کمانداران هرمزگانی از مشکلات می گویند؛

روزهای طلایی که نقره شد



صبح ساحل، ورزشی _ سال‌هایی که قرار بود سال‌های طلایی کمانداران هرمزگانی باشد، در هزار توی مشکلات، شکلی به خود گرفته که فعالان این رشته ورزشی را از آینده آن در هرمزگان نگران کرده است.

 

 رشته تیراندازی با کمان که در سال 76 توسط علاقه‌مندان به این ورزش در این شهر ساحلی پایه‌گذاری شد، پس از مدتی کوتاه و با تلاش‌ها و پیگیری‌های راه‌اندازان این رشته سبب شد نام هرمزگان را در این حوزه ورزشی در سطح ملی و حتی بین‌اللملی مطرح کند. به گزارش فارس ،پیشرفت‌ها و دستاوردهای حاصله در این بخش ورزشی در برابر هزینه‌های صورت گرفته و همچنین معرفی چندین کماندار مطرح در سطح ملی، به حدی بود که نگاه‌های ورزشی را به سمت این ورزش و سیستم موجود که در آن سال‌های اولیه چیزی جز علاقه‌مندی و پیگیری نبود معطوف کند. این امر سبب شد که باورها در این رشته ورزشی به هرمزگان و استعدادها و جوانان‌های این استان شکلی حرفه‌ای‌تر به خود بگیرد و مسئولان را به این باور برساند که در این رشته سرمایه‌گذاری بیشتری کنند. اما درست در ماه‌ها و سال‌هایی که اغلب کارشناسان برای این ورزش در هرمزگان آینده‌ای طلایی با نسلی پویا را متصور بودند، گویا شرایطی رقم خورده و دست به دست هم داده که بخواهند روزهای خوش تیراندازی با کمان در هرمزگان عمری دراز نداشته باشد، به نحوی که اوضاع این ورزش و به ویژه در رأس مدیریتی آن به حدی وخیم و بحرانی احساس می‌شود، که در اقدامی قابل توجه رئیس فدارسیون تیراندازی با کمان به نوعی از زیرمجموعه خود که همان هیات تیراندازی با کمان استان باشد به شدت انتقاد کرده است.

 

فعالان این رشته ورزشی بر این عقیده‌اند که به دلیل کمبود امکانات در این سال‌ها و همچنین عدم برگزاری دوره‌های آموزشی و استعدادیابی، قهرمانان این رشته تنها به همان نسل طلایی اول محدود و معدود مانده‌اند. گواه این مدعا نیز در واقع این امر است که، در حال حاضر پیکره اصلی و فعالان این ورزش در هرمزگان را همان نفرات قهرمان و دارای عناوینی تشکیل می‌دهند که در بدو راه‌اندازی این رشته و یا در سال‌های ابتدایی به این ورزش وارد شده‌‌ و با تلاش‌های خود نگذاشته‌اند چراغی را که در دهه هفتاد روشن کرده‌اند خاموش بماند.

 

نگرانی‌ها در این بخش در حال حاضر به شکل انتقاداتی تند و گلایه‌ها مشاهده می‌شود که  سعی شده است بخشی از مباحث و مشکلات موجود را از زبان فعلان این بخش و مسئولان مربوطه منتشر شود.

 

 جایگاه حقیقی هرمزگان در تیراندازی با کمان بالاتر از وضعیت کنونی است.

 

علی خواجه فینی معاون هماهنگی امور شهرستان‌های اداره کل ورزش و جوانان هرمزگان و رئیس اداره تربیت بدنی شهرستان بندرعباس در همین راستا با بیان این که رشته تیراندازی با کمان در هرمزگان یکی از رشته‌های خوب و فعال محسوب می‌شده است، اضافه کرد: از تاریخ یک اردی‌بهشت زمین چمن مجموعه حجاب از طرف تربیت بدنی در اختیار ورزشکاران این رشته قرار می‌گیرد. 

 

وی در ادامه همچنین از راه‌اندازی زمین مجموعه هفت تیر در آینده برای تیراندازی با کمان نیز خبر داد و افزود: جایگاه حقیقی تیراندازی با کمان هرمزگان بالاتر از وضعیت کنونی است. خواجه‌فینی در ادامه اظهار امیدواری کرد با ترفیع مشکلات کنونی این رشته یک بار دیگر پویایی خود را در استان باز یابد.

 

 مشکلات، از حرف و گلایه گذشته و به درد تبدیل شده است.

 

معصومه عالی‌پور ملی‌پوش تیم تیراندازی با کمان ایران نیز که به عنوان یکی از نفرات اصلی در راه‌اندازی این رشته در هرمزگان به شمار می‌رود و در حال حاضر نائب رئیس هیات تیراندازی با کمان این استان نیز هست، گفت: مشکلات تیراندازی با کمان در استان از حرف و گلایه گذشته است و به درد تبدیل شده است.

 

 وی افزود: در حالی اوضاع به این وضعیت رسیده است، که حتی از همان روزهای نخست را‌ه‌اندازی این رشته در استان نیز تیراندازان هرمزگانی در هر مسابقه‌ای که شرکت کرده‌اند رتبه آورده‌اند و این نشان از وجود استعدادهای بالقوه در این استان دارد.

 

عالی‌پور تاکید کرد: متاسفانه امکانات موجود چه در بعد فیزیکی و چه در حوزه آموزش‌ها به هیچ وجه جوابگوی نیازها نیست. این ملی‌پوش هرمزگانی با بیان این که، توسعه ورزش تیراندازی علی‌رغم راه‌اندازی نمایندگی هیات در شهرستان‌ها با مشکل روبرو شده است، افزود: در حال حاضر حتی برای تمرین در بندرعباس به عنوان مرکز استان نیز با مشکل روبرو هستیم. وی اضافه کرد: متاسفانه به دلایلی باشگاه‌های خصوصی فعال در این رشته نیز که تعداد آن ها یک یادو باشگاه بیشتر نیست نیز به دلایلی حاضر به همکاری با مجموعه نیستند و به طور جداگانه این ورزش را دنبال می‌کنند.

 

 هیات حتی حق شرکت و ورودی مسابقات را نیز پرداخت نمی‌کند.

 

زینب علی‌زاده که دارای چندین عنوان کشوری در رشته تیراندازی با کمان نیز هست در ادامه گفت: امور این رشته در استان به حدی از هم گسسته است که وجود هیات تیراندازی با کمان احساس نمی‌شود.وی با بیان این که، علاقه‌مندان و ورزشکاران این رشته حتی برای پول شهریه، هزینه ایاب و ذهاب و اعزام به مسابقات و حق ورودی مسابقات نیز با مشکل روبرو هستند، افزود: امکانات موجود در بندرعباس به هیچ وجه جوابگو نیست و در همین راستا من مجبورم با صرف هزینه‌های زیاد برای تمرین و استفاده از امکانات کیش به این جزیره سفر کنم.

 

 نباید طوری رفتار شود که ورزشکار احساس حقارت کند.

 

مریم کریمی دیگر تیرانداز هرمزگانی دارای مدال و عناوین کشوری، نیز افزود: نکته جالب این است که با تمامی مشکلاتی که وجود دارد اما هر زمان که اعلام شده است و فراخوان مسابقات را دریافت کرده‌ایم برای حضور در مسابقات و مطرح کردن نام استان حاضر بوده‌ایم و این نشان از علاقه‌مندی فعالان این رشته ورزشی دارد.

 

وی ادامه داد: وضعیت امکانات موجود و زمین اصلا مناسب و درشان قهرمانان ملی این رشته در استان نیست به نحوی که نور ناکافی و ناهمواری زمین موجود مشکلات عدیده‌ای را در زمان تمرین رقم می‌زند.

 

کریمی اضافه کرد: به دلیل بی‌برنامه‌ بودن هیات نه تنها به موقع از برگزاری مسابقات مطلع نمی‌شویم بلکه بعضا در مسابقاتی که تیم هرمزگان حاضر می‌شود اعضای این تیم حتی لباس متحد‌الشکل نیز ندارند که همه این‌ها مسائلی را به وجود می‌آورد که در شان نام و ورزش هرمزگان نیست. وی یادآور شد: عدم تامین هزینه‌های شرکت در مسابقات نیز از دیگر مواردی است که همواره تیراندازان را در استان آزار داده است و بعضا طوری رفتار می‌شود که مسئولان مربوطه بر روی سر آدم منت هم می‌گذارند.

 

امکان برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی را نداریم

 

اعظم عظیمی مسئول باشگاه تیراندازی هفت تیر و عضو تیم کامپوند نیز در ادامه با بیان این که در تامین فوم برای تمرین با مشکل روبه‌رو هستیم، گفت: در حال حاضر دفتری ثابت برای هیات وجود ندارد و در این راستا هر روز استرس این را داریم که وسائل موجود را کجا قرار دهیم و یا دیگر مکانی برای رختکن در اختیار نداشته باشیم. وی با بیان این که در حال حاضر رشته تیراندازی در هرمزگان از نظر تجهیزات حرفه‌ای و آموزشی در مضیقه قرار دارد، افزود: از نظر فعالیت کمیته‌ها و وضعیت هیات نیز کاملا اوضاع به هم ریخته است به نحوی که احساس می‌شود این تشکیلات سر و سامان درست و حسابی ندارد. عظیمی افزود: به دلیل وجود مشکلات نمی‌توانیم کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی را به درستی برگزار کنیم.

 

 فدارسیون مدت‌هاست که افراد خاصی را به تیم ملی دعوت می‌کند.

 

بهزاد بابایی دیگر تیرانداز هرمزگانی که در کارنامه وی چندین عنوان کشوری دیده و به نوعی در این رشته در هرمزگان دارای کسوت است نیز خطاب به مسئولان فدراسیون با بیان این که مشکلات ورزش تیراندازی را می‌توان در دو بخش کلان و جزئی دید، افزود: در بعد کلان باید گفت که مسئولان فدارسیون باید این حقیقت را قبول کنند که تیم ملی در این سال‌ها متشکل از چندین نفر خاص و ثابت است که در مسابقات ملی و بین‌المللی صدا زده می‌شوند و به عنوان نمایندگان ایران در قالب تیم ملی تیر می‌زنند. وی با بیان این که احساس می‌کند ریشه مشکلات موجود این ورزش در هرمزگان نیز از فدارسیون است، اضافه کرد: در حوزه کمک‌های تجهیزاتی درست است که کمک‌هایی کم به استان رسیده است و مدام بازگو می‌شود اما باید گفت به عنوان نمونه کمان‌های تحویلی به استان اصلا با شرایط آب و هوایی این منطقه سازگاری ندارد به نوعی تعداد معدود کمان‌های اعطایی فدارسیون در همان روزهای اولیه مستهلک شد و این در حالی است که طی لیستی مدام از کمک فدراسیون به استان نام برده می‌شود.

 

به گفته بابایی، تغییرات متعدد مدیریتی در راس ورزش استان نیز از دیگر دلایلی است که تاکنون سبب شده است مشکلات موجود مرتفع نشود. وی در ادامه انتقادات تندی را نیز خطاب به نحوه و نوع فعالیت هیات تیراندازی با کمان هرمزگان مطرح کرد.

 

 فدراسیون دلیلی منطقی برای منطقه‌ بندی‌ها بیاورد.

 

مصطفی امیدی دیگر تیرانداز هرمزگانی در ادامه با بیان این که به دلیل عدم برخورداری هیات تیراندازی با کمان از دفتر ثابت و خطوط ارتباطی، ورزشکاران این رشته برای دریافت فکس از فدراسیون مربوطه نیز با مشکل روبرو هستند، اضافه کرد: مرکزیت و مدیریت منطقه پنج تیراندازی با کمان کشور توسط فدراسیون، به شیراز واگذار شده است، که مسئولان فدراسیون باید دلیلی منطقی و شفاف برای این منطقه بندی بیاوردند.

 

 استعدادیابی‌ها به طور کامل متوقف شده است.

 

مسئول کمیته مسابقات هیات تیراندازی با کمان هرمزگان نیز در ادامه با بیان اینکه بخشی از کمبودهای هیات تیراندازی با کمان، استانی و بخشی دیگر کشوری است و ریشه در مرکز دارد، اضافه کرد: استعدادیابی‌ها به طور کامل برای این رشته در هرمزگان به دلیل کمبود امکانات و برنامه‌ریزی مناسب متوقف شده است.

 

وی ادامه داد: باید مشخص شود که فدراسیون ملاک ارزیابی هیئات‌ها را چه قرار داده است و به چه صورت هیات‌ها را ارزیابی می‌کند تا هیات‌ها نیز بدانند که بر آن ها نظارتی وجود دارد و کارها بهتر پیش برود.

 

 این مسئول افزود: این در حالی است که به عنوان نمونه در استان هرمزگان هیات مربوطه نتوانسته به اهداف مدنظر دست پیدا کند. وی با بیان این که هرمزگان در تیراندازی با کمان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی برای قهرمانی دارد، یادآور شد: قهرمانان ملی این رشته در هرمزگان تربیت‌شدگان در دوره‌های قبلی هستند و به دلیل عدم استعدادیابی در این سال‌ها نتوانسته‌ایم کمان‌داران و تیراندازان مطرح و جدید را معرفی کنیم.

 

مسئول کمیته مسابقات هیات تیراندازی با کمان هرمزگان در ادامه با بیان این که از نظر وضع زمین تمرین برای این رشته، حتی در مرکز استان نیز وضعیت بغرنج است، گفت: عدم وجود اسپانسر برای این رشته که رشته‌ای گران و هزینه‌بر محسوب می‌شود نیز از دیگر مشکلاتی است که پس از خصوصی‌سازی این رشته، ورزشکاران این رشته با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

 

 وی با بیان این که به دلیل عدم حضور تماشاگران در محل‌های برگزاری مسابقات تیراندازی، این ورزش از جمله ورزش‌های هزینه‌بر و بدون بازده محسوب می‌شود، افزود: خصوصی‌سازی در مورد چنین ورزش‌هایی در ایران جواب نمی‌دهد و این ورزش‌ باید همواره زیر چتر حمایتی دولت قرار داشته باشد.

 

گفته‌های فعالان تیراندازی با کمان هرمزگان سبب شد که رئیس فدراسیون این رشته نیز واکنش تندی به فعالیت هیات مربوطه در هرمزگان داشته باشد و همچنین وعده‌هایی را نیز در راستای بهبود وضعیت موجود و حمایت از فعالان این رشته بدهد.

 

 هیات هرمزگان از فرصت‌ها به خوبی استفاده نکرده است.

 

محمدعلی شجاعی که در جمع ورزشکاران و مسئولان هیات تیراندازی با کمان هرمزگان سخن می‌گفت با بیان این که ورزش در کشور ما مشکلات ساختاری دارد، اظهار داشت: پائین‌ترین بودجه در بین دستگاه‌های دولتی را وزارت ورزش دارد و هر چه تلاش می‌شود که مشکلات رفع شود باز هم شاهد وجود مشکلاتی هستیم.

 

رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان ادامه داد: همواره سعی بر این بوده است که هیات‌های ورزشی، بودجه موردنیاز خود را از بخش‌های دیگر تهیه کنند و تنها دل به بودجه‌های اندک و ناچیز وزارت ورزش نبندند. شجاعی با بیان این که طی دیدارش با فعالان ورزش تیراندازی با کمان در هرمزگان به خوبی دریافته است که فعالان و ورزشکاران این بخش با تعصب و حساسیت خاصی برای نام استان خود و توسعه این ورزش تلاش می‌کنند و پیگیر امور هستند، بیان داشت: این که گفته می‌شود ورزشکاران در این استان برای تأمین هزینه خود نیز با مشکلاتی عدیده‌ روبرو هستند، امری ناخوشایند و نازیباست و اوضاع به حدی وخیم است که صدای ورزشکاران این رشته درآمده است.

 

وی در ادامه یادآور شد: به نظر می‌آید، هیات تیراندازی با کمان استان هرمزگان طی 14 ماه گذشته از موقعیت‌ها و فرصت‌ها به درستی استفاده نکرده است. رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان افزود: در حالی این حجم از انتقادات توسط فعالان این رشته در هرمزگان متوجه فدراسیون و مسئولان ورزشی استان و کشور است که تاکنون هیات تیراندازی با کمان این استان و مسئولان آن هیچ مراجعه‌ای در باب انعکاس مشکلات و کمبودها به فدراسیون نداشته‌اند. شجاعی با بیان این که هرمزگان و ورزش آن را بخشی از خانه خود می‌داند و با این استان خو گرفته‌ است، تأکید کرد: از اداره ورزش و جوانان هرمزگان خواسته‌ایم در اسرع وقت نسبت به تأمین یک مکان برای دفتر باشگاه و انبار برای وسایل موجود اقدام کنند.

 

وی گفت: اداره ورزش و جوانان هرمزگان باید در کوتاه‌ترین زمان یک زمین اختصاصی و استاندارد را برای فعالیت ورزشکاران این رشته در اختیار آن ها قرار دهد تا مشکلات موجود در این باب رفع شود.شجاعی یادآور شد: مقرر شده است در راستای احداث زمین موردنیاز در مجموعه حجاب از طرف فدراسیون و اداره ورزش و جوانان هرمزگان مبلغی پرداخت شود تا این زمین نیز برای فعالیت ورزشکاران در اختیار آن ها قرار گیرد.

 

وی در ادامه گلایه‌ها و انتقادات خود از رئیس هیات تیراندازی با کمان هرمزگان، گفت: میزبانی مسابقات کشوری که به هرمزگان پیشنهاد شد، فرصتی مناسب برای این استان بود تا از این طریق با حمایت‌های وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون تیراندازی با کمان نسبت به تجهیز خود به امکانات اقدام کند، اما از این فرصت خوب استقبالی صورت نگرفت.شجاعی اضافه کرد: همچنین نباید از ظرفیت پایگاه‌های قهرمانی تیراندازی با کمان در مدارس غافل ماند، چراکه علاوه بر استعدادیابی به نوعی معلمان را نیز به مربیان تیراندازی با کمان تبدیل می‌کند. وی افزود: هیات و مجموعه تیراندازی با کمان همواره باید ارتباط خود را با سازمان‌هایی همانند شهرداری، بسیج و ناجا را که فدراسیون با آن ها تفاهم‌نامه نیز امضا کرده است، حفظ کند. رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان در ادامه با بیان این که رئیس هیات استان بدون کار مشترک با دیگران نمی‌تواند موفق به پیشبرد امور و برنامه‌ها شود، ابراز کرد: استان هرمزگان پتانسیل‌های خوبی در بخش خصوصی دارد و از رئیس هیات می‌خواهیم که از امکانات و ظرفیت‌ها نهایت استفاده را ببرد. وی در پایان با بیان این که طی این دو سال هیات تیراندازی با کمان هرمزگان در برنامه‌ها و اهداف خود راکد ماند و امور مربوط به این هیات همانند یک جلبک شده است، گفت: هیات باید با قوت و تلاش و همت هرچه بیشتر در رأس این ورزش قرار گیرد و توجهی بیش از پیش به پویاسازی این رشته ورزشی در استان با برگزاری دوره‌های آموزشی و توسعه آن داشته باشد.

 

 با تمام مباحث و تفاسیر مطروحه باید دید که آیا این اعتراض‌ها و انتقادهای گسترده کمان‌داران و تیراندازان هرمزگانی که بی پرده نیز طی روزهای گذشته مطرح شده است، آیا راه به جایی می‌برد یا این که وعده‌های بالاترین مقام تصمیم‌گیرنده این ورزش در کشور نیز همانند سایر وعده‌ها در پستوی زمان رنگ خاک به خود می‌گیرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها