بازار داغ آش وحلیم، مجوز بهداشتی یا غیر بهداشتی



صبح ساحل، اجتماعی _ ماه رمضان ویژگی های خاص خودش را دارد. حال وهوایی که این ماه دارد در دیگر ماه ها دیده نمی شود. کاهش ساعات کاری ادارات و سازمان ها حضور گسترده مردم در مساجد برای برپایی نماز جماعت و قرائت قرآن کاهش جرم و جنایت و خیلی دیگر از آثار معنوی. این ماه خدابه همراه دارد ،بازار فروش شیرینی و آش و حلیم و.... نیز پررونق وبسیار داغ است. کافی است شما بعدازظهر وچندساعت مانده به زمان افطار به یکی از خیابانهای شهر سربزنید قدم به قدم بساط فروش آش وحلیم پهن شده و خلق الله نیز دوان دوان بسوی این مغازه ها روانند. بسیاری از فروشندگان بدشان نمی آید درماه مبارک رمضان، برای کسب سود بیشتر، آش وحلیم را هم درکنار مواد دیگر غذایی عرضه کنند. درگوشه  وکنار شهر، از هر مسیری که رد می شوی پارچه نوشته ای، چشمان شما را بسوی خود جلب می کند. آش، حلیم، آش سنتی ، حلیم بادمجان و... موجود است. برخی دیگر تنها با یک دیگ و یک چهار پایه اقدام به فروش آش وحلیم می کنند.

 

این درحالی است که بیشتر آنها برای فروش و توزیع این محصولات مورد علاقه روزه داران، هیچ مجوزی ندارند. متاسفانه هر سال با آغاز ماه مبارک رمضان، هرکسی، مغازه ای دارد، بدون توجه به رسته اش، اقدام به فروش حلیم و آش می کند. این حرکت یعنی بازی با جان و سلامت مردم. جدا از مغازه ها، بساط آش وحلیم فروشی در کوچه، پس کوچه و معابر هم پررونق است. خیلی از مردم و دستفروشان ترجیح می دهند دراین ماه، تغییر شغل داده و وارد بازار آش وحلیم فروشی شوند. غذاهایی که مشخص نیست چگونه پخته می شوند و هیچ تضمینی هم برای سلامت آنها نیست.

 

امروز به جایی رسیده ایم که به سلامت دیگران هیچ اهمیتی نمی دهیم و آن را ارزان می فروشیم. مردم علاقمند هستندکه آش و حلیم را از مراکز مجاز خریداری کنند، اما نمی دانندکه آیا مجوز بهداشت دارند یا خیر. تداخل صنفی نیز دراین آشفته بازار بسیار دیده می شود.

 

مردم وقت و حوصله آن را ندارند که از هر صنفی و مغازه داری بدنبال رویت مجوز صادر شده از سوی مرکز بهداشت و اتحادیه صنفی مربوطه باشند. دراین شرایط موضوع نظارت شدیدتر براین بازار پررونق، بیشتر احساس می شود. البته این داستان به امسال و پارسال برنمی گردد. بلکه سال هاست که با فرا رسیدن ماه رمضان، عده ای بدون مجوز، این کار را انجام می دهند.نظارت برعرضه این محصولات، نباید همراه با اغماض باشد. بهداشت باید این مراکز را تحت کنترل درآورد وهدفش هم یک چیز باشد، تامین سلامت مردم وبرخورد با تهدید کنندگان سلامت وجان شهروندان بندرعباس. مصرف آش و حلیم آلوده می تواند بیماری های میکروبی، روده ای، اسهال ومسمومیت های حاد غذایی را برای مصرف کننده که همان مردم روزه دار هستند بدنبال داشته باشد. نکته دیگر یکسان نبودن قیمت آش و حلیم های عرضه شده در سطح شهر بندرعباس است. قیمت‌ها بسیار متفاوت است.درکنار تفاوت قیمت‌ها، کیفیت ها نیز در مراکز عرضه آش وحلیم ، با یکدیگر یکی نیست. بسیاری از محصولات درمراکز فروش آش و حلیم، محصولاتی بی کیفیت است که از ارزش غذایی بسیارپایینی برخوردار است. حتی بازار زولبیا و بامیه نیز در ایام  ماه رمضان داغ داغ است. بهداشت شهرستان بندرعباس نیز باید نظارت براین مراکز را شدیدتر کند و اتحادیه مربوطه نیز قیمت‌ها را کنترل و جلو افزایش آن را بگیرد.امیدواریم اظهارات بازپرس ویژه استاندار هرمزگان که گفته:بازرسی از واحدهای صنفی افزایش می یابد درحد حرف وشعار باقی نماند

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها