همدلی و برادری در سایه وحدت اسلامی



  صبح ساحل ، اجتماعی -  پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی سرآمد برکات بسیاری بوده است که یکی از این برکات تلاش برای وحدت میان مسلمانان است. تلاش های امام راحل (ره) و سایر دلسوزان نظام در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی این بوده که چه در داخل کشور و چه در خارج ، شکاف میان مسلمانان را پر شود و آنها را به سوی وحدت و همدلی گام بردارند.وحدت همواره دستاورد بزرگی برای ما بوده است تا تحت عنوان وحدت همگی در یک صف واحد حرکت کنیم و بجای اختلافات به دورهم جمع شویم. مسلمانان دارای اعتقادات و اشتراکات فراوانی هستند و مصلحت تاریخی آنها در وحدت و برابریست و هیچ حادثه بدی برای یک مسلمان در دنیا رخ نمی دهد مگر اینکه قلب دیگر مسلمانان جریحه دار شود. برگزاری مراسم هفته وحدت به بهانه میلاد پیامبر اکرم(ص) در ایران اسلامی و در میان شیعه و سنی خود در دنیا انحصار به فرد است . برادران اهل سنت 12ربیع الاول و اهل تشیع 17 ربیع الاول را سالروز میلاد پیامبر (ص) می دانند، اما این اختلاف نظر بجای اینکه به مناقشه ای برای بحث و جدل تبدیل شود، به فرصتی برای وحدت تبدیل شده است. فقدان وحدت آسیبهای زیادی را به جامعه می زند. اختلاف سبب سوءتفاهم، بدبینی، ذهنیت های منفی، کینه و در نهایت قربانی شدن انسانهای بی گناه می شود. مسلمانان در طول تاریخ همواره از این ناحیه آسیب دیده اند. امروزه که خشونتهای فرقه ای در نقاط مختلف جهان اسلام به اوج خود رسیده است اهمیت وحدت بیش از پیش نمایان می شود. اگر مسلمانان با گرایش مختلف دور هم جمع می شدند و اختلافات خود را با گفتگو حل می کردند یا اینکه وحدت را جایگزین همدلی می نمودند ، امروزه امنیت و صلح در سرزمین های اسلامی بیش از پیش حکم فرما بود. اما شاهدیم که بدلیل نبود فرهنگ تعامل و گفتگو خشونت، انتقام گیری و بمب گذاری، جوامع اسلامی را به نا امن ترین مناطق دنیا تبدیل کرده است و هیچ مصیبتی بالاتر از این نیست که مسلمانان خود یکدیگر را قربانی کنند.

 

جای بسی خوشبختی دارد که در کشور ما وحدت افتخار آفرینی میان شیعه و سنی وجود دارد و هرسال با برگزاری ده ها کنفرانس در مورد بیداری اسلامی، تقریب مذاهب و غیره تلاش می شود تا علماء، متفکرین و محققین مذاهب اسلامی به یکدیگر نزدیک شوند.

 

در میان تمامی تلاش ها، برگزاری هفته وحدت جایگاه خاص خود را دارد. در مناطق مختلف کشور ما خصوصاً در مناطقی که برادران اهل سنت و تشیع در کنار هم زندگی می کنند از قدیم الایام مراسم مختلفی  به مناسب میلاد پیامبر اکرم (ص) برگزار می شده است. این مراسم در ذات خود فرصتی برای نزدیکی پیروان مذاهب مختلف اسلامی به دور هم است تا حول شخصیت پیامبر اعظم (ص) دور هم جمع شوندو با تأسی از شخصیت پیامبر اسلام (ص) قلبهای خود را به هم نزدیک کنند.در این میان باید از وحدت اهل سنت و شیعه در جنوب و استان هرمزگان به نیکی یاد کرد. اهل سنت و اهل تشیع در استان هرمزگان از دیرباز دارای وحدت و همدلی هستند و ضمن پایبندی هر گروه به اعتقادات مذهبی خود ، آنها بر حفظ برادری تاکید دارند. این وحدت به نسبت سایر نقاط کشور و حتی دنیا کم نظیر است و دستاورد بزرگی برای الگوسازی برای دیگر مناطق است. در این شرایط همه ما باید تلاش کنیم با حفظ این وحدت این سرمایه عظیم را که نعمت بزرگی است و بسیاری از کشورهای دیگر از آن محروم هستند به دیگران بسپاریم.

 

حفظ این دستاورد با احترام به اعتقادات گروه مقابل، رعایت حقوق آنها و مشارکت اقلیت در فرایند تصمیم گیری استان و رعایت شایسته سالاری در مدیریت ها ممکن است .باید به گونه ای رفتار کرد که وحدت از مرحله نظری و شعاری خارج شده و جنبه میدانی و عملی یه خود بگیرد. امیدواریم وحدت موجود در استان هرمزگان به پشتوانه ای برای تبلیغ وحدت  در سراسر کشورتبدیل شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها