینی  است.

صفا با اشاره به نقش موثر شرکت های دانش بنیان در اقتصاد کشور، داشتن الگوی کارآفرینی را یکی از نیازهای ضروری استان هرمزگان دانست.

چرخ اقتصاد استان هرمزگان در دست کارآفرینان

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعبادی‌زاده، نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس نیز در این همایش کارآفرینان را مجاهدان عرصه اقتصادی نامید و گفت: کار آفرینان می‌توانند چرخ اقتصاد استان هرمزگان را پیش ببرند.

وی با بیان اینکه کارآفرین باید به دنبال خلق کالاهای مهم باشد، اظهار کرد: کارآفرینی نوعی خلق است و کارآفرینان خالق آن هستند.

عبادی زاده افزود: جوانان نقطه امید و اتکای جامعه ما هستند و کارهای بزرگی را در برنامه گام دوم انقلاب در پیش دارند.

نماینده ولی فقیه با اشاره به پیوستن شهربندرعباس به شبکه جهانی شهرخلاق اضافه کرد: بار مسئولیت ما افزایش یافته و جوانان استان باید خلاقیت‌های خود را به منصه ظهور برسانند.

وی با بیان اینکه در استان هرمزگان باید هرخانه تبدیل به یک کارخانه شود، گفت: زنان استان هرمزگان در گذشته تولیدکنندگانی بودند که در حوزه صنایع دستی علاوه بر کشور ایران، کشورهای حوزه خلیج فارس را هم تحت پوشش قرار داده‌بودند.

اما جمعه در ادامه داد: استان هرمزگان باظرفیت های بسیار بالایی که دارد، زمینه را برای فعالیت کارآفرینان جوان و خلاقان حوزه کارآفرینی فراهم کرده‌است.

عبادی زاده در ادامه ضمن اشاره به اهمیت بازتعریف کار عنوان کرد: کارکردن فقط اداری و پشت میز نشستن نیست، بلکه خلاقیت در این حوزه اهمیت دارد.

وی مهارت آموزی را ضرورت اجتناب‌ناپذیر جامعه دانست و افزود: ما نیازمند دیدگاه منتظم و منظومه‌ای هستیم.

نماینده ولی فقیه با اشاره به بار مسئولیت کارآفرینی برعهده دانشگاه‌ها تصریح کرد: دانشگاه‌های ما باید از حوزه دانش و پژوهش فراتر رفته و وارد بخش صنعت شوند و با تعامل‌های دوسویه به حل مشکلات بپردازند.

عبادی‌زاده در پایان اظهار کرد: اتاق بازرگانی می‌تواند نقش اثرگذاری در جامعه در حوزه کارآفرینی داشته باشد.

تلاش کار آفرینان، مانع مرگ‌ومیر کسب‌وکارها

فریدون همتی، استاندار هرمزگان، در ادامه این همایش طی سخنرانی خود اظهار کرد: پس از چندین سال، اتاق بازرگانی اولین همایش کارآفرینی را بزرگزار کرده‌است و    با برگزاری این همایش پا در عرصه‌ای می‌گذارد که از آن انتظار می‌رفت.

استاندار هرمزگان، اتاق بازرگانی را پیشتاز و جلودار حوزه کارآفرینی دانست و گفت: اتاق بازرگانی باید پشتیبان همه بخش‌های تولید،حامی فعالان اقتصادی و محل جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باشد.

وی در ادامه افزود: همه بنگاه‌های اقتصادی در استان باید مکلف به داشتن کارت بازرگانی استان هرمزگان باشند.

همتی گفت: همه دستگاه‌های اداری و اجرایی باید موانع فعالان اقتصادی را از میان بردارند و در این راستا از دانشگاه‌ها و فعالان این حوزه مشاوره بگیرند.

وی با بیان اینکه درحال حاضر کشور نفت نمی‌فروشد و با ارز صادراتی اداره می‌شود، اذعان کرد: کارآفرینی در اقتصاد کشور اهمیت دارد و چرخ اقتصاد کشور به دست کارآفرینان می‌چرخد.

استاندار هرمزگان در ادامه افزود: دشمن تصور می‌کند فروپاشی اقتصادی ایران در سه ماه رخ می‌دهد و ما را وادار به مذاکره ‌می‌کند اما نتوانست و تلاش و پشتیبانی بخش خصوصی باعث شد تا در یک جایگاه ثابت قرار بگیریم. کما اینکه این تحریم‌هارا به هر کشوری می‌بستند، مقاومت شما را نداشت و دوام نمی‌آورد.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه از مرگ‌ومیر کسب‌وکارها جلوگیری می‌کند اظهار کرد: با وجود شرایط اقتصادی موجود در کشور، مرگ‌ومیر کسب‌وکار در کشور بسیار کم است و این امر نتیجه تلاش کارآفرینان است.

 

همتی در ادامه گفت: در این شرایط جنگ اقتصادی، نیاز به برگزاری نشست‌ها و همایش‌های بیشتری در حوزه کارآفرینی است تا با استفاده از خرد جمعی از تمام ظرفیت‌ها و امکانات استان هرمزگان بهره ببریم و انتظارات رهبر معظم انقلاب و مردم کشور را برآورده کنیم.

 

نقش مهم نگرش اقتصادی

محمد امیرزاده، نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این همایش به سخنرانی پرداخت.

امیرزاده با بیان اینکه کارآفرینی انواع مختلفی دارد، گفت: کارآفرینی از یک الگوی خاص پیروی می‌کند و کارآفرین برتر کسی‌ است که عاشق مملکت خود باشد، برای آن فداکاری کند و نترسد.

وی در ادامه به موضوع اهمیت نگرش اقتصادی در پیشبرد اهداف کشور پرداخت و تصریح کرد: نگرش‌ها و بینش‌های متفاوت به مقوله اقتصاد باعث از دست رفتن فرصت‌های زیادی در این زمینه می‌شود. مثلا در موضوع مافیای نفتی، سه قرارداد LNG در کشور باطل شد درحالی‌که در قطر ۷۵میلیون LNG  تولید می‌شود اما در ایران این‌طور نیست و این نتیجه نگرش‌های مختلف اقتصادی است.

امیرزاده در پایان با بیان این‌که باید واقعیت‌های موجود در کشور را بپذیریم اضافه کرد: هم‌زمان با انقلاب اسلامی و مهاجرت ایرانیان به کشورهای خارجی، تعدادی از مهاجران افغانستانی به ایران آمدند اما شرایط آن‌ها به‌گونه‌ای است که حتی اجازه دریافت گواهینامه رانندگی را هم در ایران ندارند.

شایان ذکر است که در این همایش مدیرعاملان شرکت‌های کلثوم و کاملیا، هرمز برکه، مواد غذایی خلیج‌فارس و بتن ایرانیان به ارائه دیدگاه‌ها و بیان مشکلات خود در حوزه کارآفرینی و نوآوری پرداختند.

در پایان همایش نیز از کارآفرینان برتر استان هرمزگان تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها