کرونا و تعطیلی بخش گردشگری هرمزگان



درحال حاضر شرایط به گونه است که ویروس کرونا در استان هرمزگان ظرف یک هفته اخیر سیر صعودی به خود گرفته و مسوولان براین باورند عامل انتشار این بیماری می تواند مسافرت و رفت وآمدها بویژه در مناطق شلوغ  ازجمله محیط های گردشگری باشد لذا تعطیلی این اماکن  را در دستور کار خود قرار داده اند.

هرمزگان دراین فصل شاهد حضور گردشگران زیادی از استانهای مختلف کشور بوده ولی امسال بدلیل شیوع بیماری کرونا علاوه براینکه به شدت کاهش یافته ، به درخواست ستاد مبارزه با کرونا اماکن گردشگری هیچ گونه خدماتی به مسافران ندهند تا این بیماری کنترل شود.

بواسطه همین رفت وآمدها در محیط های بزرگ و حتی خانواده زمینه را برای انتشار این ویروس فراهم کرده و برخی از خانواده ها خواسته و ناخواسته هنوز ازاقدام خویشان خود که از شهرستان آمده استقبال می کنند که به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از هشت مورد کرونای قطعی شش مورد آن ناشی از سرایت فرد به فرد و فامیلی بوده است.

 هنوز برخی افراد در بوستان خیلج فارس به عنوان مسافر چادر زده و همچنان این رفت وآمدها به بندرعباس مرکز استان به عنوان یکی از کانون های ابتلا وجود دارد و گدایان هم سر چهار راهها به گدایی خود ادامه می دهند و این بار بچه های خردسال به جای زنان کنار خودروها حاضرند.

ارایه خدمات به گردشگران در هرمزگان ممنوع شد

استاندار هرمزگان اعلام کرد: بنا به درخواست دانشگاه علوم پزشکی استان برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا ، گردشگر در هرمزگان پذیرفته نمی شود و تا اطلاع ثانوی به گردشگران در استان، خدمات ارائه نخواهد شد.

فریدون همتی اظهار داشت: از مردم خواستاریم برای حفظ سلامت خود و دیگران، از انجام سفر و ترددهای درون و برون استانی غیرضروری به طور جدی پرهیز کنند.

وی ادامه داد: از مردم هرمزگان می‌خواهیم تا به استان هایی که این ویروس در آنها آلودگی بیشتری دارد، مسافرت نکنند تا دامنه آلودگی این ویروس کاهش یابد.

تعطیلی فعالیت های تاسیسات گردشگری در هرمزگان 

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان هم در این خصوص ابراز داشت: با توجه به انتشار ویروس کرونا، این اداره کل تصمیم‌ها درخصوص نوروز ۱۳۹۹ را از سه مرجع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پروتکل های ابلاغی وزارت بهداشت و ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا دنبال می کند.

رضا برومند افزود: درحال حاضر ستاد اجرایی خدمات سفر در ستاد مقابله با بیماری کرونا ادغام شده و مسوولان کمیته‌های عضو این ستاد در کمیته مدیریت بیماری کرونا عضویت دارند و درحال حاضر هم برنامه حضور گردشگران از طریق دفاتر خدمات مسافرتی و تورها لغو شده و درعمل برنامه ورود گردشگر به استان هرمزگان وجود ندارد.

دبیر ستاد خدمات اجرایی سفر هرمزگان اشاره کرد:همچنین فعالیت‌ها و برنامه‌های گروهی در تاسیسات گردشگری و موزه‌های این استان از هفته اول شیوع بیماری کرونا تعطیل شده و هیچ گونه فعالیتی در آنها وجود ندارد.

هیچ خدماتی به گردشگران داده نمی‌شود

برومند گفت: درحال حاضر هیچ گونه خدماتی در استان به گردشگران داده نمی‌شود و تمامی فعالیت‌های مربوط به گردشگران تعطیل شده و تنها هتل های استان دایر هستند.

وی افزود: منتظر دستورکار مراجع سه گانه به عنوان مرجع تصمیم گیری در خصوص هتل‌ها هستیم و بر اساس آن عمل خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان خاطر نشان کرد: هتل ها با رویکرد دادن خدمات آموزشی و بهداشتی درحال خدمات دهی هستند اما هر زمان که لازم باشد و تصمیمی در مراجع سه گانه گرفته شود، تعطیلی هتل‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد.

مردم برنامه‌های خود را به کاشی فروشی ها منتقل کرده بودند

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در خصوص لغو برنامه ها در تاسیسات گردشگری گفت: زمانی که فعالیت ها تعطیل می‌شوند انتظار داریم مردم حمایت کرده و برنامه‌های خود را در مکان های دیگر برگزار نکنند.

وی اشاره کرد: جای تأسف دارد که پس از لغو برنامه تالارها، مردم برنامه‌های خود را به باغ‌ها و حتی کاشی فروشی‌ها و موزاییک فروشی‌ها منتقل کردند.

برومند افزود:این مکان‌ها وضعیت بهداشتی بهتری نسبت به تالارهای پذیرایی ندارند و انتظار می‌رود مردم در مدتی که بیماری کرونا در کشور شیوع دارد رعایت کنند تا سلامت شان حفظ شود.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگریی هرمزگان، مردم نهایت همکاری را داشته باشند تا با عبور از این بحران، برنامه‌های مختلف در حوزه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با جدیت بیشتر دنبال شود.

 تب کرونا در هرمزگان رو به بالا

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت:با افزایش شمار مبتلایان به کرونا در استان هرمزگان به ۲۷ مورد، روند ابتلا به این ویروس ناشناخته در این استان روی مدار صعود قرار گرفت.

به گزارش صبح ساحل، دکتر حسین فرشیدی افزود: تا به این لحظه ۴۵۷ بیمار با مشکل حاد تنفسی در بیمارستان های استان بستری شدند که از این شمار ۲۱۸ نفر مشکوک به کرونا بودند.

وی بیان داشت: از مجموع افراد مشکوک، تست کرونای ۲۷ نفر مثبت بوده شامل ۱۱نفر بندرعباس، ۶ نفر قشم، ۳ نفر کیش، ۲ نفر پارسیان و رودان، بندرلنگه، جاسک، حاجی آباد و بستک هریک یک نفر است.

وی خاطرنشان کرد: ظهر روز جمعه آمار مبتلایان به کرونا در هرمزگان ۱۹ نفر بود که از ظهر تا  جمعه شب ۸ نفر به این آمار اضافه شده است.

فرشیدی تصریح کرد: از هفت نفر اضافه شده یک نفر از استان های شمالی است که شش نفر با وی در تماس بودند و مبتلا به کرونا شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص وضعیت بیماران بدحال گفت: از شمار مبتلایان به کرونا در استان ، هشت نفر بستری هستند که حال یک نفر از آنها وخیم است و وضعیت سه مورد از افراد مشکوک نیز وخیم گزارش شده است.

فرشیدی یکی از مهمترین نیازهای فعلی استان را مشخص کردن فضا برای قرنطینه افراد مشکوک در بازه زمانی سه تا شش روز عنوان کرد و گفت: باید این روند ابتلا به کرونا را جدی بگیریم و با رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه خانگی بتوانیم از این بحران عبور کنیم.

به دنبال شیوع ویروس کرونا و طبق تصمیم ستاد مدیریت مبارزه با کرونا در هرمزگان، تا اطلاع ثانوی ورود گردشگر به این استان ممنوع اعلام شده است.

کرونا مانند سایر ویروس‌های تنفسی است که در افراد دارای نقص ایمنی مانند بیماران دیابتی، دیالیزی و دارای بیماری‌های خود ایمنی می‌تواند خطرناک باشد و مرگ‌ و میر آن تاکنون حدود سه درصد گزارش شده است.

این ویروس که از شهر ووهان چین شیوع یافته یک ویروس ناشناخته است و تنها راه مقابله با آن رعایت بهداشت فردی و حاضر نشدن در اجتماعات و محافل عمومی است.

سازمان جهانی بهداشت می گوید حدود ۸۰ درصد از افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند علائم خفیفی دارند در حالیکه حدود ۶ درصد آنها دچار علائم جدی نظیر التهابی که در سراسر ریه گسترش می یابد، می شوند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها