سیلندرهایی که جان شهروندان را تهدید می کند



 صبح ساحل، حوادث _ در لابه لای خبرهای روزنامه ها که روزانه جستجو می کنیم، خبری که دایم صفحات حوادث روزنامه ها را به خود اختصاص می دهد انفجار کپسول های غیراستاندارد درخانه های شهروندان است.

 

خبری که هشداری برای مسوولان است تا از این موضوع به راحتی نگذرند. متاسفانه دربیشتر استان های کشور استفاده از کپسول گاز مایع رایج است و استان هرمزگان نیز ازاین قاعده مستثنی نیست. یک سیلندر گار اگر براثر ایجاد شکاف یا‌ آسیب دیدگی منفجر شود، این انبساط حجمی دوبرابر شده وهمانند یک بمب ساعتی می‌تواند واقعه ناگوار و جبران ناپذیری را برای محیط پیرامون رقم بزند. کپسول های گاز مایع علاوه بر این که همچنان مصرف زیادی در زندگی روزمره مردم اغلب شهرهاو روستا دارند به همان اندازه نیز به عنوان کانون های پرخطر محسوب می شوند، چرا که درصورت بروز هر بی احتیاطی هر لحظه امکان انفجارهای مهیب وجود دارد. در شهر بندرعباس به عنوان مرکز اقتصادی ترین استان کشور، جایگاهی برای شارژ وپرکردن سیلندرهای پیک نیکی وجود ندارد.

 

درگذشته دراین شهر شارژ این نوع کپسول از طریق یکی، دوشرکت معتبر انجام می شد ومردم نیز نگرانی نداشتند چرا که دراین سیلندرها مقدار معینی گاز با وزن مشخص و فشار معین تزریق می شد و استاندارد بود. اما اکنون درهیچ نقطه ای از شهر، مرکزی استاندارد برای پرکردن پیک نیک وجود ندارد و این موضوع از انحصار و استاندارد خارج شده است. به همین دلیل درهر خانه ای درکنار هر خیابانی، درهر کوچه  و پس کوچه های شهر محل هایی برای پرکردن گازهای پیک نیک و سایرسیلندرها به چشم می خورد. این درحالی است که به گفته کارشناسان، هریک از این اماکن به دلیل فعالیت کاملاً غیر استاندارد هرلحظه احتمال انفجار وجود دارد. حال در نظر بگیریم ده‌ها وشاید صدها عدد از انواع سیلندرهای گاز مایع درمحیطی غیر استاندارد وگرم درکنار هم باشندوبه دلیل حادثه ای که قابل پیش بینی نیست، انفجاری رخ دهد، آن وقت نه می توان ابعاد حادثه را پیش بینی کرد و نه تعداد مجروحان وکشته ها را.

 

مردم مجبورند بدلیل نبود جایگاه پرکنی پیک نیک درمحدوده شهری، نیاز خود را با مراجعه به منازلی که این کار را انجام می دهند، برآورده کنند، گرچه می دانندکه محیط و فضا، ایمن نیست اما مجبورند با اختصاص جایگاهی برای ارایه این خدمات درشهر بندرعباس،‌مردم دیگر رغبتی برای استفاده از پیک نیک های غیر استاندارد، نخواهند داشت و  ایمنی وسلامت آنها نیز تهدید نخواهد شد. اگر نگهداری ،توزیع و خرید وفروش سیلندرهای گاز مایع(پیک نیک) براساس معیارها و موازین ایمنی و استانداردها باشد، به طور یقین کمتر شاهد حوادث مرگبار خواهیم بود.

 

مسوولان! باایجاد جایگاه‌های شارژ گاز پیک نیک درسطح شهر بندرعباس از بروز حوادث جلوگیری کنید.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها