خواستن توانستن نیست


نویسنده: محیا تکنده

ما انسان‌ها تا روزگار، روزگار بوده خواهان تغییرات مثبت بوده‌ایم. حرکت به سمت  بهینه شدن از رویای پدرانمان شروع شده و حالا به دست‌های ما رسیده است. صبح‌ها که به امید شروع روزی بهتر، از رختخواب بیرون می‌آییم، در ذهنمان انواع راه‌هایی که روزمان را مفیدتر و پرثمرتر می‌کند مرور می‌کنیم. برای خواندن زبان تازه‌یی برنامه می‌ریزیم، به خودمان قول می‌دهیم کتابخوان ماهری بشویم، فکری به حال اضافه وزن‌مان کنیم و زندگی سالم تری را شروع کنیم.
اما در بیشتر مواقع مسیر ذهنی که برای خودمان تعبیه کردیم  با شکست مواجه می‌شود و شب هنگام که به رختخواب بازمی‌گردیم به خودمان قول می‌دهیم از فردا یا نهایتا شنبه به برنامه‌هایی که برای خودمان چیده‌ایم رسیدگی کنیم. احتمالا شما هم با این سناریو آشنایی کامل دارید، از سطح زندگی کنونی‌تان ناراضی هستید، برنامه‌های مشخصی برای تغییر دارید اما چیزی که شکایتتان را بر می انگیزد این است که ابدا تغییری در زندگی شما حاصل نمی‌شود. اما به راستی چرا؟ بیایید و با خودمان روراست باشیم، همه خواهان این هستیم که در شاخه های مختلف زندگی به موفقیت چشمگیری دست پیدا کنیم اما تعداد افرادی که حتی در یکی از این حیطه ها موفق می‌شوند انگشت شمارند آن هم به چند دلیل، اول اینکه آن ها ذهنیت واضحی از اولویت ها و برنامه هایی که به ناچار باید از آن‌ها چشم بپوشند دارند!
ما باید معین کنیم چه چیز را واقعا میخواهیم و اولویت ماست و چه چیزی تزئینی‌ست، زیباست اما اولویت نیست. برای مثال شما دوست دارید زبان انگلیسی یاد بگیرید، اما نه قصد ادامه تحصیل دارید، نه سفر به خارج؛ فقط در ذهنتان میگویید بد نیست زبان هم بخوانم.  ذهن شما اولویت نبودن این برنامه را می‌فهمد و مدام زبان خواندن را به تعویق می اندازد. بنابراین اولویت بندی از ضعیف شدن اراده و هدر رفتن انرژی جلوگیری خواهد کرد. دیگر اینکه برعکس آنچه به ما می‌گویند، خواستن لزوما به معنای توانستن نیست، اگر واقعا هدفی را می‌خواهیم باید برای آن تلاش کنیم، همین حالا شروع کنیم و مداوما به تلاش‌مان ادامه بدهیم. نشستن، تصور کردن خواسته‌ها و فقط برنامه‌ریزی برای آن ها ما را به هدف‌مان نمی‌رساند بلکه این برخاستن و تلاش کردن است که فاکتور اساسی موفقیت ماست.
گاهی هدفی را برای خودمان در نظر می‌گیریم، اما گامی برای رسیدن به این هدف برنمی‌داریم، چون منتظر منجی زندگی نشسته ایم، کسی که از دوردست ها بیاید و زندگی مارا متحول کند. اما باید بدانیم که این زندگی ماست، اگر خواهان تغییر آن هستیم خودمان باید برخیزیم نه هیچ‌کس دیگری . برای رسیدن به زندگی دلخواهمان همین حالا اولویت بندی کنیم و همین حالا در راستای برنامه‌مان گامی برداریم. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها