پروتئین‌های گیاهی هم گران شد؛ قارچ کیلویی 60 هزار تومان


نویسنده: صبح ساحل

قیمت کالاهای اساسی نسبت به سال1399، بیش از 79 درصد افزایش داشته‌است. از گران شدن هویج و حبوبات گرفته تا گرانی گوشت و برنج! با توجه به مشاهدات میدانی،  این‌بار نوبت گران شدن قارچ رسید! قارچ کیلویی 60 هزارتومان در سطح شهر بندرعباس به فروش می‌رسد.

به گزارش صبح ساحل، طبق گزارشات میدانی از خرده‌فروشان در سطح شهر بندرعباس، قارچ بین کیلویی 55 الی 60 هزار تومان فروخته می‌شود. صادرات قارچ به عراق و کشورهای دیگر، گران شدن نهاده‌های تولید، خشکسالی را می‌توان از دلایل گرانی بی‌رویه قارچ دانست. از طرفی، «مهدی رجبی»، رییس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی در خردادماه سالجاری، افزایش قیمت نهاده‌ها  را علت گرانی 15 الی 25درصدی قارچ دانست. به گفته رجبی، در شرایط کنونی میزان تقاضا با عرضه قارچ ناشی از کاهش قدرت خرید همخوانی دارد. این درحالی است که قیمت قارچ در خردادماه، 35هزار تومان بوده است. 

 رجبی بار دیگر در 28 مردادماه گفته است:«با توجه به مشکلات تامین مواد اولیه و تعطیلی برخی واحدها در تابستان به دلیل مکانیزه نبودن، تولید قارچ کاهش یافته است».  به گفته وی، قیمت مرغ و گوشت قرمز بر بازار قارچ اثر گذار است، گرچه قارچ به عنوان پروتئین گیاهی می تواند جایگزین مناسبی برای پروتئین گوشتی باشد، اما در خصوص قیمت قابل مقایسه نیست. بنابر آمار در ۲۰ سال گذشته قیمت یک کیلو قارچ برابر با ۱۰ کیلو مرغ بود، اما هم اکنون قیمت مرغ از قیمت یک کیلو قارچ فله هم بالاتر رفته است که با این وجود امکان مقایسه وجود ندارد.

دراین بین، کالاهای دیگری نیز از افزایش قیمت بی‎‌بهره نماندند. این روزها شاهد گرانی گوشت، حبوبات و ادویه‌جات هستیم. طبق گفته‌های مسئولان، مصرف گوشت به نصف رسیده و هر خانواده‌ای، توان خرید آن را ندارد. همچنین، به گفته مرغداران به دلیل گرانی گوشت، مرغ و حبوبات مصرف مردم برای خرید تخم‌مرغ زیاد شده است. آنها معتقدند با وجود قیمت‌های دستوری امکان افزایش تولید تخم مرغ را ندارند. فعالان بازار می‌گویند قیمت شانه کاغذی تخم مرغ نسبت به سال ۹۸ بیش از ١۶ برابر شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها