فراموش کردن خاطرات بد


نویسنده: محیا تکنده

خاطرات بد گذشته، ازجمله مواردی هستند که اگر در ذهن باقی بمانند اثرات بدی را بر زندگی ما می‌گذارند.

پس باید تلاش کنیم تا هر چه زودتر خاطرات بد را فراموش کرده و زندگی آرام و زیبایی داشته باشیم. تداعی خاطرات بد و آزاردهنده ای که طبیعتا هیچ فردی از آن مبری نیست، باعث تضعیف روحیه، افسردگی و پایین آمدن خلق فرد خواهد شد. اما فراموش کردن آن‌ها به زمان، انرژی و مداومت نیاز دارد. اولین تکنیک برای فراموشی خاطرات بد، از بین بردن آثار بیرونی مربوط به آن واقعه ی خاص است. اگر این خاطره‌ی بد در ارتباط با فردی دیگر به وجود آمده، تا حد ممکن باید از دیدار و گفت‌وگو با آن فرد خودداری کند، اگرخاطره‌ی یک تصادف است بهتر است فرد از آن ماشین، لباس‌ها و وسایل مورد استفاده در آن روز فاصله بگیرد.

دومین تکنیک، عدم پرورش افکار منفی می باشد، به این معنی که نباید با یادآوری خاطرات بد، آن‌ها را گسترش داد، متاسفانه برخی افراد عادت دارند افکار مزاحم را پرورش دهند، که به این وسیله به پسرفت و تضعیف قوای خود کمک می کنند! برای از بین بردن افکار مزاحم منفی، باید افکار مثبت را جایگزین کند. راه سوم، متوقف کردن ذهن هنگام هجوم افکار منفی از راه‌های اهمیت ندادن به افکار منفی این است که فرد در مواقع هجوم آن‌ها به ذهن، سریع ذهن خود را متوقف کند و به خاطر داشته باشد که باید نسبت به راه ندادن آنها در سر خود متعهد باشد نه آنکه تسلیم آن‌ها بشود.

یکی از راه های توقف افکار، این است که به محض اینکه فرد متوجه شد افکار منفی در حال رشد هستند با صدای بلند بگوید:«ایست یا بس است.» در چهارمین پیشنهاد، فرد موظف است خاطرات را با تمام جوانب هیجانی آن‌ها بنویسد. با نوشتن آن خاطره بر روی کاغذ و پررنگ کردن هر خاطره‌ای حتی خاطرات بد ، نکات مثبت آن را در نظر آورد، درس هایی که از آن واقعه گرفته یادداشت کند و برای هر خاطره‌ای به آگاهی، تجربه، درس عبرت و افزایش هوشیاری که در اثر آن پدید آمده است، به عنوان نکات مثبت توجه کند. آخرین تکنیک هم ، پذیرش است.

اینکه بخواهید از حال بد و مواجهه با تجربه خود فرار کنید باعث شکل گیری مجدد هیجان‌های منفی آن خاطره می‌شود. باید بپذیرید هیچ‌فردی در جهان از رنج، خاطرات بد، سوگ و ... معاف نیست، بلکه تمام این ها صور مختلف زندگی هستند که ما موظف به تجربه‌ی آن‌ها و فراگیری درس مربوط به هر رنج هستیم. 

 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها