راه حل توازن جمعیتی کویت؛ جمعیت کارگرانش را ۷۰ درصد کاهش می دهد



از جمعیت تقریبا ۴ میلیون و هشتصد هزار نفری کویت، ۳ میلیون و سیصد هزار نفرشان خارجی و مابقی کویتی هستند.

به گزارش صبح ساحل، دولت کویت تصمیم گرفته است جمعیت مهاجران خود را به طرز قابل توجهی کاهش دهد.خبرگزاری رسمی کویت (کونا) روز جمعه گزارش داد دولت کویت امیدوار است بتواند نسبت مهاجران حاضر در این کشور را از هفتاد درصد کنونی به سی درصد جمعیت برساند. شیخ صباح خالد الحمد الصباح نخست وزیر کویت حل مشکل عدم توازن جمعیتی این کشور را چالشی بزرگ برای دولت دانسته است.

همانند دیگر کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس مثل امارات عربی متحده یا قطر، درصد بالایی از جمعیت کویت را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند که بیشتر آن‌ها کارگران کشور‌های منطقه خاورمیانه یا آسیا هستند.نخست وزیر کویت اعلام کرد وضعیت مطلوب برای کویت این است که هفتاد درصد جمعیت آن از کویتی‌ها و سی درصد آن از غیرکویتی‌ها تشکیل شده باشد.

به گفته نخست وزیر کویت، از جمعیت تقریبا چهار میلیون و هشتصد هزار نفری این کشور عربی، بیش از یک میلیون و چهارصد هزار نفرشان کویتی و نزدیک به سه میلیون و سیصد هزار نفرشان خارجی هستند. به عبارت دیگر حدود هفتاد درصد کل جمعیت کویت را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند. نخست وزیر کویت که در نشستی با مسئولان مطبوعات کشورش سخن می‌گفت، تاکید کرد با توجه به شرایط فعلی جمعیت کویت، دولت برای حل معضل عدم توازن جمعیت کشور با چالش بزرگی مواجه است.

نخست وزیر کویت درباره جزییات اصلاحاتی که باید در وضعیت جمعیتی این کشور ایجاد شود، چیزی نگفت، اما تصریح کرد که این اصلاحات به شکل مرحله‌ای انجام خواهد شد. وی در عین حال از کارگران خارجی که در همه بخش‌های حیاتی اقتصاد کویت مشغول کار هستند، قدردانی کرد و گفت ما برای پر کردن مشاغل در همه بخش‌ها و زمینه‌ها روی مردان و زنان کویتی حساب می‌کنیم.کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس که اقتصادشان به شدت به بخش انرژی وابسته است، از کاهش شدید بهای نفت در سال‌های اخیر به شدت متضرر شده اند و همین مسئله آن‌ها را وادار کرده است سیاست‌هایی در جهت اشتغال آفرینی برای اتباع خودشان در پیش گیرند.

 تشدید کاهش بهای نفت در ماه‌های اخیر به علت کندشدن فعالیت‌های اقتصادی در دوره بحران کرونا و همچنین جنگ نفت میان ریاض و مسکو، وضعیت کشور‌های صادرکننده نفت را بدتر کرده است.هفته گذشته شرکت هواپیمایی کویت (کویت ایرویز) اعلام کرد به علت مشکلات مالی بزرگ ناشی از پیامد‌های بحران کرونا، یک هزار و پانصد تن از کارگران خارجی خود (بیست و پنج درصد از پرسنل خارجی این شرکت) را اخراج می‌کند.

وضعیت مهاجران خارجی مقیم کویت و دیگر کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس مسئله‌ای است که همواره درباره آن بحث می‌شود. ماه گذشته یک هنرپیشه زن معروف کویتی با درخواست خود مبنی بر اخراج همه مهاجران خارجی از این کشور به منظور اختصاص همه تخت‌های بیمارستان‌ها به کویتی ها، جنجال به پا کرد.
منبع:قطره
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها