نگاهی به زندگی سردارِ شهید «قاسم سلیمانی»، چهره بین‌المللی مقاومت

یادواره قهرمانِ ملی



«قاسم سلیمانی یعنی ایران، سوریه، لبنان، افغانستان؛ قاسم سلیمانی یعنی کل امت». این عبارتی است که «سیدحسن نصرالله»، دبیرکل جنبش «حزب‌الله لبنان» در سخنرانی‌اش دو روز بعد از ترور حاج قاسم سلیمانی در وصف او گفت. توصیفی که به خوبی علت توجه ویژه جامعه جهانی به خبر ترور سردار سلیمانی را روشن‌ می‌کند. با گذشت یک سال از این اتفاق ناگوار، نام حاج قاسم سلیمانی از یادها نرفته‌است‌ و هم‌چنان در صدر اخبار ایران و جهان قرار دارد. اخباری که حکایت از فقدان شخصیتی مهم و تاثیرگذار در عرصه جهانی را دارد. در ادامه نگاهی به زندگی این شهیدِ زنده می‌اندازیم.


روز عروج
روز سیزدهم دی‌ماه در تقویم ایران برای مردم تداعی‌کننده اتفاق ناگواری است. روزی که یک خبر کوتاه، بسیاری از مردم جهان را شوکه کرد. خبر این بود: «سرلشکر قاسم سلیمانی به شهادت رسید». بامداد روز جمعه 13 دی‌ماه 98 خبرهایی مبنی بر حمله راکتی در نزدیکی فرودگاه بغداد منتشر شد. از لحظه انتشار این خبر، همه امیدوار بودند که خبر شهادت سردار سلیمانی شایعه باشد. بعد از ساعاتی پر التهاب اما در نهایتِ بهت و حیرت، این خبر تایید شد. جریان از این قرار بود که دو خودروی حامل سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس از فرودگاه بغداد به شهر، هدف حملات موشکی نیروهای آمریکایی قرار گرفتند. بر اساس اعلامیه نیروی قدس سپاه پاسداران، این حمله در مجموع 10 نفر را به شهادت رساند. در پی این ترور ناجوانمردانه، وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ترامپ دستور ترور این سردار ایرانی را صادر کرده‌است. در این بیانیه‌ ادعا شده‌بود که این مقام ارشد ایرانی قصد حمله به دیپلمات‌های آمریکایی و دیگر نیروهای نظامی منطقه را داشته‌است. در ایران اما سوگواری‌ها برای این اتفاق با خشمی درآمیخته‌بود که شعار این خشم هنوز هم به گوش بسیاری آشناست: «انتقام سخت».

انتقام سخت از جنایتکاران
مقام معظم رهبری پس از این اتفاق در پیامی شهادت سردار سلیمانی و همراهان ایشان را تبریک و تسلیت گفتند و سه روز عزای عمومی اعلام کردند. در بخشی از این پیام آمده‌بود: «انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون سردار سلیمانی و دیگر شهدای این اتفاق آلودند». از نظر مقام معظم رهبری، شهید سلیمانی چهره بین‌المللی مقاومت است و ایشان را نمونه برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی (ره) می‌دانند. شهید سلیمانی بخشی از عمر خود را برای دفاع از مردم ایران در جنگ تحمیلی صدام سپری کردند. پس از سقوط رژیم بعثی عراق هم از جبهه مقاومت کنار نرفتند و در لبنان، فلسطین، عراق و یمن به دفاع از مردم پرداختند. این شهید بزرگ همواره برای آزادی مردم منطقه از سلطه آمریکا و اسرائیل تلاش کردند. سرانجام نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با توجه به فرمان مقام معظم رهبری و خواست مردم ایران، انتقام سختی از آمریکایی‌ها گرفت. پس از خاکسپاری پیکر پاک این شهید در کرمان، با پرتاب موشک‌های زمین به زمین، دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق هدف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت. گفته می‌شود این حمله علیه دو پایگاه «عین الاسد» واقع در غرب عراق و «اربیل» صورت گرفته‌است. وزارت دفاع آمریکا گفته‌بود که در این حمله بیش از 12 موشک بالستیک شلیک شده‌است.

آتش جنگ آمریکا
شهادت سردار سلیمانی از منظر حقوق بین‌المللی، مصداق تروریسم دولتی بود. سردار سلیمانی بارها از سوی نهادهای امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی تهدید به ترور شده‌بود. رییس جمهور آمریکا بر خلاف شعارهای خود که مدعی قانون‌مداری و دموکراسی در جهان بود، سیاستی را در پیش گرفت که آتش جنگ را برافروخت. این اقدام آمریکا نشان می‌داد که مقامات این کشور تمایلی به مذاکره و حل مشکلات با ایران ندارند. در شرایطی که آمریکا همواره سعی می‌کند ملت ایران را دچار یاس و ناامیدی کند اما ملت ایران با آگاهی، بیداری و نگاهی هوشمندانه به وقایع بین‌المللی دارند. آن‌ها می‌دانند که ادامه مبارزه با آمریکا باعث تلخکامی جنایتکاران خواهند شد. از همین روی، مقامات مختلف ایران نیز هم‌صدا با مردم و به‌دنبال سخنان رهبر انقلاب بر انتقام سخت تاکید کردند. در این بین واکنش‌های متعددی به حمله موشکی ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق مطرح شد. وزیر امور خارجه کشور اما درباره این انتقام سخت گفت: «ایران مطابق با بند 51 منشور ملل متحد، اقدامات مناسبی در دفاع از خود انجام داد و پایگاهی را که از آن حمله بزدلانه علیه شهروندان و مقام‌های ارشد ما انجام شده‌بود، هدف قرار داد. ما به دنبال تنش شدید و جنگ نیستیم، اما از خودمان در برابر هر تهاجمی دفاع می‌کنیم».

حفظ امنیت منطقه
طرح «خاورمیانه بزرگ» با برنامه‌ریزی آمریکا و رژیم صهیونیستی و همکاری برخی کشورهای اروپایی و رژیم سعودی عربستان بنا داشت تا سوریه و عراق را به کشورهای کوچک‌تر تجزیه شوند. سردار قاسم سلیمانی و نیروی قدس اما سد راه این قدرت‌ها شدند و نقشه‌های‌شان را نقش بر آب کردند. سردار سلیمانی بین دوستان و دشمنان خود به عنوان مغز متفکری ارزیابی می‌شد که نفوذ ایران در عراق، سوریه و فراتر از آن را گسترش می‌داد. با ظهور داعش در سوریه، شهرها و روستاهای این کشور به جز دمشق به عنوان پایتخت و مناطق دیگر یکی پس از دیگری سقوط می‌کرد و به کنترل داعش در می‌آمد. در یک مقطع زمانی حتی نیمی از سوریه زیر سلطه داعش بود. پس از چندی علاوه‌بر دمشق، اربیل و بغداد نیز در معرض تصرفات و کشتارهای وحشیانه و بی‌وقفه داعش قرار گرفتند. سازماندهی گروه‌های مقاومت در منطقه از سوی سردار سلیمانی باعث تضعیف گروه‌های تروریستی و در نتیجه تضعیف حامیان این گروه‌ها نظیر ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی شد. امروزه محور مقاومت از لبنان، عراق، سوریه، افغانستان و فلسطین تا یمن را در برگرفته‌است و آماده مبارزه با جریان ضد مقاومت است. معاون سیاسی دبیر کل حزب‌الله، نقش شهید حاج قاسم سلیمانی را در جنگ 33 روزه لبنان اساسی خواند و گفت: «سردار جنگ را از درون میدان و از داخل لبنان دنبال می‌کرد». رییس انجمن «تصوف اسلامی» هم نقش شهید سلیمانی را در آزادسازی خاک عراق از لوث برجسته خوانده بود.

پرچم‌دار نابودی داعش
سردار سلیمانی نماد مبارزه با استکبار جهانی بود. چه آن زمان که در جبهه‌های جنگ تحمیلی صدام می‌جنگید و چه زمانی که پایان سیطره داعش بر سرزمین‌های اسلامی را اعلام کرد. وعده سردار برای نابودی داعش در عملیات آزادسازی «ابوکمال» سوریه، آخرین شهر تحت اشغال داعش در سوریه و عراق محقق شد و پایان کاملی بر سال جنایات داعش در منطقه بود. نابودی داعش در واقع هدیه سردار به جهانیان بود. چنانچه فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره این موضوع می‌گوید: «سردار شهید سلیمانی نقش محوری در نابودی داعش ایفا کرد و منحصرا پرچم‌دار نابودی داعش در منطقه و حتی جهان بود». ائتلاف الفتح عراق هم اخیرا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که عراقی‌ها هیچ‌گاه نقش سردار سلیمانی در نابودی داعش را فراموش نمی‌کنند. نقش سردار سلیمانی در نابودی داعش چیزی نبود که دشمن بتواند آن را انکار کند. سردار سلیمانی و شخصیت ایشان از مدت‌ها پیش از ظهور داعش موضوع تحلیل رسانه‌های آمریکایی و غربی بود. با این حال دشمنان سردار از نقش‌آفرینی او در مقابله با تروریست‌های دست‌ساخته خود دل خوشی نداشتند. آن‌ها داعش را به وجود نیاورده‌بودند که افتخار نابوده‌اش نصیب سردار ایرانی باشد. دشمن نادان گمان می‌کرد با کشتن سردار سلیمانی می‌تواند مکتب و راه او را به فراموشی بسپارد اما حالا با گذشت یک سال از عروج حاج قاسم سلیمانی، یاد و خاطر او زنده‌تر از همیشه در ذهن مردم ایران و جهان جاری است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها