ورود مسافر از 20 اسفندماه در هرمزگان ممنوع می‌شود



نوروز 1400 در راه است  و  16 روز دیگر سال 1399 به پایان خواهد رسید.  این در حالی است که در این  روزهای باقی مانده حال و هوای ما آدمها از دست مهمان ناخوانده‌ای خوب نیست، مهمانی که بیش از یک سال است در این کره خاکی سایه افکنده و گویا فعلا قصد رفتن ندارد. مهمانی که  زندگی مان را  به نوعی تغییر داده و نگذاشته با خیال راحت مانند گذشته  در جشن ها و مهمانی ها و عزاداری ها شرکت کنیم. هر چند  در این اوضاع بد کرونایی،  کسانی علیرغم هشدارهای کارشناسان و متخصصان حوزه بهداشت وبا علم  شیوع کرونا هم سفر رفتند و هم مهمانی. یکسال گذشته است  و موج چهارم کرونا در راه . عده ای از افراد جامعه گویا هنوز کرونا را باور نکردند و خود را تافته جدا بافته می دانند می گویند: "ما کرونا نمی گیریم" .اکثر این افراد شال و کلاه کردند و بار سفر را بستند و آماده عید نوروز هستند...

به نوشته روزنامه صبح ساحل، یک هفته دیگر سفر به  هرمزگان ممنوع خواهد شد ودر ایام عید این استان  برای سلامتی شهروندانش میزبان نخواهد پذیرفت. به گفته  علی رئوفی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان از چهارشنبه 20 اسفندماه  مبادی ورودی استان بر روی مسافران نوروزی بسته می شود.  البته  ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت  در دوشنبه گذشته تاکید کرد که سفر به مناطق مسافرپذیر در ایام نوروز  در استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان ممنوع است ،با توجه به وضعیت کرونا سفر نوروزی با خودروهای شخصی نیز ممنوع  وبرای سفر با قطار و هواپیما فعلاً ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمی نگرفته است ، این امر بستگی به وضعیت بیماری و شدت شیوع ویروس انگلیسی دارد که می‌تواند این تصمیمات را دستخوش تغییر کند. فائقه اتابک معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان نیز در 5 اسفندماه جاری بیان داشته که طرح سفرهای ایمن و مسوولانه در جهت ساماندهی و نظارت بر سفرها و تورها و جلوگیری از سفرهای غیر مجاز در زمان کرونا مصوب شده و مشروط به بهبود شرایط کرونایی در کشور است.

 

 اجرای قاطعانه طرح ها

امیدواریم این طرح ها که مسوولان قول آن را داده اند با قاطعیت، به  اجرا در آید چرا که  شاهد افزایش مبتلایان به کرونا و شیوع کرونای انگلیسی در کشور هستیم از طرفی کرونای انگلیسی تاکنون بیش از ۱۸ استان به خصوص هرمزگان را درگیر کرده است و این افزایش موارد ابتلا به کرونای انگلیسی و سرعت بالای انتشار زنگ خطری است برای استان مهاجرپذیری مانند هرمزگان. برای نمونه می توان گفت در طی یک هفته اخیر جواب تست کرونای جهش یافته انگلیسی 27 نفر درسلخ قشم مثبت بوده است که همگی  هندی هستند ودارای شغل  دریانوردی و ماهی‌گیری.هر چند بعد از این اتفاق چند روزی اسکله سلخ قرنطینه شد و در حال حاضر خروج لنج‌های صیادی از روستای سَلَخ منوط به ارائه پاسخ منفی آزمایش کرونا فراهم شده است.

  ورود خودروهای پلاک غیر بومی

روزانه شاهد ورود خودروهای پلاک غیر بومی  به استان هستیم  که در مسیرهای ورودی استان بدون محدودیت ، خود را به سطح شهر می رسانند در حالی که فریدون همتی  استاندار هرمزگان مدتی قبل  ورود خودروها با پلاک غیر بومی به ویژه پلاک خوزستان را به هرمزگان ممنوع و  قشم و کیش  بندرعباس  کاملا ممنوع اعلام کرد . وی از عدم خدمات به خودروهای پلاک غیر بومی در  بنادر پل و چارک که خودروها را انتقال می دادند خبر داد که خودروها   ناچار به بر گشتن هستند   اما بر اساس شواهد،  این گفته استاندار  ومصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا اجرایی نشده  وخودروها با پلاک غیر بومی بدون محدودیت وارد شهر می شوند. رئوفی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان نیز تاکید کرد که بر اساس گزارش روزانه فرمانداری‌ها، هم‌اکنون در مسیرهای ورودی شهر‌های حاجی‌آباد، پارسیان و بندرخمیر محدودیت ورود خودروهای پلاک غیربومی در حال اجرا است، اما این محدودیت‌ها به صورت «اقناعی» است و بسیاری از خودروها برگرداننده می‌شوند.ایرج حیدری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان در جلسه ستاد استانی کرونا  بر تداوم کنترل تردد ها در مبادی ورودی استان تاکید کرد که  از ظرفیت دستگاه قضایی برای تحقق این مهم بهره گرفته شود واز ورود خودروهای مناطق قرمز کشور به هرمزگان به صورت جدی جلوگیری شود. همچنین وی از ممنوعیت پذیرش میهمان توسط کلیه دستگاه های در مهمانسرای دستگاه  خبر داد و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد خواهد شد.

  توقیف 12 فروند شناور غیر مجاز 

در این مدت خدمه قایق های غیر مجاز در گردش کووید نقش بسیاری داشتند. با افزایش مبتلایان به این  بیماری،تست  کرونا مسافرانی  که به جزایرقشم و هرمز تردد دارند به جز دانشجویان و جزایر نشینان ،در بندر شهید حقانی بندرعباس الزامی شد. عده ای از این مسافران  جهت  دور زدن این طرح با قایق های غیر مجاز  خود را به مقصد می رسانند که شاید عامل شیوع این ویروس هستند . این قایق ها از ساحل سورو، خونسرخ و ... هر نفر را با هزینه  ۵۰  تا ۷۰ هزار تومان جابجا می کنند. روز به روز نیز بر شمار قایق‌های غیرمجازی که بدین شیوه مشغول فعالیت هستند، افزوده می‌شود و به نقل از شاهدان برخی دیگر از مسافران قشم نیز بلافاصله پس از پیاده شدن از قطار در ایستگاه راه آهن بندرعباس اقدام به کرایه اتوبوس کرده و راهی قشم می‌شوند و خود را در قالب تور مسافری جا می‌زنند.فرماندار شهرستان بندرعباس چند روز قبل در این مورد واکنش نشان داد و دریابانی را  موظف به برخورد با شناورهای متخلف در جابجایی مسافر کرد.به گفته سرهنگ عبدالله لشکری جانشین فرماندهی مرزبانی استان هرمزگان از دو هفته گذشته تاکنون  12 شناور غیر مجاز که در سواحل بندرعباس اقدام به جابجایی مسافران به جزایر قشم و هرمز بدون تست کرونا نموده بودند توقیف شد و پرونده آن به مراجعه قضایی ارسال شد. این مقام مسوول  از تشدید این برخوردها با خدمه شناورهای غیرمجاز خبر داد. نکته مهم این موضوع جدا از سلامتی افراد  بر می گردد به ایمنی شناورها است که این قایق ها  بدون بیمه و کاملا غیر مجاز اقدام به سوار کردن مسافر می نمایند و افراد به خود اجازه ندهند سوار اینگونه شناورها شوند که اتفاق نابخشودنی برایشان رخ دهد و تا عمر دارند خود را نبخشند. 

  تردد غیر ضروری، تجمع و تهویه

رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ما نوروز ۹۹ درگیر کرونا و سال ۹۸ درگیر سیل بودیم و امسال هم درگیر کرونا هستیم و کرونای انگلیسی در کشور در حال گسترش است و شرایط اصلا با توجه به کرونای انگلیسی قابل پیش بینی نیست. وی  با بیان اینکه سه کلمه با «ت» داریم که همیشه عامل ایجاد بیماری کرونا هستند، گفت: تردد غیر ضروری، تجمع و تهویه؛ همیشه اگر به خوبی رعایت نشوند می‌توانند عامل ایجاد بیماری باشند، بنابریان باید همیشه مراقب باشیم و مردم باید روز‌های باقیمانده تا پایان سال را به خوبی رعایت کنند تا بتوانیم نوروز آرامی را سپری کنیم.
 

 به صدا در آمدن زنگ خطر  پیک چهارم کرونا

اکنون ۱۰شهر استان شامل «بستک، بندرلنگه، پارسیان، جاسک، حاجی‌آباد، بندرخمیر، قشم، کیش، میناب و هرمز» در وضعیت زرد کرونا هستند و سایر شهرها ازجمله بندرعباس در وضعیت آبی قرار دارند. پیک چهارم کرونا  از ابتدای نوروز به صدا در آمده و با شیوع کرونای انگلیسی شرایط پیچیده‌تر شده است. اگر محدودیت ها عبور و مرور خودروهای غیر بومی و.. با قاطعیت اجرا نشود احتمال پُر شدن ناگهانی تخت‌های بیمارستانی و تغییر رنگ ها به نارنجی و قرمز دور از انتظار نیست. بارها و بارها اعلام شده که رابطه مستقیمی میان عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و افزایش موارد ابتلا، بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا وجود دارد.عید نوروز  نزدیک است  و جنب جوش‌های مردم در کوچه و خیابان به وضوح می توان دید  که خود را به سال نو آماده می کنند اما نگذاریم که خود و اطرافیانمان با عدم  رعایت پروتکل‌ها بهداشتی  سرایت ویروس منحوس هم به صورت تصاعدی بالا رود.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها